• norgesessan

Är det sant att halvsyskon får gifta sig?

JAg tittade på dr.phil idag, om et par som hadde gift sig, sen fick dom veta at dom hadde samma pappa efteråt, dom älskade fortfarande varandra, hon mer än han......Deras äktamskap har blivit annulerat, for där kan inte syskon gifta sig, men dr. phil sa att det kunde haövsyskon göra i sverige......jag trodde kusiner var det närmaste, eller nestkusiner, tilochmed......Nån som vet?

• Svar på tråden Är det sant att halvsyskon får gifta sig?
  • Tessan23

Det har jag läst om men här i SVerige tror jag inte man får det men däremot får man gifta sig med sin kusin,tycker det är hel sjukt alltså..

• discodivan

nä kusiner ska det ju vara, halvsyskon? hmpf dr phil

• AasaC

Jo, det är sant. Jag läste det i samband med att jag skulle gifta mig (inte med min bror, dock ). Rätt sjukt, egentligen. Man har ju ändå en gemensam förälder, även om man inte växt upp tillsammans. Jag tycker det är alldesles för nära släkt.

• AasaC

När jag läste det, så reagerade jag ju mycket. Tänkte mig ju själv hur det skulle vara att gifta mig med min bror (halvbror) ... hmm ... nej, tack.

• norgesessan

dom sa at dom skulle inte få barn iallafall...det känns konstigt at det är tillåtet..min mormor har en syster som gifte sig med deras kusin, dom fick tre barn som alla dog innan dom hann bli mer än några år gamla....min sambos mormor ar visst oxo gift sig med nån kusin elelr nåt sånt, + at hennes foräldrar oxo var det( om jag har fattat rätt) sambons kusiner(et syskonpar) har nån konstig sjukdom nu.....

• Miss Cee

Nej det är inte tillåtet att gifta sig med ett halvsyskon (som man delar en biologisk förälder med). Har aldrig någonsin hört något annat iaf, det vore ju sinnes.

Kusiner får däremot gifta sig.

• Miss Cee

Hade fel. HIttade det här när jag läste igenom äktenskapsbalken och läste under äkstenskapshinder:

"3 § Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon.
    Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §.
    Vid tillämpningen av första och andra styckena jämställs adoptivförhållande med släktskap. De som därvid anses som helsyskon får dock ingå äktenskap med varandra efter tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Lag (2004:763)."

Vad som krävs för ett ett sådant speciellt tillstånd ska ges vet jag dock inte.

Här är länken till hela lagtexten:

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.HTM

• Tro på

Vet ett par som är gifta och är halvsyskon! Jo, sant!
    De har t.o.m 2 barn.
    De fick visst gå till regering och sånt för att få tillstånd, men de fick och är gifta.

• norgesessan

vad taskigt mot barnen att få barn i en sånn relation.......dom kan bli sjuka, eller ha osynliga fel som gör deras barn sjuka....

• Tro på

Flickan i familjen har fysiska handikapp och går även i särskola.
    Absolut inget fel med handikapp eller särskola!!!!!! men.......

Svar på tråden Är det sant att halvsyskon får gifta sig?