Skumboll skrev 2010-08-22 14:00:16 följande:
Man ska inte överdriva fettet heller, det gör ju att maten blir mer mättande och att barnet kanske äter mindre eller rent av mår illa.
Kaloriintaget borde ju rimligtvis räcka till hans vikt, men man får ju också se på andra faktorer som hur aktiv han är osv.
Har man gjort någon utredning kring hans ämnesomsättning? (metabola sjukdomar)
Har du fört matdagbok så du ser kaloriintaget under en längre period? Vad säger dietisten?
Energitillskott, rena kolhydrater, kan vara en god idé. Finns flera olika varianter som är helt smaklösa och går att blanda i tex välling och gröt. Prata med dietisten, hon kan skriva ut och hjälpa till med dosering. Tänk bara på att det kan påverka magen.
Jag har själv ett barn som kräver enorma mängder mat. Han har knapp på magen så jag kan ju själv regera mängden han får i sig men det är likt förbaskat ett jätteproblem.
han är inte speciellt aktiv heller, han sitter helst och kollar på film ett par timmar då och då:)
nej dom har inte gjort någon utredning.
ja vi har fört matdagbok han är ungefär samma mängd varje dag men som minst får han i sig kanske 1200 kcal på en dag. men som mest kanske 1600 kcal.
jo jag har ju skickat mejl till dietisten, får säkert svar imorgon, får se vad hon tycker vi ska göra. vi hade ju berikning på pulver i maten förut men vill ha utskrivet sånt man har i drycker istället, tycker de är bättre, .