• ladyshady

    Vad gör ni förutom att kvotera föräldraförsäkringen?

    Både jag och min man är emot kvoterad föräldraförsäkring.
    Vi tycker båda två att det ska vara upp till föräldrarna själva hur de ska dela upp föräldradagarna på. Inte att det ska betsämmas på statlig överförmyndarnivå.
    Både min man och jag hade er i åtanke inför valet, men när detta om att kvotera föräldraförsäkringen sa vi blankt nej.
    Finns det något annat ni har i åtanke för barnfamiljerna förutom kvoterad försäkring och arbetestidsförkortning? Höjt vårdnadsbidrag? Höja barnbidragen? Dygnet runt dagis eller nattis?
    För oss är det viktigt förutom miljöfrågorna att familjen är i fokus.


    Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Svar på tråden Vad gör ni förutom att kvotera föräldraförsäkringen?
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Vi vill öka antalet dagar som inte går at överlåta för att vi tror att det är viktigt för barn med nära relationer till båda sina föräldrar. Och barnets första år är en betydelsefull tid då mycket händer.

    Vi ser att ett sätt att underlätta en nära relation är att vika ytterligare dagar för i det här fallet pappan. Vi vill också göra det möjligt för föräldrarna att vara hemma samtidigt med barnet.

    Fördelen med miljöpartiet jämfört med en del andra förslag, är att det fortfarande återstår en tredjedel som föräldrarna förfogar fritt över och kan dela mellan sig eller inte dela mellan sig beroende på vad man vill.

    En anledning till att vi tycker det är viktigt att dela föräldraförsäkringen beror på att det finns högre risk för skilsmässa i familjer där man inte delar på den. Dessutom är det så att om man skulle hamna i vårdnadstvist efter en eventuell skilsmässa, har den förälder som tagit ut föräldraledigheten störst chans att få ensam vårdnad om barnet, enligt svensk forskning.

    Med den kunskapen blir det inte så konstigt för mig att ta ställning för en politik som ökar möjligheten för barn att få nära och varaktiga relationer med båda sina föräldrar.

    Nu ska jag svara på dina andra frågor. Vi vill ersätta vårdnadsbidraget med något vi kallar barntid. Fördelen med barntid är att man kan fortsätta arbeta till viss del, samt att den ersättning man får också är pensionsgrundande. Båda föräldrarna kan utnyttja barntiden, det är också bra.

    Rätten till barnomsorg är för mig personligen en viktig fråga. Vi vill lagstifta att kommuner ska erbjuda barnomsorg när föräldrar arbetar. Även om du jobbar natt, kväll eller helg ska du vara säker på att ditt barn är i en trygg miljö (det kan vara hemma eller familjedaghem eller förskola) och bli väl omhändertaget tills du arbetat klart.

    Miljöfrågorna är egentligen också en familjefråga. Det handlar om vilken värld vi vill lämna över till våra barn.

    Helene

Svar på tråden Vad gör ni förutom att kvotera föräldraförsäkringen?