• mittenavapril

Play Station (senaste) till 5 åring i födelsedagspresent att ha i sitt rum. Är det "vanligt"?

Som frågan lyder: är det en normal present (i de familjer som har råd) att ge en 5 åring ett nytt Play station (typ PS3 eller vad det nu heter) i födelsedagspresent att ha kopplat till TVn i sitt rum?

Jag vet inte om jag ligger efter i utvecklingen, men det känns "tidigt". Detta barn har spelat dataspel i över ett år nu...... är det också normalt numera?

Jag har ingen erfarenhet av detta, men skrämde blir jag.... detta barn spelar inte Kalles Kunskap utan typ Star Wars för barn.

• Svar på tråden Play Station (senaste) till 5 åring i födelsedagspresent att ha i sitt rum. Är det "vanligt"?
  • eec82

tycker inte de låter vanligt. min brorson vill ha både tv å tv-spel i sitt rum. Han fick ett nintendo Ds lite å fick nöja sig med det. Så de kan ha lite koll på vad han kollar på samt spelar å hur länge, å han är 7 år.

Skulle aldrig ge en 5 åring det å ha i sitt rum isf i sällskapsrum el tv rum gemensamt med familjen så man har koll som förälder. Men alla är olika.

• Mamman mitt i kaoset

För mej är det otänkbart, det får allt vänta till barnen är äldre. Tycker det finns bättre saker för dom att göra än att spela tvspel, som leka, vara ute t.ex, men jag kanske är gammalmodig. Vad vet jag. Drömmer

• MysTic PrincesS

Vet inte om det är vanligt faktiskt. Ska köpa ett när jag sparat ihop till ett men har ett ps2 och det fungerar som dvd/spel-konsol. Lillgrabben ska få det när jag köpt ps3. Frågan är ju hur aktsam barnet är med sina grejer?

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Teskedsmamman

Våra fick sitt Wii när äldsta var 5,5 ungefär, de andra var nästan 4 och nästan 2 år.... Nu är det mest den äldsta som spelar men han får definitivt inte ha det på sitt rum, han får spela på vardagsrummets tv under kontrollerade former. Helst ska han ha lekt med annat i några timmar och gärna varit ute en sväng innan han får spela...

3 killar & pojke BF+4 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • lill linda 82

jag själv började spela tvspel i samma ålder så för mig var det naturligt att min 5åring fått både tv-spel och sitta framför datan o spela spel liknanade kalle kunskap för att lära sig saker. dator började min 5åring spela för ca ett år sedan o vi har nu köpt en ny xbox360 till hela familjen, innan hade vi vanliga xbox o nintendo64.
    min 4åring började få sitt intresse för dataspel för ungefär 4månader sedan så även hon spelar lite spel, men hon är totalt ointrtesserad av tvspel.
    tycker de flesta i min ålder som jag känner har samma syn på tv-spel o dataspel, det är liksom en del i utvecklingen.

Mina goa barn: Steven 050525, Stella 060816, Stefanie 100308
  • Mälaröbo

Jag tycker inte att en 5-åring per definition är för liten för att ha ett tv-spel på rummet så länge föräldern fortfarande har makten över spelandet.
    Däremot motsätter jag mig starkt att ge sånna dyra presenter redan vid 5 år.
    Vad ska man då ge när de fyller 8, 12, 15 osv.
    Här köps tv-spel till familjen och sen kvittar det lite vilken tv den är kopplad till.

• meya

Vi har haft vårt Wii i ca 2 år nu och vår son spelade rätt mycket i perioder. Han fick nästan panik när han spelade och det inte gick som han ville och samma sak blev det när han inte fick spela. Han blev liksom ångestfylld. Vi fick begränsa spelandet till vissa dagar och tider och efter ett tag var det inte lika intressant.
    Vi fick en tv "över" när vi byggde om och han fick den och Wii till sitt rum. Nu spelar han inte alls mycket. Det är oftast hans kompisar som vill spela när de kommer hit...
    Jag tror att det fungerar bra att ha ett "eget" tv-spel om man som förälder har kontroll över spelandet.
    Vår son spelar mest Lego-spelen (star wars, batman och Indiana Jones)

• Ellaria

Jag förstår inte hur man kan låta en femåring ha tv på sitt rum iofs, men nej, ett playstation är för dyrt för en femåring. Ska barn ha tv-spel så tidigt ska det isåfall vara ett wii, mer barnvänliga spel där.

• lill linda 82

men, ett beg tvspel är nte mkt dyrare än leksaker tycker jag. köper man ett nytt bilgarage eller what ever så är det nästan samma peng.

Mina goa barn: Steven 050525, Stella 060816, Stefanie 100308
  • Mälaröbo
    Ellaria skrev 2010-08-16 23:51:19 följande:
    Jag förstår inte hur man kan låta en femåring ha tv på sitt rum iofs, men nej, ett playstation är för dyrt för en femåring. Ska barn ha tv-spel så tidigt ska det isåfall vara ett wii, mer barnvänliga spel där.
    Vad är det du inte kan förstå med t¨v på rummet? Jag förklarar gärna!
Svar på tråden Play Station (senaste) till 5 åring i födelsedagspresent att ha i sitt rum. Är det "vanligt"?