• Lolls

Snälla hjälp mig med mitt brev

Hej!
    Jag håller på o söker ett nytt jobb men har fastnat i det här med personliga brevet. Har knappt aldrig skrivit något då jag haft samma jobb under flera år nu.
    Men det vore kul om ni ville läsa det o ge ris o ros o tips på vad jag bör ändra o så.
    Det jag söker är ett jobb på en vårdcentral =)

Tack!

Hej!
    Mitt namn är XXX och jag är XX och jag bor i XXX med min man och våra två flickor.

Jag skriver till er för att jag har ett stort intresse av att kunna hjälpa andra människor som på något sätt behöver hjälp.

Idag arbetar jag på ett äldreboende här i XXX som undersköterska.
    Jag blev färdig undersköterska julen-03.

Mina sysslor där handlar mycket om att ge de boende en så bra omvårdnad och omsorg som möjligt.
    Det är oerhört viktigt att man är flexibel och stresstålig, och det är egenskaper som jag behärskar väldigt bra eftersom jag arbetat där nu i åtta år.
    En annan viktig egenskap är att jag är oerhört ansvarsfull. I mitt yrke idag har jag mycket hand om mediciner och insulin och ser till att de boende får det de ska ha.

Jag är också en lugn och stabil människa med tålamod och empatisk förmåga. Är glad och positiv och gör alltid mitt bästa. Jag är noggrann och ansvarsfull och har hög arbetsmoral. Jag tycker att det är roligt och utmanande att lära mig nya saker och utvecklas som person, och det tror jag att jag kommer kunna göra hos er.

Just nu känner jag att jag står stilla i mitt yrke. Jag törstar efter att få lära mig nya saker och att få utveckla mina kunskaper och det hoppas jag få göra hos Er!

Mvh XXX

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med mitt brev
  • Fru Massu

låter skitbra!

jag gör död till liv åt dig
  • skorpionen80

Jag skulle flytta upp de två sista styckena. Det är ju de som är intressantast för en arbetsgivare, inte hur många barn du har eller när du avslutade utbildningen (det står ju i CV:t också).

Ett tips som jag fått är att inte bara skriva tex "jag är stresstålig" utan utvecka det med. Ex: "Jag är väldigt stresstålig, just nu är jag ansvarig över 10 patienter och lär upp två praktikanter samtidigt som jag sköter äldreboendets ekonomi". Dåligt exempel, men du förstår ;)

• tramsmaja

Hej TS!

Jag tycker ditt brev är bra, men lite "tunt" på ett par ställen. Jag har skrivit en ny version till dig, med lite andra formuleringar. Hoppas att någon av dem passar dig, du kan ju klippa och klistra för att få ihop en helhet som passar dig! Jag vet att mitt språk kan vara aningens "byråkratiskt", en arbetsskada tyvärr

Lycka till, hoppas du får jobbet!

"Jag skriver till Er då jag har ett stort intresse av att arbeta med människor som behöver vård/hjälp.

Jag blev färdig med min utbildning till undersköterska 2003, och arbetar sedan min examen på ett äldreboende här i XXX.

I min nuvarande yrkesroll är det viktigt att vara flexibel och stresstålig, egenskaper som stämmer bra in på mig. En annan av mina främsta egenskaper är att jag är oerhört ansvarsfull, vilket kommer väl till pass i min nuvarande anställning, då jag har ansvar för mediciner och insulin, och ser till att varje vårdtagare får rätt dos i rätt tid.

Jag är lugn och stabil, med ett stort tålamod och hög empatisk förmåga. Jag tycker det är viktigt att alltid göra mitt bästa, och jag har en positiv syn på livet! Jag vill bredda min kompetens, och utvecklas på det personliga planet, och jag tror att en anställning hos Er skulle vara både utmanande och utvecklande."

• Lolls

Tramsmaja: Tackså mycket för hjälpen =)

• tramsmaja

Det var så lite, jag är lite nördig, och älskar språkligheter... Glöm inte att hålla oss uppdaterade om hur jobbsökandet gick!  Solig

• skorpionen80

Tramsmaja: Är det inte hövligt att åtminstone presentera sig med sitt namn? Visst, de ser det ändå, men det känns som en självklart inledning.

• Timmervik
    skorpionen80 skrev 2010-08-17 18:35:01 följande:
    Tramsmaja: Är det inte hövligt att åtminstone presentera sig med sitt namn? Visst, de ser det ändå, men det känns som en självklart inledning.
    Jag tycker att Tramsmajas brev är väldigt bra, mer fokus ur arbetsgivarens synsätt och det är så vi vill läsa det. Att presentera sig med namn och antal barn på första raden tycker jag inte är bra utan fånga uppmärksamheten i första stycket annars finns risken att man inte läser längre annars.
    /
  • skorpionen80
    Timmervik skrev 2010-08-17 18:58:59 följande:
    Jag tycker att Tramsmajas brev är väldigt bra, mer fokus ur arbetsgivarens synsätt och det är så vi vill läsa det. Att presentera sig med namn och antal barn på första raden tycker jag inte är bra utan fånga uppmärksamheten i första stycket annars finns risken att man inte läser längre annars.
    /
    nej, barn hör inte hemma alls tycker jag. Men jag hade skrivit tex " Jag heter Katarina och skriver till Er då jag har ett stort intresse av att arbeta med människor som behöver vård/hjälp." bla bla.
  • tramsmaja

Jag tycker inledningen är bra, jag skrev bara om mittenstycket (var kanske lite otydlig). Självklart att inleda med:

"Ang. utannonserad tjänst som xxx vid xxxx Vårdcentral

Jag heter xxx xxxx och är x år gammal (ung?). Jag är född och uppvuxen i x-stad, men sedan XXXX bosatt här i XX-stad tillsammans med min man och våra två döttrar. På fritiden ägnar jag mycket tid och hem och familj, men hinner även med lite fotbollsträning, som följt mig genom livet som mitt stora intresse"

Det är viktigt att den som läser snabbt får ett "ansikte" på vem som skrivit brevet. Tex. gift småbarnsmor, ung singelkille, äldre gentleman etc. Det är ett personligt brev, och det skall beskriva dig som person. Om du har ett specifikt intresse, skadar det inte alls att nämna det, speciellt inte om det är av hälsosam art, tex. orientering el. annan idrott. Det talar om att du är en aktiv person som tar dig för saker, även på fritiden, samt att du värnar om hälsa/motion.

Lycka till, än en gång, och som sagt - missa inte att uppdatera oss om hur det gick! Ledsen om jag inte var tydlig i mitt första inlägg.

Mvh Tramsmaja

• tramsmaja

... "tid åt hem och familj" inte "tid och hem och familj" , sorry...!

• quilla

Förslag till små ändringar:

Hej!
    Mitt namn är XXX och jag är XX och jag bor i XXX med min man och våra två flickor. och jag skriver till er för att jag har ett stort intresse av  att tillträda den utannonserade tjänsten som blabl., detta på grund av  att jag brinner för att kunna hjälpa andra människor som på något sätt behöver hjälp. Jag vill utmanas och utvecklas i min yrkesroll och det tror jag att jag kommer kunna göra hos er.

Jag blev färdig undersköterska julen-03. Idag arbetar jag på ett äldreboende här i XXX som just undersköterska. Mitt sysslor där arbete  handlar idag  mycket om att ge de boende en så bra omvårdnad och omsorg som möjligt. Det är då oerhört viktigt att man är flexibel och stresstålig, vilket jag är. De boende mina/ kollegor anser att jag är en...blabla.
    En annan viktig egenskap är att jag är oerhört ansvarsfull vilket är nödvändigt då  jag hanterar mediciner och insulin och ser till att de boende får det de ska ha.

Jag är säker på att jag skulle passa hos er då jag är en lugn och stabil människa med mycket tålamod och stor empatisk förmåga. Jag är noggrann, ansvarsfull och har hög arbetsmoral. Jag anses vara glad och positiv och jag tror att är viktigt i kontakten med patienter och med kollegor.

På fritiden blblbla.. Här kan du ta upp spendera tid med din familj , idrotta, laga mat, fågelskådning you name it.

Jag törstar efter att få lära mig nya saker och att få utveckla mina kunskaper och det hoppas jag få göra hos er. Jag hoppas på att höra från er så att jag får presentera mig personligen.

• Lolls

Tack snälla för era tips o råd =) Jag hör av mig angående jobbet!

• MrsGustafsson

Ett tips är att inte skriva vad du heter o så, det ska du ändå skriva uppe i ena hörnet.
    Skriv istället vad du tycker är viktigt på en arbetsplats och vilka egenskaper du har och varför de ska anställa dig och vad du kan tillföra på arbetet. och gärna varför de söker dig.

Tex:  Varför söker ni mig

Jag har en bakgrund som både butiks- och kassabiträde. ( om det är inom handels så klart)

Jag trivs inom handeln och söker en trygg anställning.

Jag är socialt kompetent och trivs med kundkontakt.

Jag är självständig, stresstålig och ambitiös.

Sen är det för långt, när jag gick på en del möten med arbetsförmedlingen o de sa att ett personligt brev inte ska vara långt för då tröttnar läsaren, en arbetsgivare lägger bara ca 30 sek på varje personligtbrev/CV....
    längst ner på brevet så kan du skriva: jag hoppas att jag väckt ert intresse och att ni hör av er så kan jag berätta mer om mig själv.
    På så sätt bli arbetsgivaren nyfiken på dig....hoppas att jag inte är för kritisk... 
  • JA77

Mediciner och insulin? Skriv läkemedel.

• jazzkatten

ett tips du redan fått men som jag vill poängtera är att ge konkreta exempel på de egenskaper du säger dig ha. Det är lätt för vem som helst att säga att man är flexibel, men ger man ett konkret exempel så blir det mycket tydligare.

Svar på tråden Snälla hjälp mig med mitt brev