• Anonym

Cykeln blev stulen, fått ny på försökringen. Nu hittat den gamla cykeln. vad göra?

För ett tag sedan blev min cykel stulen. Jag fick ut en ny på försäkrningen som jag har köpt och nu använder. Idag hittade jag den gamla cykeln. Ganska ledsen och förstörd men är ändå helt säker på att det är den.

Vad ska jag göra nu? Lämna den gamla till sitt öde? Ta hem den gamla och ha den också? Ringa försäkringsbolaget?

Är det försäkrningsbedrägeri om jag behåller båda?

• Svar på tråden Cykeln blev stulen, fått ny på försökringen. Nu hittat den gamla cykeln. vad göra?
  • Anonym

Jag skulle ringa försäkringsbolaget och säga som det är.
    Men jag är en sån där riktigt vän av ordning.

• Anonym

Jo, det är ju det jag tänker att jag borde göra men tänk om de tar min nya cykel då då? Den gamla går ju inte att använda utan att lägga en massa tid och pengar på den så därför funderar jag på om jag bara ska låta den vara. Känns taskigt mot den dock att bara låta den ligga och "förmultna".

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-16 21:49:06 följande:
    Jo, det är ju det jag tänker att jag borde göra men tänk om de tar min nya cykel då då? Den gamla går ju inte att använda utan att lägga en massa tid och pengar på den så därför funderar jag på om jag bara ska låta den vara. Känns taskigt mot den dock att bara låta den ligga och "förmultna".
    Men om den gamla är trasig så är det väl inget problem?
    Jag antar att du fått betala självrisk och det är det ju oavsett om cykeln blir stulen eller om den blir vandaliserad.
  • Anonym

Jag tror faktiskt inte att den gamla cykeln är din längre. Den är ersatt. Skit i den och ha kul med din nya.

• mammakalmar

Eftersom du har fått ersättning för den gamla cykeln så äger försäkringsbolaget den även om du hittar den. För du har ju fått en ny cykel av försäkringsbolaget. Du får inte ta den utan att ta kontakt med polisen, så sa de till mig när jag polisanmält stulna cyklar.

• Minomin
    mammakalmar skrev 2010-08-16 22:16:10 följande:
    Eftersom du har fått ersättning för den gamla cykeln så äger försäkringsbolaget den även om du hittar den. För du har ju fått en ny cykel av försäkringsbolaget. Du får inte ta den utan att ta kontakt med polisen, så sa de till mig när jag polisanmält stulna cyklar.
    Det är helt riktigt...om man blivit bestulen på något och det gått mer än 24 timmar så är det faktiskt ett brott att ta det om man hittar det. Självtäkt heter brottet...
  • Anonym

Åh, det är alltså den gamla cykeln de vill ha då. Va bra! Tack för hjälpen!

• Söta Nasse

försäkringsbolaget kanske vill sälja den gamla cykeln då om det är värt det.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Flissi

När den gamla cykeln hittas är den försäkringsbolagets, då du fått en ny.
    Man brukar oftast erbjuda kunden att köpa tillbaka den gamla cykeln om kunden vill.
    Är den skadad eller trasig brukar det inte handla om många hundralappar alls.

Det kostar mer för försäkringsbolaget att hämta cykeln än att sälja tillbaka den för en billig peng.

Du tar kontakt med polisen först, sen ditt försäkringsbolag för att komma överens om värde på cykeln om du vill köpa den.

Svar på tråden Cykeln blev stulen, fått ny på försökringen. Nu hittat den gamla cykeln. vad göra?