• varförinte

Någon provat Fostimon

Har gjort flera ivf med Puregon och fått många ägg, bra befruktning och delning men gravid bara en gång nu i feb som dessvärre blev ett tidigt missfall. Nu är jag igång med ivf med Fostimon och undrar om någon har erfarenhet av den. Blodprov+ultraljud dag 6 visade dåligt svar (små ägg, tunn slemhinna) så vi har ökat dosen men med Puregon har jag alltid svarat bra.

• Svar på tråden Någon provat Fostimon
  • pölsan

Hej!
    Jag har använt menopur en gång och Fostimon två gånger. När jag använt Fostimon har jag gjort den korta metoden. På mig blev resultatet bra, tillräckligt bra för att bli gravid i alla fall Minns att jag sprutade i åtta dagar innann ÄLsprutan och hade en slemhinna på ganska precis 7 mm. Fostimon ska vara mer som menopur, attt det är gjort på urin alltså. Kanske ville man prova något nytt hos dig? Lycka till!

• callimero

Hoppas det hjälper med ökad dos nu varförinte! Har du samma dos som med Puregon innan? Håller tummarna!

Här är en 40+ som är nyfiken på Fostimon. Har haft Menopur 375 de sista försöken och iof fått fina embryon men väldigt få äggblåsor. 6 hela ICSI utan plus. Var i Danmark där man föreslog samma dos - 375, men Fostimon.
    Kort metod med Orgalutran.

Nu är jag nyfiken på vilken dos har ni haft?
    Lång, kort metod?
    Klinik?

• varförinte

tack för svar pölsan - roligt att höra att du är gravid! Och med Fostimon dessutom!  Nu hoppas jag värden blir bättre för mig och att jag går samma väg som du! Fortsatt lycka till du med!

Kalimero:  har tidigare haft lägre dos med Puregon och svarat bra på det. Har haft mellan 275-225 och mitt mönster har varit att vid första kollen vid dag 9 så har blåsorna varit lagom många men blodvärdena höga och blåsorna stora och då har man litet drastiskt sänkt eller till och med tagit bort Puregonet någon dag.  Med Fostimon har jag nu tagit 4 dagar med 300, sänkt till 225 och sedan på dag 6 efter kontroll höjt till just 375. Det är första gången vid gör försök på ivf-kliniken Falun, vi har flera försök bakom oss vid St Göran och Linne.

Hur tänker ni nu? Följer ni Danmarks förslag tro?

• callimero

Grattar också pölsan till graviditet! Skrattande

Hoppas dina ägg frodas nu varförinte! Tycker mig ha läst lite här och där att det kan vara lite segare tillväxtförlop med Fostimon än tex Puregon. 450 verkar vara maxdos. Har även läst om någon som delat upp dosen på morgon och kväll.

Här funderas på hur göra, inte så bra odds pga min ålder med ivf, men man hoppas på det där berömda guldägget... Kanske ett byte av preparat kan locka fram det.

• Pimpinellan

Jag provade Fostimon den 7:e IVF:en. Gick både bra och dåligt. Få och små blåsor och spontan äl och tydligen gravid,men missfall. Nu är det dock slut med IVF:andet. Inget funkar sen andra jättebra omgången...

• callimero

Beklagar att det blev missfal Pimpinellan. Men uppenbarligen kan du bli gravid på naturlig väg!
    Hoppas på en repris som stannar kvar. Körde ni med spray eller korta? Jag spontanägglossade också en gång med långa metoden.

Kram till dig Hjärta

• varförinte

Hej igen kalimero. på tal om ny medicin - jo jag tänker att det är positivt att prova en ny medicin, i Falun sa sköterskan att Fostimon verkar kunna påverka kvalitetetn när andra mediciner inte gör det, så det kan vara värt att försöka. Mina blodvärden, östrogen-värde, har ökat på  sig litet nu - och likaså äggblåsornas storlek, så nu går vi i alla fall vidare till ÄP. Hur förstår man att man fått spontan äl under långa programmet, hur märker man det?

Beklagar Pimpinellan att det inte gick hela vägen, önskar er allt gott framöver!

• callimero

Ja man famlar efter allt nytt som kan göra skillnad efter några försök. Låter som din prognos är finfin nu! SkrattandeTummarna hålles!

Så du kör korta? Får jag fråga vilken dag man satte in Orgaltran-sprutorna eller liknande? Morgon- eller kvällstid?
    Jag är frågvis jag och samlar all info för eventuellt nytt försök...

De märkte att jag ägglossat i förtid när jag låg på äggplocket. Inte kul. Men jag hade blåsor på 25 mm 3 dagar innan själva plocket vilket är större än vad jag någonsin haft, så det är kanske inte helt märkligt. Vet ej hur det var för dig Pimpinellan?

• Pimpinellan
    callimero skrev 2010-08-22 14:34:25 följande:
    Beklagar att det blev missfal Pimpinellan. Men uppenbarligen kan du bli gravid på naturlig väg!
    Hoppas på en repris som stannar kvar. Körde ni med spray eller korta? Jag spontanägglossade också en gång med långa metoden.

Kram till dig Hjärta
    Jovars,jag har oftare varit gravid spontant än via IVF,men vad hjälper det när jag bara får missfall? Det var långa denna gång så det var Fostimonet som ställde till ägglossningen.

Kram!
  • Pimpinellan

Mina äggblåsor var 12 mm dag 8 tror jag. Sex dar senare var den ena borta och slemhinnan jättetjock plus att jag misstänkt äl och den andra bara 14 mm.

• callimero

Fostimonrapport  - jag har tyvärr testat minus igår efter ett 6e ivf. Men det blev det bästa resultatet någonsin trots att jag nu är 2,5 år äldre än vid allra första försöket.

På Fostimon 375 fick vi ur 8 blåsor ut 6 ägg varav 4 gick att utföra ICSI på. 3 befruktade och 2 fina 4-celliga vid ET. Det 3e var endast 2-celligt och de fryser ej dessa på kliniken.

Nu vill vi snabbt göra ett nytt försök då det var sånt uppsving i resultatet men döm om min chock sorg och vanmaktskänsla när kliniken vägrar då de har 43 som åldersgräns. Jag fyllde för ynka 20 dagar sedan och man stirrar sig alltså blind på en siffra istället för att se till individen.

Det är ytterst liten chans att lyckas vid min ålder, det vet jag. Men det är ingen chans sålänge man ej får försöka.

• Pimpinellan

Beklagar! Knäppt att de vägrar trots så bra resultat. de vägrar ju på mig med trots att jag varit gravid. Ibland fattar man inte hur de tänker...

• kramiiis

jo troligtvis tänker de på statistiken och jag tror dessvärre att många som är äldre får nobben enklare än vi som är yngre. CvL t ex var beredd att ge mig ett femte försök i mitt trepack trots att en stimulering inte gick till ET och en inte gick till ÄP (inte en enda blåsa på full dos menopur efter 14 dagar). Men jag själv valde att avstå och gick vidare med ÄD.

så som yngre blir man nog inte nobbad på samma sätt...

kram på er

♥I need a miracle...♥
  • callimero

Fick veta en lite oroväckande sak om Menopur och Fostimon. Dessa preparat är ju billigare att framställa än tex Gonal-f som är helt syntetiskt. M och F är utvunnet ur mänskligt urin och kan tydligen hålla viss ojämn kvalitet. Dvs vissa månaders produktion elller vissa förpackningar kan variera i koncentrationen. Inte så bra alls och inget som varken tillverkare eller kliniker lär vilja diskutera. Så bara för att öka spänningen i detta lotteri som ivf allt mer känns som ska man ha tur att komma över potenta förpackningar också. Nu vet jag inte helt till 100 % om detta stämmer, men det vore intressant att höra om någon annat ens hört talas om detta?

• myran6801
    callimero skrev 2010-09-17 17:42:44 följande:
    Fick veta en lite oroväckande sak om Menopur och Fostimon. Dessa preparat är ju billigare att framställa än tex Gonal-f som är helt syntetiskt. M och F är utvunnet ur mänskligt urin och kan tydligen hålla viss ojämn kvalitet. Dvs vissa månaders produktion elller vissa förpackningar kan variera i koncentrationen. Inte så bra alls och inget som varken tillverkare eller kliniker lär vilja diskutera. Så bara för att öka spänningen i detta lotteri som ivf allt mer känns som ska man ha tur att komma över potenta förpackningar också. Nu vet jag inte helt till 100 % om detta stämmer, men det vore intressant att höra om någon annat ens hört talas om detta?
    Det låter ju helt otroligt om det skulle vara sant. Otur för oss "gamlingar" om man får en dålig omgång och inte har några fler chanser
  • timoa

hej
    hoppas ngn läser denna tråd fortfarande.....skulle bli överlycklig för lite hjälp/råd ang fostimon.
    har tagit menpour tidigare (3ggr under 2010 samtliga har gett graviditet men tyvärr alla slutat i tidiga MF/MA )
    ska nu om ett par dgr bara testa fostimon, men har nu läst igenom foldern hur man ska göra och fattar inte en grej, kan ej heller ringa kliniken som har stängt.

med menopur håller man ju flaskan innehållandes den lilla "pulverkuben" med det grå gummit UPP, sticker ner sprutan & drar upp vätskan som blir. på fostimon står det man ska göra precis tvärtom, & då undrar jag-hur 17 kan man då få ut vätskan??
    jag menar då måste man ju se till att nålsudden är precis vid gummi-mynningen om ni flörstår hur jag menar?

sen står det man ska börja på mensdag 2 eller 3, om jag får min mens tex torsdag morgon ska jag spruta då fredag kväll alt lördag kväll? vilket är "bäst" att börja på, 2 eller 3...?

hoppas ngn kan svara....

Svar på tråden Någon provat Fostimon