• apelsina

Barnvagn med handtag som går att förlänga?

hej! Jag är jättekort (160), och min man är jättelång (195). Nu när vi ska titta på barnvagnar så verkar det som en bra idé att köpa en där höjden på handtaget går att reglera.
    Vilken är bra, och vad ska man undvika? Jag har hört om vagnar där handtaget lossnat

• Svar på tråden Barnvagn med handtag som går att förlänga?
  • FeeBee

Emmaljunga har det. I alla fall nyare modellerna..

• Fru B

Det finns vagnar som har "knäled" på handtaget eller "periskophandtag". Vi har beställt en Brio med periskophandtag och det skulle kanske passa er också!

• nilam

Det var Emmaljunga Edge som hade det problemet med lossnande handtag förr. Men nu är det justerade och fungerar jättebra! Brio har väl också den lösningen på handtag så det finns mycket att välja på!

Jag rekomenderar Emmaljunga (har fyra Emmaljungavagnar och är supernöjd med alla)!

Lycka till i barnvagnsdjungeln!

Kram

• Mums

Vi är långa och har beställt en Brio Nova med teleskophandtag. Emmaljungas lösning var mycket krångligare att hantera tyckte vi. Provkör!!

• Lilla Anna

Vi är ganska lika långa men i barnvagnsaffären rekommenderade de oss att köpa teleskophandtag i alla fall (vi köpte en Brio vagn) för de är med 'solida' och säkrare enligt den vi pratade med (de är ju dyrare också, så det kanske var därför hon sa att de var bättre...).

• Anni

Det finns knäledshandatg och teleskophandtag.
    Knäledshandtagen finns på de flesta vagnar (tex Teutonia) och teleskop har nog bara Brio och Emmlajunga.
    Fördelen med teleskop är att när man drar ut det så hamnar man en bit bort ifrån vagnen och den långa personen slipper slå i fötterna i varukorgen. Nackdelen är att de ofta är lite väl höga för korta personer.
    KNäledshandgaten fungerar också utmärkt när man är av olika längd så det bästa är att helt enkelt prova i butiken.
    Ta en sväng med vagnar med olika handtag och se vad som passar er.

Vi har just nu en Teutonia med knäledshandtag, jag är 176cm , mannen 196 och det fungerar precis hur bra som helst.

• Lilla Anna

Jag är 165 - kan det vara så att vagnen blir för hög med teleskophandtag?

• syss

Lilla Anna: Brio har på sina nya teleskophandtag (till 05 vagnarna) gjort så att det går att sänka mer än vad det har gjort på tidigare vagnar. Så jag tror inte att det blir ett problem för dig om ni planerar att köpa en ny vagn.

• Lilla Anna

Syss: Vi har beställt en 04 vagn... Har de alltså inte de nya handtagen?

• syss

Oj Anna upptäckte att jag svarat dig i fel tråd. Jag skyller helt enkelt på att jag är gravid tankspridd och disträ här kommer svaret iaf..

Lilla Anna: Jag kan inte svara till 100% säkerhet på det här men som jag förstod det så var det så att på 05:orna så hade det kommit ett nytt handtag som är vändbart (du vet när man med ett enkelt grepp kan dra handtaget över vagnen så att den kan köras åt andra hållet, om barnet får solen i ögonen eller så antar jag att det är för). Hur som helst så fattade jag det som att det var det handtaget de hade sänkt ytterligare lite, så det kan nog vara så att 04:orna inte har just det handtaget och isåfall kan det nog vara läge att testa för jag tror att det (04:a handtaget var lite på gränsen för mig men jag är fem cm kortare än dig).

Lycka till!

• Catharina

Jag är 160cm å har beställt en Brio med teleskophandtag å tyckte det passade utmärkt, inte för högt alls. Min kompis har en vagn med sånt handtag så jag passade på att prova hennes vagn!

Svar på tråden Barnvagn med handtag som går att förlänga?