• Sofi123

Tonåring sova hos kompis på vardagar

Tycker ni att det är ok att en 17-åring får ha övernattande kompisar på vardagar? Eller att 17-åringen sover borta en vardag?

Har en dotter som är 17 och som gärna sover över och har kompisar som sover hos oss, trots skola dagen efter.

Känner nu att det börjar bli lite för mycket med övernattningar hit och dit.
    Ena dagen sover pojkvännen över och sedan nästa dag tjejkompisen och tredje dagen sover dottern hos pojkvännen och tjärde dagen sover dottern hos kompisen....och så håller det på.

Har nu satt en regel att kompisar/pojkvän får sova över på helgerna och inte på vardagarna. Dels ska vi upp och arbeta och dels så ska hon faktiskt klara gymnasiet med hyfsade betyg.

Vad tycker ni? Är jag för hård? Ska man låta dem ha kompisar/pojkvän övernattandes på vardagarna? Ska man göra någon skillnad på övernattning av kompis och pojkvän?

Hälsningar Sofi

• Svar på tråden Tonåring sova hos kompis på vardagar
  • Birgitta2

Den regeln hade jag också. Övernattning endast om nästa dag är skolfri dag. Det säger sig självt. Sover man över blir det lätt sena nätter. Och det är inte ok. Det blir stökigt på morgnarna också när alla skall iväg till skola och jobb.

Jag tycker att vissa regler är lätta att sätta upp och de skall hållas på. Detta är en sån regel, tycker jag i alla fall.

• Joe

tycker inte alls att du är för hård, jag håller med. övernattningar passar bäst när det inte är skola nästa dag. hade samma regel när jag själv var tonåring, det hände att det gjordes undantag men då prövades varje enskillt tillfälle liksom. huvudregeln var inga övernattningar under veckorna, och det funkade bra.

• Mamma till V och E

Så länge vi bodde hemma (gick i skolan) gällde att man endast övernattade med kompis/pojk-flickvän när det var skolfri dag efter.

Tycker det är en sund regel som vi barn aldrig hade svårt att respektera.

• LillaTanten

Vi har samma regel här, om det inte finns någon alldeles speciell anledning- kan dock inte komma på någon nu så det har nog inte hänt så ofta...

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • litengunnarolle

Jaha, okej, här finns inga sådana regler, men jag kan förstå om den behövs. Om det blir så pass mycket sena nätter att skolan blir lidande är det ju inte hållbart.

• LisaMarisa

Vi har inga regler för sånt. Hit är alla vänner välkomna vilken tid på dygnet som helst. Min 17 åriga dotter sover ofta över med kompisar både här hemma och borta. Tjejer i den åldern behöver varandra väldigt mycket ibland. Just nu har min dotter ingen pojkvän men om hon hade det så är det självklart att de skulle få sova över med varandra vilka dagar som helst. Jag minns så väl hur det var att vara 17 och hur beroende jag var av mina vänner. Självklart vill jag inte att de stör mig, min man eller mina yngre barn när vi ska gå och lägga oss och såklart att de sköter skolan men om allt det funkar så ser jag inte varför det skulle vara ett problem att sova över på en vardag :)

• dukat
    LisaMarisa skrev 2010-09-11 21:37:57 följande:
    Vi har inga regler för sånt. Hit är alla vänner välkomna vilken tid på dygnet som helst. Min 17 åriga dotter sover ofta över med kompisar både här hemma och borta. Tjejer i den åldern behöver varandra väldigt mycket ibland. Just nu har min dotter ingen pojkvän men om hon hade det så är det självklart att de skulle få sova över med varandra vilka dagar som helst. Jag minns så väl hur det var att vara 17 och hur beroende jag var av mina vänner. Självklart vill jag inte att de stör mig, min man eller mina yngre barn när vi ska gå och lägga oss och såklart att de sköter skolan men om allt det funkar så ser jag inte varför det skulle vara ett problem att sova över på en vardag :)
    Håller ju med om detta Många ggr har dom ju grupparbeten som dom sitter med på kvällarna Då kan det ju ofta vara bra om dom sover över hos varandra.Blir ju mer tid till uppgiften då.Sonen har haft 2tjejkompisar som sovit över i hans rum många ggr men jag tycker inte det spelar ngn roll om det är tjej eller killkompisar.Bara dom trivs ihop
Svar på tråden Tonåring sova hos kompis på vardagar