• Jenally

Planera bröllop

Jag ska gifta mig. Vi har precis förlovat oss och nu börjar tankarna runt bröllopet att snurra... men hur gör man? Hur planerar man ett bröllop. Jag vet inte ens var jag ska börja. Tanken är ett klassiskt kyrkbröllop med vigsel och sen bröllopsfest. Hur har ni andra lagt upp planeringen och när gör man vad? Känner mig lätt förvirrad nu... men glad Glad

• Svar på tråden Planera bröllop
  • La Lola

Man börjar med att sätta ett datum o boka präst, kyrka o ev festlokal.

Sen fixar med en hindersprövning (men de är tidsbegränsade).

Ja o sen är det ju bara att gå vidare....kläder....mat...inbjudningar o allt annat som man vill ha.....

brollopstorget.se/Traditioner/bestamtoss.php

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Miss Cee

Snabb planering:

1. Budget. Hur mycket pengar har ni/hur lång tid tar det att spara ihop till en vettig budget?

2. Religion eller inte? Någon särskild plats ni vill ha vigsel/fest på?

3. Vill ni ha gäster? Isf vilka då? (Får gästerna plats i er lokal?)

4. Vilket datum vill ni helst ha? (är det ett sommarbröllop/vårbröllop/vinterbröllop osv ni ser framför er?)

5. Typ av fest: Vill ni ha en sittande middag med tal, dans och "hela alltet"?
    Eller vill ni ha något helt annorlunda som ett temabröllop? Eller vill ni göra så liten affär av det som möjligt?

------------------------------
    När ni har besvarat de här frågorna så har ni en bra ram. Sen är det en bra idé att helt enkelt börja spåna. Prata om vilka saker/detaljer som är särskilt viktiga för er, eller vilka ni känner att ni helt kan skippa. Skriv ner.

(Vi var tex rörande överens om att vi kunde skippa bröllopsresa, men gärna ville ha 2 nätter på hotell efter bröllopet eftersom vi inte ville börja med att vara tvugna att checka ut innan 12 dagen efter bröllopet... Maken ville absolut INTE åka häst och vagn. Jag ville absolut INTE ta kort inne i en studio utan vara utomhus. Osv.)

• Jenally

Tack för tipsen. Just nu känns det som ett väldigt stort projekt... Spännande och skrämmande Solig

• nea82

Vi har också bestämt att vi ska gifta oss.. Vi har velat fram och tillbaka om vi vill ha en stor fest eller om vi bara vill ha familjen.. Tillslut bestämde vi oss bara för ett datum. Ringde kyrkan och bokade. Kändes jättebra.. Första steget var liksom taget då. Nu har vi nog nästan bestämt oss för hur resten ska se ut också.. Det är mycket att tänka på men samtidigt väldigt roligt! Lycka till!

• Jenally

Tack det samma Nea82. Det är det vi ska göra med, bestämma datum och boka. Till saken hör att jag gärna vill gifta mig "nu på en gång". Men min sambo är mer realistisk och säger 2012. Men det känns så väldigt långt fram i tiden. Men om man bestämmer ett tdatum har man ju något att längta till iallafall.

• nea82

Ja, men precis! Och då "tvingas" man liksom till att ta tag i det.. Och planeringen är ju egentligen halva nöjet!

• Fruochmamma

Bröllopstorget har bra verktyg för det mesta med planering osv. Ta en sak i taget, kolla budget, hur vill NI att det ska vara och vänta inte med saker & ting för länge. Lycka till :) .. glöm inte att ha roligt!!

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
Svar på tråden Planera bröllop