• BaraCookie

Ischias? Ryggskott? Hjälp!

Är gravid i vecka 16. Andra barnet..
    Med min son som nu är 15 månader fick jag fruktansvärd foglossning i vecka 20 som höll i sig fram till förlossningen.

Har sen en vecka tillbaka på kvällarna känt att det smärtat lite i vänster skinka om jag rört på mig mycket under dagen och sen i söndag är denna smärta ganska så påtaglig. Vi har varit på semester och gått omkring ganska mycket men droppen blev i söndags då vi bilade hem i flera timmar. Kunde knappt gå på kvällen..

Har läst på om ischias (för den här smärtan påminner inte alls om foglossningen jag hade med sonen..) & tycker symtomen stämmer in väl på mig.
    Men så nu ikväll när jag precis lyft upp sonen från golvet och samtidigt höll in en nysning så kändes det som någon högg en kniv i skinkan på mig och jag föll ihop på golvet (mannen hann fånga sonen..) väl på golvet kunde jag varken krypa eller röra mig, efter ett tag kom jag skrikandes upp i soffan där jag satt en låååång stund innan jag kunde röra mig.
     Så läskigt!
    Och nu har jag ännu ondare och haltar omkring här hemma..

"Yttrar" sig ischias så? Att det bara kan hugga till sådär?
    Har någon varit med om liknande?

Känner en väldig panik över detta, då jag om 2 veckor ska börja jobba heltid.
    Kommer naturligtvis ringa BM imorrn & rådfråga om jag ska besöka kiropraktor eller liknande..

• Svar på tråden Ischias? Ryggskott? Hjälp!
  • Birgitta L

Svar till BaraCookie:

Ja det där är typisk ischias! Det är också väldigt vanligt att man får det när man är gravid och i många fall när man talar om foglossning under tidig graviditet så är det oftast just ischias det egentligen är fråga om.

• BaraCookie

Tack för svar!
    Har du själv haft det?
    Hjälpte det att gå till sjukgymnast eller kiropraktor?
    Har läst på om kiropraktik och det verkar vara väldigt lovande gällande stackars gravidryggar.. Det finns hopp! :)

• Piggley Wink

Mina ortoped sa att man absolut INTE ska gå till en kiropraktor när det är akut, eftersom den då kan göra det värre om det skulle vara en skada i ryggen (har själv diskbråck med ischiasnerven i kläm). Mitt tips är att gå till en duktig sjukgymnast (du behöver inte remiss, bara ring dem). Där kan du få övningar att göra som lättar på trycket, det som gör ont är att isciasnerven kommer i kläm. Det kan den göra när man är gravid och det försvinner oftast efter graviditeten.

Jag fick problem vid ungefär samma tid som du, har nu fått akupunktur av sjukgymnasten i några veckor oh funkar nästan som vanligt istället för att ligga i en hög och ha ont. Rekommenderar verkligen en duktig sjukgymnast, de kollar upp mha olika rörelser om det är iscias eller om det är foglossning, sen får du behandling och övningar.

H juni 07, syskon november 10
  • Niiskuneiti

Låter absolut som ichias! Har tyvärr samma problem som jag inte får bukt med. Ska prova kupunktur igen, det har fungerar ganska bra förut men det är himla dyrt (där jag går iaf) men det får det vara värt!

Har dock inte tagit kontakt med sjukgymnast. Är det något ni gjort via vårdcentralen då eller?

• Piggley Wink
    Niiskuneiti: Här har de dropin hos sjukgymnasten vissa tiden för förstabesök och bedömning. Man behöver inte kontakta vc innan utan kan gå direkt till sjukgymnasten. Kolla sjukgymnastikens hemsida eller ring din vårdcentral och fråga, det är toppen att få akupunktur för 80 kr/gång som det kostar att gå till sjukgymnasten!
    H juni 07, syskon november 10
  • Tiingen

Hallå där.

Måste bara lägga mig Skrattande Har haft 5 ryggskott, 1 diskbråck med ischias nervpåverkan. Är utbildad massageterapeut.

Man brukar ofta tala om "Ischias" så fort det gäller strålande smärta i skinka/lår. Det finns sk. "falsk" Ischias och "riktigt" Ischias.
    Skillnader:
    Riktig Ischias - då det finns en nervinklämning där ishias nerven kommer ut från ryggraden (långt ner i lumbalryggen) Beror oftast på en buktande/trasig disk.
    Falsk Ischias - Ischias nerven går igenom bäckenet ner i skinkan vidare ut i benet. Hur exakt den går är ytters individuellt. I skinkan finns det en liten djupt liggande muskel (musculus piriformis/päronmuskeln) som nerven kan ligga väldigt nära, eller gå rakt igenom. Är denna muskel kort kan den påverka nerven och ge smärta/strålning ut i benet.
    I ditt fall, då du enbart har ont i skinkan med strålningar ner i benet så skulle jag gissa på den falska varianten. (tycker inte om att använda mig av "falsk" och "riktigt" termer då det egentligen bara finns en Ischias)
    Försök få tag på en Massageterapeut som kan hjälpa dig. Massage av ländrygg, skinka och baksida ben. En massageterapeut kan en djupgående teknik som kallas för Revolving - det rekomenderar jag. Där kan du också få tips om hur du själv kan töjja denna muskel för att lätta på trycket.
    Kiropraktorn har speciella gravid "bänkar" där magen får plats. Om kiropraktorn misstänker diskbråck så kommer han troligtvis inte vilja röra dig innan en röntgen kan berätta om det finns en trasig disk.
    Men min chansning är att muskeln påverkar nerven i skinkan och då borde det räcka med massage och stretch. Du skriver att det hugger till i skinkan och inte i ryggen??

Tips på töjning hemma
    Hela sätet:
    ställ dig vid köksbordet( brukar vara bra höjd) Lägg upp ena benet på bordet så att knäet är rakt ut , framåt från kroppen och underbenet ligger på bordskivan med foten bortåt. Se till att vara rak i överkroppen. Luta dig försiktigt framåt med rak rygg. Det ska strama lite över skinkan.
    "Päronmuskeln": Samma ställning som den ovan, fast nu ska du försöktigt luta dig, med rak överkropp, över bordet åt samma håll som det ben du lagt upp - högerben, luta dig åt höger och tvärtom om du lagt upp vänster ben.

Otroligt svår att beskriva med ord bara... kan försöka hitta ngn bra bild Skrattande

En massageterapeut kan annars hjälpa dig med töjövningar liggandes på britsen.
    Oj vilket långt inlägg, hoppas du orkar läsa Skrattande

Svar på tråden Ischias? Ryggskott? Hjälp!