• closer

Ni som haft kraftig foglossning - Hur lång tid efter förlossningen försvann problemen?

Hej hej

Jag har en hemsk foglossning och bara längtar tills bebisen är ute så man kan bli av med denna smärtan...
    Men hur lång tid tar det innan besvären försvinner? Förstår att det självklart är individuellt men hur har det varit för er andra?

• Svar på tråden Ni som haft kraftig foglossning - Hur lång tid efter förlossningen försvann problemen?
  • Söta Nasse

de flesta ska bi av med de inom några månader. Min är dock kvar och kommer att följa mig til graven.

Ett tips är att gå till en naprapat efter förlossningen och knäcka bäckenet på rätt plats om du har mycket foglossning och sedan använda bälte så återhämtar det sig snabbare.

Bålstabilitet är mycket viktigt att träna också.

jag får knaka mitt bäcken i rätt läge flera gånger per dag för att inte ha skitont.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • closer
    Söta Nasse skrev 2010-08-18 08:12:39 följande:
    de flesta ska bi av med de inom några månader. Min är dock kvar och kommer att följa mig til graven.

Ett tips är att gå till en naprapat efter förlossningen och knäcka bäckenet på rätt plats om du har mycket foglossning och sedan använda bälte så återhämtar det sig snabbare.

Bålstabilitet är mycket viktigt att träna också.

jag får knaka mitt bäcken i rätt läge flera gånger per dag för att inte ha skitont.
    Åh nej, men stackare! Det där låter ju inte alls roligt!!! Är det lika illa som under graviditeten? Fy, det var ju inte det man ville höra Rynkar på näsan
  • Saga 79

Detsamma gäller tyvärr för mig...

Fick mitt sista barn för 6 år sedan & foglossningarna är lika illa än.De är så lösa,så de "hoppar" omkring ibland.Inte skönt!

Men det får jag leva med resten av livet.

• Söta Nasse

nej, det är inge kul. räcker att jag vrider överkroppen när jag sitter så åker bäckenet fel.
    Så länge jag rättar till det så kan jag leva med smärtan. värre var det när jag inte drog det till rätt plats. Då hjälpte inte ens starka värktabletter eller ens kortisonsprutor.

Ska snart börja ett träningsprogram där jag skall träna en massa samtigti som jag får kortisonsprutor och smärtstillande. Läkarna är övertygade om att musklerna kommer att stabilisera allt. men vägen dit är lång och jobbig.

men de allra flesta blir ju faktiskt av med sin foglossning. bara några få % som har den kvar. Jag fick problem första gången när jag var 18, då 4 år innan första graviditet.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Schnooglewookiemush

Jag blev gravid med mitt första barn, och jag fick foglossning. Det var dock inte så farligt, men visst blev det komplicerat att klara vardagen. Efter förlossningen så försvann inte foglossningen utan den var ungefär likadan. När sonen var ett år blev jag gravid igen, och då blev foglossningen ännu värre. Låg i soffan hela graviditeten och fick ofta använda kryckor för att ens kunna ta mig fram. Den värsta smärtan försvann kort efter förlossningen, men själva foglossningen verkar stanna kvar. Om jag går en promenad, går för mycket i trappor, städar eller annat så får jag väldigt ont och kan knappt böja mig ner. Det är sju månader sen jag födde mitt andra barn, så förhoppningsvis blir det bättre med tiden...

Känner dock folk som haft väldig foglossning, men som slapp det en tid efter förlossningen.

Bryr mig inte just nu.
  • Mojs83

Jag har också, fem år efter senaste förlossningen, hemsk foglossning. Fortfarande väldigt begränsad i vad jag kan göra. Kan tex inte gå allt för långa promenader, sitta på golvet och leka, jogga (detta är det jag saknar mest), simma bröstsim m.m.
    Har varit hos diverse sjukgymnaster, naprapater, kiropraktorer och gjort bålträning. Inget hjälper.

Hoppas det går bättre för dig!

• Euphoria

Jag hade svår foglossning under min graviditet, stundvis kunde jag inte gå eller ta mig fram ens i mitt eget hem, fick hjälp av mannen med allt från påklädning till hjälp ur sängen, hjälp in i duschen, hjälp på toaletten etc etc. Direkt efter förlossningen kändes det som att hela bäckenet kollapsade, jag kunde fysiskt inte röra benen alls (och det var inte pga någon smärtlindring eftersom jag inte hade någon).

Såfort jag fått hjälp ur sängen på förlossningen kunde jag dock gå själv, men hade de kommande dagarna väldigt svårt och smärtsamt att ta mig ur sängen själv. 

Kanske 2-3 veckor hade jag kännbar foglossning, efter det kände jag av den vid längre promenader och dylikt under kanske 2 månader.

Nu är jag pigg och känner inget av mitt bäcken, men jag fasar för hur nästa graviditet ska bli Förvånad

Svar på tråden Ni som haft kraftig foglossning - Hur lång tid efter förlossningen försvann problemen?