• JKMNA

Vad sjutton är 3/4 dl???

Jo, självklart vet jag vad det är!
    Men min fundering är:
    När jag ska blanda vällingen står det 200 ml och 3/4 dl pulver. Jag mäter pulvret i ett dl-mått och tar sedan ett mindre mått till hjälp för att få i det i flaskan! Men om jag tittar på pulvet i dl-måttet så känns det som att man hade kunnat ta i lite mer eller lite mindre och det hade ändå sett ut som 3/4! Är det inte konstigt att skriva så?
    Är det inte bättre om man får ett mått och det ska vara t ex 5 mått, och de passar flaskan!?

• Svar på tråden Vad sjutton är 3/4 dl???
  • klarafina1

jaaa du det är ju en ½ deciliter och en ½ halv
    blev du mycket klokare nu

jag har mätt upp när jag har tagit 3/4 dl med välling måttet hur många mått som rymms i 3/4 dl

• JKMNA

Jo, som sagt så vet jag ju vad det är! Och jag gör också så att jag tar ett mått från ett ersättningspaket och tar från dl-måttet och sen i flaskan. Men det blir inte lika mycket varje gång! Pulvret kan ju ligga mer eller mindre packat!

• klarafina1

haha du det har jag oxo märkt men inte lagt nån direkt energi på .
    Men när du säger det så kan man ju fundera över det

• Mia83

Du kan ju alltid tänka att det är 75ml, vilket innebär 5msk

• JKMNA

Mia83

Ja, jag tänkte på det för någon dag sedan. Men matskedsmåttet är för stort för flaskan...
    Jag har mått hemma från nan-paketen som passa perfekt men jag vet inte hur mycket de innehåller...
    Fast mina funderingar kanske egentligen är lite överflödiga...det kanske inte är så där JÄTTEnoga eftersom de skriver så. Han verkar nöjd med sin välling så ett litet kryddmåtts skillnad hit eller dit kanske inte gör så mycket?
    Det får väl bli ca 3/4 ändå!

• ladyhawk

Det finns trattar för vällingen till flaskan, så du kan använda matskedsmåttet. Kolla i matvaruaffären.

• JKMNA

ladyhawk
    Ja, det är ju en idé! Har även tänkt på en vällingsdoserare eller vad det heter! Kanske kan vara något?

• Mia83

Jag skulle rekomendera tratt framför doseringsburk, man ledsnar på att fylla på doseringsburken efter ett tag!

• jebe

Men såååå noga är det juinte om det blir lite mer eller mindre pulver..... Vi tar 6 mått o ibland blir det 300 ml, o ibland 280ml, ibland 320 ml och tösen diggar det ändå hi hi hi så det spelar väl igentligen ingen större roll om den lilla skillnaden du ser?

• JKMNA

jebe

Ja, du har nog rätt i det. Sonen gillar det ju så jag ska sluta fundera så mycket!
    Tack för era svar!

• kaksmulan

På sempers hemsida kan man beställa en vällingburk som har ett mått i locket som passar exakt till vällingflaskor. Mycket mindre spill och vansinnigt praktisk...

När jag gjort välling har jag alltid tagit fem matskedar till 200 dl vatten.

• JKMNA

Ja, jag tror att jag ska köpa den där burken! Men tar nog inte lika mycket vatten...

• Alle

Istället för att köpa dyra specialvällingtrattar - ta en tom pet-flaska, klipp av den en bit från öppningen så att du får som en tratt - Voila så har du en perfekt vällingtratt!!

• kaksmulan

Oj då! ja, ni får missförstå mig rätt

• Hannajo

Lustigt, även efter att ha tittat på ditt inlägg när jag såg Belindas inlägg så reagerade jag inte på att något var fel. Fick läsa en tredje gång. Finns det så stora flaskor

• Hannajo

Kaksmulan
    Lustigt, även efter att ha tittat på ditt inlägg när jag såg Belindas inlägg så reagerade jag inte på att något var fel. Fick läsa en tredje gång. Finns det så stora flaskor

Svar på tråden Vad sjutton är 3/4 dl???