• MikaelaEriksson

ni med barn med hög förbränning?

är de fler än jag som har ett barn med hög fettförbränning?

min son dippar i vikt hela tiden.
    men endå äter han som han ska + mer .

frukost: en tallrik gröt + en halv till en hel banan + en festis/röd mjölk eller välling efteråt
    lunch: mat + efterätt, kan va banan/fruktpuré/yogurt eller smörgås plus något kaloririkt o dricka
    middag: samma sak där
    sen mat med oss på kvällen
    + 200-450 ml välling

plus att han äter mellan måltiderna, smörgås, korv, banan, glass, kakor. allt möjligt stoppar han i sig.
    endå går han ner massor i vikt.

• Svar på tråden ni med barn med hög förbränning?
  • pigglet

Har en dotter som äter som en häst, men är smal. Så hon har väl hög förbränning... men inte går hon ner i vikt när hon är frisk.

Det låter väl mer som någon allergi, eller ämnesomsättningsstörning? Vad säger bvc?

• MikaelaEriksson
    pigglet skrev 2010-08-17 21:19:22 följande:
    Har en dotter som äter som en häst, men är smal. Så hon har väl hög förbränning... men inte går hon ner i vikt när hon är frisk.

Det låter väl mer som någon allergi, eller ämnesomsättningsstörning? Vad säger bvc?
    han är inte allergisk, han har bara hög förbränning tydligen.
    bvc säger bara att vi ska mosa med fett i maten, men i min värld funkar de inte så, ha i massa fett i maten så han samlar på sig massa fettceller så han blir fet när han blir stor känns väldigt onödigt!

ska tillbaka på fredag igen o kolla, annars får dom skriva ut nå berikningspulver eller näringsdrycker.
    han går ju inte ner lite heller, nu var de mellan 500-1000 gram
  • stjierna
    MikaelaEriksson skrev 2010-08-17 21:27:25 följande:
    bvc säger bara att vi ska mosa med fett i maten, men i min värld funkar de inte så, ha i massa fett i maten så han samlar på sig massa fettceller så han blir fet när han blir stor känns väldigt onödigt!

ska tillbaka på fredag igen o kolla, annars får dom skriva ut nå berikningspulver eller näringsdrycker.
    Fast man blir inte fet av t.ex. smör, grädde och olja. Man blir fet av socker, mjöl och potatis/pasta i mängder. Så nog kan du gott mosa ner en klick smör eller blanda ner någon msk grädde i maten med gott samvete!
  • ninnione

vi har en dottern som äter en massa till måltiderna o måste ha rejäla mellanmål för att klara sig genom dagen. utan mat brlir det jättegriningt. hon går inte ner i vikt men de går inte speciellt mycket uppåt heller utan hon blir smalare o smalare efterhand som hon växer på längder. men glad o pigg är hon så hon får fortsätta äta mycket.

tror också på lite fetare saker, om hon ska äta yoghurt väljer jag den med högre fetthalt så hon ska klara sig lite längre på den.

• MikaelaEriksson

var på bvc idag igen, gått ner yttligare 150 gram även fast han har ett kaloriintag på 1500 kcal i snitt!
    fattar inte vad problemet är.

• stjierna
    MikaelaEriksson skrev 2010-08-20 00:29:45 följande:
    var på bvc idag igen, gått ner yttligare 150 gram även fast han har ett kaloriintag på 1500 kcal i snitt!
    Har ni varit på allergiutredning? Kan det vara gluten (det brukar oftast visas genom att de går ner i vikt oavsett kaloriintag)?
  • pigglet

Remiss till barn? Vad säger bvc - de måste ju tycka att det är underligt?

• MorTillTvå

Tycker också du ska testa honom för gluten. Be att få boka upp ett läkarbesök på bvc.

• Queenie70
    MikaelaEriksson skrev 2010-08-17 21:27:25 följande:

Fast det funkar inte så med fettceller att man får dem för att man äter fett. Det är när man äter mer än man gör av med som det lagras i kroppen och det bildas fettceller. Om ditt barn går ned i vikt så BEHÖVER han ju de extra kalorierna och kommer inte att lagra på sig dem. Naturligt fett måste ju vara bra mycket bättre än pulver å grejjer.
  • MikaelaEriksson
    Queenie70 skrev 2010-08-21 00:08:32 följande:
    Fast det funkar inte så med fettceller att man får dem för att man äter fett. Det är när man äter mer än man gör av med som det lagras i kroppen och det bildas fettceller. Om ditt barn går ned i vikt så BEHÖVER han ju de extra kalorierna och kommer inte att lagra på sig dem. Naturligt fett måste ju vara bra mycket bättre än pulver å grejjer.
    fast man kan inte ha i hur mkt fett som helst, då smakar de illa, han får de som går utan att de smakar äckligt :)

angående gluten, vi har tagit alla sånna prov förr.

bvc säger att vi ska avvakta. men jag har skickat mejl till vår dietist så får se vad hon säger
  • IsaCMoJs

Fett är nyttigt och jätteviktigt att man ger barnen och som stjierna säger blir man inte fet av fett och fett höjer smaken i maten!

Mamma till Moa 081216
  • Skumboll
    MikaelaEriksson skrev 2010-08-20 00:29:45 följande:
    Hur mycket väger barnet?
    ♥ Simon ♥
  • MikaelaEriksson
    IsaCMoJs skrev 2010-08-21 20:52:13 följande:
    Fett är nyttigt och jätteviktigt att man ger barnen och som stjierna säger blir man inte fet av fett och fett höjer smaken i maten!
    ja, men som sagt, jag har i så mkt de går,jag kan inte ha i så de smakar olja eller blir som rinnande smör. Funkar inte!
  • MikaelaEriksson

han väger 10,9. inte jätte lite, men han vägde lika när han va 10 månader, men han vägde ungefär 12 för ett tag sen.

• Skumboll

Man ska inte överdriva fettet heller, det gör ju att maten blir mer mättande och att barnet kanske äter mindre eller rent av mår illa. 

Kaloriintaget borde ju rimligtvis räcka till hans vikt, men man får ju också se på andra faktorer som hur aktiv han är osv.
    Har man gjort någon utredning kring hans ämnesomsättning? (metabola sjukdomar) 
    Har du fört matdagbok så du ser kaloriintaget under en längre period? Vad säger dietisten? 
    Energitillskott, rena kolhydrater, kan vara en god idé. Finns flera olika varianter som är helt smaklösa och går att blanda i tex välling och gröt. Prata med dietisten, hon kan skriva ut och hjälpa till med dosering. Tänk bara på att det kan påverka magen.

Jag har själv ett barn som kräver enorma mängder mat. Han har knapp på magen så jag kan ju själv regera mängden han får i sig men det är likt förbaskat ett jätteproblem.

♥ Simon ♥
  • MikaelaEriksson
    Skumboll skrev 2010-08-22 14:00:16 följande:
    Man ska inte överdriva fettet heller, det gör ju att maten blir mer mättande och att barnet kanske äter mindre eller rent av mår illa. 

Kaloriintaget borde ju rimligtvis räcka till hans vikt, men man får ju också se på andra faktorer som hur aktiv han är osv.
    Har man gjort någon utredning kring hans ämnesomsättning? (metabola sjukdomar) 
    Har du fört matdagbok så du ser kaloriintaget under en längre period? Vad säger dietisten? 
    Energitillskott, rena kolhydrater, kan vara en god idé. Finns flera olika varianter som är helt smaklösa och går att blanda i tex välling och gröt. Prata med dietisten, hon kan skriva ut och hjälpa till med dosering. Tänk bara på att det kan påverka magen.

Jag har själv ett barn som kräver enorma mängder mat. Han har knapp på magen så jag kan ju själv regera mängden han får i sig men det är likt förbaskat ett jätteproblem.
    han är inte speciellt aktiv heller, han sitter helst och kollar på film ett par timmar då och då:)
    nej dom har inte gjort någon utredning.

ja vi har fört matdagbok han är ungefär samma mängd varje dag men som minst får han i sig kanske 1200 kcal på en dag. men som mest kanske 1600 kcal.

jo jag har ju skickat mejl till dietisten, får säkert svar imorgon, får se vad hon tycker vi ska göra. vi hade ju berikning på pulver i maten förut men vill ha utskrivet sånt man har i drycker istället, tycker de är bättre, .
Svar på tråden ni med barn med hög förbränning?