• Chipsanka

Förstora bild

Hej,

Försöker förstora ett par av våra bröllopsbilder. Jag skall inte förstora dem så mkt utan det räcker till 15*22. Jag får dock som svar från fotohemsidan att det är för låg upplösning på bilderna. Går detta att ordna på något sätt?
    Tacksam för hjälp!
    Mvh
    Caroline

• Svar på tråden Förstora bild
  • R Franklin

Antar bilden är tagen av en fotograf, så...

Kontakta fotografen som äger bilden och köp en kopia i önskad storlek. Fotografen har med all säkerhet bilderna i betydligt högre upplösning, och anledningen till att du inte har den i tillräcklig upplösning är just för att förhindra olovlig kopiering likt den du försöker dig på.

I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • Chipsanka

Bilden är tagen av en fotograf fast vi äger rättigheterna till bilderna så vi har fått alla bilder på en cd-skiva. Tror inte att hon har några bilder kvar...

• skorpionen80
    Chipsanka skrev 2010-08-18 10:52:16 följande:
    Bilden är tagen av en fotograf fast vi äger rättigheterna till bilderna så vi har fått alla bilder på en cd-skiva. Tror inte att hon har några bilder kvar...
    Då går det tyvärr inte att göra något. Eller ja, du KAN ju förstora, men bildkvalitén blir inte bättre. Kontakta fotografen ändå och hör, en vettig fotograf sparar alla bilder i original.
  • R Franklin
    Chipsanka skrev 2010-08-18 10:52:16 följande:
    Verkar osannolikt att fotografen säljer rättigheterna till bilderna men inte skickar med orginalfilerna. Så antingen har du orginalfilerna någonstans (Och de skall absolut räcka till förstoringen) eller så har du inte alls de rättigheterna till bilderna som du tror. Det normala är att du INTE har några rättigheter till bilderna så har du inte avtalat att så är fallet äger fotografen bilderna.
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • Chipsanka

Det löste sig. Det visade sig att det var mitt bildprogram som krånglade. Tack för era svar!

Svar på tråden Förstora bild