normaltemp?
Vad har era små för normaltemp? Min lilla kille är alltid så varm, ligger mellan 37,1-37,5. Har läst någonstans att bebisar är varmare än vi vuxna och speciellt pojkar undrar om det stämmer.?
Vad har era små för normaltemp? Min lilla kille är alltid så varm, ligger mellan 37,1-37,5. Har läst någonstans att bebisar är varmare än vi vuxna och speciellt pojkar undrar om det stämmer.?
Ungefär där ligger min dotter oxå. lite under:) Googlade lite och det stämmer att barn har lite högre temp än vuxna:)
Ja, så låg min son också till när han var liten. De går väldigt mycket lättare upp i temp än oss då de har svårt för att reglera sin temperatur, så för att räkna på att ett spädbarn har feber så måste de ha minst 38.0
Tack!
fler?
Kontaktar man sjukvården så räknar de inget under 38 (vissa läkare 38,5) som feber på barn under 1 år.
Ok, här i Skellefteå har det varit så både på vårdcentraler, sjukhus och rådgivning. Kanske något lokalt då?
"Har barnet över 38 grader efter en halvtimmes vila räknas det som feber."
Sjukvårdsrådgivningens sida
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27075
Du menar att man ska utgå från ens normaltemp? då alla har olika. Själv har jag en temp på mellan 36.5-36.8 och känner mig dålig om jag hr över 37 men sjukvården skulle nog inte kalla det feber ändå. MEN det är ju känslan och allmäntillståndet som räknas. Tror dock inte att min son har feber när han kvällstid efter lek tempar 37,5
Gäller alltså inte bara barn under 1 år, som jag skrev. Det var ju konstigt skrivet av mig, jag vet ju mycket väl att de aldrig räknar det som feber under 38 på något av barnen. Ändå nåste det stå i deras journaler att de är tempade flera gånger under 37 grader.
Själv vet jag att de inte är helt ok om de har över 37,5. Men det är alltså inget som sjukvården tar hänsyn till här i alla fall.
En gång hade bebis haft feber i 2 veckor tror jag. Läkaren menade att de aldrig räknar det som feber under 38,5 på bebisar. Så då var han väl frisk då...
Nu förstår jag ingenting
Här räknar inte heller sjukvården det som feber om det är under 38-38,5, men sen är det ju lite allmäntillståndet som får avgöra också.
Små barn är varmare än oss vuxna, de har svårt att reglera sin kroppstemperatur. De påverkas lätt av temperaturen runt omkring eller om de varit aktiva. Våran son på 7 månader kan lätt leka sig upp till en temp närmre 38 grader.
Om man tempar ett barn som ligger runt 38 och tempen inte sjunkit efter 20-30 minuters vila så brukar man i regel se det som feber. Jag vidtar dock inga större åtgärder om sonen inte verkar påverkad på annat vis.
Min dotters normala temp brukar ligga vid 37,3 så håller med alla innan att barn kan ha högre temp än vi vuxna