Hur länge håller vin i bag-in-box...
....som blivit öppnad?
....som blivit öppnad?
Från www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_7566621.asp
"Man bör också tänka på att boxviner är en färskvara med en betydligt sämre hållbarhet än ett vin som tappats på flaska. Ett intressant test är att prova ett och samma vin, med exakt samma tappningsdatum, på box och på flaska. Efter några månader har vinet på flaska inte förändrats nämnvärt, medan vinet på box har mognat i en takt som motsvarar ett par år för flaskvinet. Ibland kan det vara en fördel att vinet fått en mognare smak, men risken finns också att det kan ha gått över gränsen."
Från www.vk.se/mat/2003/artiklar/vin0347.shtml
"Sämre hållbarhet
En annan orsak till olikheter i vinerna har med hållbarheten att göra. Bag-in-boxviner är en färskvara. Kolla gärna tappningsdatum eller bäst före-datum innan inköp. Påsen i lådan släpper in luft vilket bidrar till vinets mognadsprocess. Dessutom är många av vinerna av mycket enkel kvalitet vilket gör att de förändrar sin karaktär relativt snabbt efter tappningen. Definitivt inget bra val för lagring. "
Alltså: max ett par månader beroende på förvaring.
Förpackningen är inte gjord för lagring.
//PaBe
Det kan bero på lite från kartong till kartong tycker de jag känner. Petiga människor tycker att det håller att dricka en vecka och häller resten i sås och köttgrytor, andra dricker det i en månad efter öppnandet. Om vinet står kallt eller varmt under tiden ska inte ha stor betydelse, men vin som börjar bli sämre smakar ofta bättre om det är kylt när man dricker det .
Det är väl bara att smaka på vinet, så länge det skakar vettigt är det absolut inget farligt att dricka det åtminstone. Möjligen får man sura uppstötningar om det delvis har förvandlats till vinäger.
En månad ( 4 veckor) brukar jag räkna med. Endel håller lite längre. Kolla på förpackningen, producenten uppger ofta ngn tid där!
6 veckor sen den öppnades.
Tror att PaBe talar om hur länge en BIB håller OÖPPNAD....?
Jag har också hört sex veckor.
För att förvirra ännu mer har jag hört 3 månader öppen. Har funkat bra för oss, om den stått i kylen, både rött och vitt -annars håller väl rött lite kortare än vitt. (fast det är ju inte ofta det är kvar så länge...) Det kommer ju inte in någon luft.
Annars borde de ju veta på systemet.
4-6 veckor öppnad - längre kan gå men är vanskligt
6 månader från tappdatum oöppnad - absolut inte mer än ett år iallafall!
Har vi aldrig behövt fundera på eftersom en bag-in-box aldrig, i ogravida tider, får vara kvar odrucken i mer än en vecka... Fantastisk uppfinning!
Så länge det smakar bra
3 månader har jag hört
9 veckor öppnad stod det på den vi köpte