• skrollan38

Reaktioner vid äggallergi?

Fick just veta att vår 2 årige son är allergisk mot ägg. Han blev kollad och fick pricktestet av helt andra orsaker, men så visade det sig att han är allergisk mot ägg och häst. *?*
    Vi, inget ont anande, blev ju helt förvånad när han inte (vad vi har märkt) reagerat på ägg.
    Jag undrar vad era barn med äggallergi har haft/har för symptom?

• Svar på tråden Reaktioner vid äggallergi?
  • Sommargyllen

Min dotter på 1 år fick röda utslag och blåsor runt munnen när hon fick kokt ägg i munnen( som hon spottade ut). Enl. läkaren ska det vara ganska vanligt med äggallergi och det växer ofta bort i 3-4 årsåldern.

• Virren99

Vår son fick utslag på överkroppen och ansiktet då han åt oprocessad ägg, då det upptäcktes var det en omelett. Han tål tillagad ägg i mindre omfattning i matlagning, så tex pannkaka går bra.

• skrollan38

Era barn verkar ju faktiskt fått utslag, sådär att man märkte det.... Vår son blev kollad när han i våras var sjuk hela tiden, och titt som tätt stegring... Grannpojken som är allergisk mot mjölk blev flunssig av det...så symptomena verkar ju variera en del.
    Han är också atopiker, inverkar det också måntro?

• gullehjärtat

Våran son får utslag runt munnen av ägg.

• iser

Min dotter fick allergisk chock så det blev ambulans och hela kittet. Men det visade sig sedan att hon inte var speciellt allergisk egentligen. Anledningen var att hon var förkyld och lite känslig. Däremot upptäckte jag att hennes torra utslag försvann när vi uteslöt ägg ur kosten.

• Dr Mupp

Vår dotter fick eksem av ägg. Läkaren klassade det som atopiskt eksem och menade att det inte kunde bero rpå allergi. När hon sen prickades och vi fick veta att det var ägg så försvann eksemt direkt efter att vi tog bort ägg ur kosten. Jag tror inte på diagnosen atopiskt eksem, det är en slaksdiagnos nrä läkare inte kan/vill ta reda på den rikiga orsaken.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • iser
    Dr Mupp skrev 2010-08-29 14:22:11 följande:
    Vår dotter fick eksem av ägg. Läkaren klassade det som atopiskt eksem och menade att det inte kunde bero rpå allergi. När hon sen prickades och vi fick veta att det var ägg så försvann eksemt direkt efter att vi tog bort ägg ur kosten. Jag tror inte på diagnosen atopiskt eksem, det är en slaksdiagnos nrä läkare inte kan/vill ta reda på den rikiga orsaken.
    Så tror jag också att det är. Gud vad vi höll på att smörja vår dotters exem/torra hud och vi fick höra att hon bara var känslig. Men det finns ju också mängder med olika tillsattser som man kan vara allergisk mot och som man inte ens kan testa om man är överkänslig mot. När vår dotter fick antihistamin (säkert felstavat) försvann även exemen/torra utslagen som hon hade haft i ett halvårs tid på stört.
  • mamma till 2 frön

Utslag och diarré i 7veckor innan han testades och vi fick svar. Killen är nu 9 och "fri" från äggallergin.

• Mama Mia

Skruttan fick lite ägg nästan varje dag innan vi visste. Hon bajsade 5-7 gånger per dag då och ofta var det slemmigt. Några gånger har hon också fått nässelutslag.
    Nu utan ägg i kosten så är magen normal igen.

• wafa

Min son fick nässelutslag och svullnad i hela ansiktet och vägrade sluta klia och han fick bara väldigt lite ägg, i form av omelett, på läppen så han fick inte ens i sig det! Det blev ambulans till sjukan. Då var han 6 månader, nu är han 20 månader och vi ska börja testa oss fram sakta men säkert...

• skrollan38

Tack för alla svar. Som jag tidigare konstatera så varierar tydligen reaktionerna ganska mycket...

Mamma Mia: Nu när du skrev om den slemmiga avföringen, så har vår kille haft ganska ofta sånt... Kanske det är hans reaktion då. För utslag eller svullen blir han då inte.

• Mama Mia
    skrollan38 skrev 2010-09-13 14:13:31 följande:
    Tack för alla svar. Som jag tidigare konstatera så varierar tydligen reaktionerna ganska mycket...

Mamma Mia: Nu när du skrev om den slemmiga avföringen, så har vår kille haft ganska ofta sånt... Kanske det är hans reaktion då. För utslag eller svullen blir han då inte.
    Testa och uteslut ägg helt ett tag och se om magen blir bättre, kanske?
    Det är ju en mer långsam reaktion så det kan behövas en längre period utan för att se om det blir bättre. Likaväl som det kan behövas mer än nåt enstaka äggintag för att det ska bli en reaktion.
  • Happymom

Jag blev pricktestad när jag var i 12-årsåldern. Det visade sig att jag var allergisk mot häst och hund. Jag blev helt förtvivlad.

Då berättade de att om jag inte reagerar i "verkliga livet" så är det ingen fara, men det kan finnas en risk för att jag utvecklar allergin.

Jag har alldrig blivit mer allergisk. Har hund som sover i sängen t.o.m. Ibland händer det att jag får eksem på kroppen och att det kliar om vi inte har bytt sängkläder tillräckligt ofta. That´s it.

Svar på tråden Reaktioner vid äggallergi?