• mmmaria86

Bra villaområden i Stockholm

Vi är en familj som om ett år ska flytta till Stockholm. Vi kollar runt på hus, men eftersom vi inte är ifrån Stockholm har vi lite dålig koll på områden.

Det vi har kollat mest på är Enskede och Bromma. Fina områden som ligger nära city.
    Vad finns det mer för områden söder om stan som är likvärdiga dessa?
    Viktigt för oss är lummiga, mysiga områden. Med bra skolor och kommunikation.

Vad har ni mer att säga om Enskede och Bromma. Bra/dåligt? Vilka områden är bättre vs sämre? Tex. Äppelviken och Nockelby verkar vara populärast i Bromma. Vilket område är "sämre" där? Och likaså i Enskede.

Norr om stan kan vi bara tänka oss Bromma, men söder om stan vill vi ha flera alternativ.

• Svar på tråden Bra villaområden i Stockholm
  • nollåtta

Tallkrogen kanske, ligger söder om Sthlm på Farstalinjen. Verkar lugnt.

Gamla Enskede är populärt, det är sjukt höga priser dock. Sen finns det ju Stureby och Svedmyra söder om stan, det tillhör väl också Enskede om jag inte tar helt fel.

• rosentagg

Ojdå, det låter väldigt dyrt, men ni kanske har gott om pengar?! =)
    Vi har flyttat lite mer söderut, till Tungelsta, som är
    väldigt barnvänligt (mycket barnfamiljer). Här ute är det lugnt och skönt
    och ingen vidare trafik. De håller just nu på att bygga ut pendelspåren,
    så det ska bli dubbespårigt (=oftare avgång). Med pendel tar det bara
    30-40 min inte till centralen. Själv tar jag bilen till jobbet, då det är motorväg
    nästan hela vägen å då går det jättefort!  =)
    Vi stormtrivs här (har bott både mitt i smeten och lite utanför) och känner att det
    är tryggast för barn... Det finns öppen förskola här, så det är relativt lätt att lära känna nya.
    Å så är huspriserna överkomliga oxå!  =)

Lycka till!

• carola1977

Alla villaområden i Enskede är bra områden. Sedan finns ju Älvsjö och en del villaområden längs röda tunnelbanelinjen som jag inte är så bra på (men t ex Mälarhöjden är fint). Lite längre ut från city finns det fina hus i Stuvsta (Huddinge).

• mmmaria86

Tack för alla svar. Kul och höra vad folk har för åsikter om olika områden.

Mälarhöjden låter fint, det ska vi titta närmare på. Nån som har erfareneht om det området? Älvsjö också men är dock lite emot att det är pendeltåg som gäller därifrån. Vill helst bo nära tunnebana.
    Tänkte också på Nacka. Det är ju så stort, vilka områden är bra där? Men ändå ligger relativt nära, alltså inte längst ut där dom dyraste villorna ligger.

Gamla Enskede är ju favoriten hittills men som sagt väldigt dyrt och inte många objekt ute. Övriga Enskede då? Finns ju Enskede gård, Enskede fältet, Enskede dalen. Bra och dåligt med dom områdena?

• carola1977

I Enskede gård växte jag upp och där skulle jag gärna bo om vi hade råd. Enskedefältet är också mysigt och perfekt för en barnfamilj. Enskededalen skulle jag inte vilja bo i.

• JooCee

Jag är uppvuxen i norrviken, visserligen norrort men fint, lugnt och barnvänligt. Ligger i sollentuna som är en moderatkommun. Bra skolor! Helenelund, Edsviken och/eller Norrviken är de jag skulle rek främst här ute. Tar ca 15min till stan med pendel.

• bellsii

Bromma ligger väl inte söder om stan ? eller har jag fel?

Vi bor på Norr sidan i Djursholm toppen område :)
    Men d e ganska dyrt med hus här.

• JTA

Det finns inga dåliga villaområden i Stockholm. Avståndet till city lär i praktiken inte vara så viktigt om du/ni inte jobbar där. Dvs avståndet till jobbet är mycket viktigare. Till city lär du ändå snart inte åka så ofta, och nästan bara på helger.

Priserna är som de är, det finns knappast någonting billigt i egentlig mening. Priserna avtar dock i regel med avståndet från city. Men det skall vara jäkligt långt bort innan de närmat sig rikssnittet. Typ Gnesta.

Ni kanske kan fundera på omgivningarna. I själva villaområdet är det oftast gulligt så det räcker. Men jämför till exempel Bromma med Enskede. Bromma har en mycket lång strandlinje till Mälaren med promenader, bad, skogar och naturreservat. Skaffa en liten båt i någon av de otaliga båtklubbarna så kan ni puttra omkring i arkipelagen runt Drottningholm. Enskede däremot ligger liksom mitt i smeten utan särskilt mycket av natur runt omkring.

• arkeologitjejen

Enskedefältet och Gamla Enskede har jag gått i skolan i och där skulle jag gärna bo. Enskede dalen har sämre rykte, men det är väl främst de delarna med lägenheter som har dåligt rykte. Bromma är fint och har ni råd med Nyckelviken och Nockeby så är ni lyckligt lottade. Älvsjö har många fina villor och det går många bussar in till tunnelbanan så kommunikationerna är nog inte så dåliga som de verkar vid första anblicken. Även Lidingö och Danderyd är ju jättebra områden som ni borde kolla in.

Annars funkar nog alla villaområden som ligger söder om Gullmarsplan på Gröna Linjen. Det är som små samhällen i ett större så att säga. Mycket grönska även om det inte är så mycket större naturområden. I Nacka kan ni ju få mer grönska, men jag har inte så stor koll på områdena trots att jag bor precis vid kommungränsen i Hammarby Sjöstad. Här finns ju för övrigt en del "radhus" i bland annat Lumafabriken. Inte mycket till trädgård, men mycket naturområden och ett riktigt mysigt område.

Linnea 080310 & BF 100930
Svar på tråden Bra villaområden i Stockholm