• Angel med Kevin

Måste man ALLTID lägga kontantinsats vid bolån??

Vi vill ju så gärna ta ett lån och köpa radhus..MEN vi bor i en hyresrätt och har alltså inget att sälja.

Om man nu ska ta ett lån så har ju vi knappast möjlighet att lägga 10% kontant.

Hur ska vi någonsin kunna ta ett bolån?????????

• Svar på tråden Måste man ALLTID lägga kontantinsats vid bolån??
  • Tossan79

Här i Finland är det så att man antingen måste ha en summa ihopsparad ( varierar från bank till bakn hur mycket de vill ha), eller så kan man ha någon som går i borgen för lånet. Kan tänka mig att det är samma i Sverige?

• CeNedra

Vi har hus och tog lån till allt när vi köpte det. Men jag vet inte, kanske är det olika beroende på vart man bor, men jag tror inte det. Gå till din bank och prata med någon. De hjälper så gärna till med boendekakyl och information om lån mm.

• pabe

Text från Mäklarhuset (www.maklarhuset.se)
    ----------------------------------------------------------------------------------
    Köpet är klart först när du och köparen skrivit under köpekontraktet, som är ett bindande avtal. I samband med att ni skriver kontraktet brukar köparen betala handpenning, oftast är det 10 procent av köpeskillingen. Du får slutbetalningen från köparen på tillträdesdagen. Mäklaren hjälper båda parter med alla handlingar som ska skrivas.
    Den som köper en fastighet har enligt jordabalken undersökningsplikt. Mäklaren rekommenderar vanligtvis köparen att besiktiga fastigheten genom en besiktningsman eller annan sakkunnig person.
    Beroende på ränteläget kanske köparen vill ta över dina lån. I annat fall hjälper mäklaren dig med att erbjuda en personlig bankkontakt.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Det är vanligt att man lånar pengar av banken till handpenningen också.
    Kolla med den bank som ni tänkt låna av.
    kram PaBe

• Ejnie

Det går att låna allt, men lånet till kontantinsatsen är ofta ganska dyrt vilket kan stjälpa hela kalkylen. Även om ni bor i hyresrätt kan ni väl spara pengar?

• Angel med Kevin

Ska vi spara så kommer vi kunna köpa om 15 år...har inte alls ekonomi för att kunna lägga undan för insatsen.

• dexterswife

Du kan låna till kontantinsatsen också men då blir det ett topplån som är lite mer ränta på än vanliga lånet. Hör med banken! Vi lånade på allt.

• dexterswife

Kan nämna också att man betalar nästan bara av på topplånet till det är betalt, för att få undan det så snabbt som möjligt.

• Jennie Brunflo

Vi lånade hela summan!!!

Alltså både till huset, lagfarten osv. Vi hade ingen kontantinsats alls!!!

Det har gått bra, men är jääääädrans knapert nu när jag är föräldrarledig.

Jag säger som dig....skulle vi spara ihop till kontantinsatsen skulle vi få vänta 15 år innan vi skulle kunna köpa hus!

• Binis

Tror att det är olika från bank till bank, vissa banker vill absolut inte låna ut till kontantinsatsen utan kräver att man ska kunna lägga in 10%.

Binis, v 34+4

• narie24

jag och min kille lånade också på allt. Har inte direkt möjlighet att punga ut 100000 bara sådär. Vi hade typ 60 000 och det blev så lite skillnad på månadsavgiften att vi tog pengarna till att renovera istället.
    Svensk fastighetsförmedling och Seb ( vilken tydligen verkar vara den banken med värst ränta) Kolla upp och jämnför banker innan!

Svar på tråden Måste man ALLTID lägga kontantinsats vid bolån??