• Anonym (skatt)

Betalar man skatt för försäkringspengar?? snälla

Jag har googlat lite lätt, men hittar inte svar. Vill veta hur det funkar, men mår för kasst för att ringa och fråga. Hoppas att ngn här vet hur det fungerar!

Jag har alltså fått ut lte pengar efter att mamma dog. Dels från Folksam där hon hade en livförsäkring, och dels från det pensionsbolag mamma var medlem i. Det har inte stått ngt ang skatt i papprena jag fått, utan enbart att detta ska redovisas i bouppteckningen.

Vad ni än har för erfarenheter, vad tror ni? Vad brukar gälla??

• Svar på tråden Betalar man skatt för försäkringspengar?? snälla
  • Pilleplump

Du behöver inte skatta för försäkringspengar. Premien har du ju redan skattat på.

• Anonym (skatt)
    Pilleplump skrev 2010-08-17 07:50:23 följande:
    Du behöver inte skatta för försäkringspengar. Premien har du ju redan skattat på.
    Likadant med pengarna från pensionsbolaget då? Men man lär ju behöva ta upp det i deklarationen, vare sig man ska skatta på det eller ej?

Lär ju behöva fråga massa saker innan nästa deklaration ändå iofs, eftersom jag ska deklarera åt både mamma och min syster också. Plus att det ska tas upp att jag är familjehem. Ser inte fram emot nästa års deklaration! Jag brukar bara behöva kolla lilte snabbt och sen godkänna i vanliga fall..
  • Pilleplump
    Anonym (skatt) skrev 2010-08-17 07:57:42 följande:
    Likadant med pengarna från pensionsbolaget då? Men man lär ju behöva ta upp det i deklarationen, vare sig man ska skatta på det eller ej?

Lär ju behöva fråga massa saker innan nästa deklaration ändå iofs, eftersom jag ska deklarera åt både mamma och min syster också. Plus att det ska tas upp att jag är familjehem. Ser inte fram emot nästa års deklaration! Jag brukar bara behöva kolla lilte snabbt och sen godkänna i vanliga fall..
    Äh, varför skulle du det. Det är inte en inkomst - det är en ersättning för något som du redan har betalat.
  • Anonym (skatt)
    Pilleplump skrev 2010-08-17 08:03:21 följande:
    Äh, varför skulle du det. Det är inte en inkomst - det är en ersättning för något som du redan har betalat.
    JAG har ju inte betalat, det är mamma som betalat. Men så är det ju iofs, det är ju pengar hon jobbat in samt betalat för i form av premien.

*puh* Skönt. För inte hade de räckt långt annars.

Tack! :)
  • K med lilla E

Du skall inte ta upp dem i din deklaration, de kommer att finnas med i hennes deklaration.

Svar på tråden Betalar man skatt för försäkringspengar?? snälla