• Sixxty

5-månaders vaccin

Vår kille fick sitt 5-månaders vaccin igår med hög feber som resultat i natt. Det var lika vid tre månader och jag hade inte fundera på det om det inte var så att läkaren påstod att de INTE brukar få feber av just de här sprutorna.

Hur var det för era bebisar. Reagerade de på sprutorna och i sådana fall hur?

• Svar på tråden 5-månaders vaccin
  • isisisis

Våra fick sin spruta igår.
    Bägge två har varit  hamskt griniga hela em/kvällen igår och även nu på morgonen.
    De har fått Alvedon bägge två.Blir lite bättre en stund.
    Samtidigt håller den ene på att få två tänder.Inget vidare.

• clembke

Jag har hört att det är lika vanligt som ovanligt att dom få feber vid dessa vaccinationer.

Min äldsta reagerade inget på 3-mån vaccinet men fick feber ca ett dygn vid 5 mån vaccinet. Sen har han inte fått någon reaktion av något av de andra vaccinen han ha fått. (han är snart 2 år)
    Jag frågade sist då min yngsta fick 3-mån vaccinet hur lång tid det tar innan dom få feber o hon svarade att innan kvällen/natten om han få det.
    Det vaccinet som dom få vid 18-mån dröjer dock ca 1 v innan dom få feber, om dom få det. Lite OT kanske.

• Sixxty
    isisisis skrev 2010-08-18 08:46:35 följande:
    Våra fick sin spruta igår.
    Bägge två har varit  hamskt griniga hela em/kvällen igår och även nu på morgonen.
    De har fått Alvedon bägge två.Blir lite bättre en stund.
    Samtidigt håller den ene på att få två tänder.Inget vidare.
    Jobbigt med två saker samtidigt. Skrutten var också grinig igår kväll och lugnade sig efter Alvedon. Tyvärr var vi dumma och satte honom i bumbostolen vilket visade sig vara ganska taskigt när man har två ömma (tjocka lår)
    clembke skrev 2010-08-18 08:46:56 följande:
    Jag har hört att det är lika vanligt som ovanligt att dom få feber vid dessa vaccinationer.

Min äldsta reagerade inget på 3-mån vaccinet men fick feber ca ett dygn vid 5 mån vaccinet. Sen har han inte fått någon reaktion av något av de andra vaccinen han ha fått. (han är snart 2 år)
    Jag frågade sist då min yngsta fick 3-mån vaccinet hur lång tid det tar innan dom få feber o hon svarade att innan kvällen/natten om han få det.
    Det vaccinet som dom få vid 18-mån dröjer dock ca 1 v innan dom få feber, om dom få det. Lite OT kanske.
    Trodde inte heller att det var ovanligt med feber. Det var därför jag inte reagerade förra gången. Men läkaren såg uppriktigt förvånad ut när jag sade att han fått feber förra gången. Ska tilläggas att vi har en mycket erfaren BVC-läkare som själv är småbarnsförälder.
  • Flickan och kråkan

Ingen av våra har reagerat på dem (äldsta var väldigt trött efter första), men däremot har de sagt till oss vid vaccination att det är vanligt med lite feber. Läste på en barnsida att cirka 10% av barnen som vaccineras med trippeln får feber samma dygn.

• Mymlan80

Min son har reagerat på båda sprutorna, han då haft feber till och från i upp till 3 dygn.

Välkommen Liten 091203
  • Sixxty
    Flickan och kråkan skrev 2010-08-18 09:36:34 följande:
    Ingen av våra har reagerat på dem (äldsta var väldigt trött efter första), men däremot har de sagt till oss vid vaccination att det är vanligt med lite feber. Läste på en barnsida att cirka 10% av barnen som vaccineras med trippeln får feber samma dygn.
    Ok, det är inte fler alltså. Jag trodde det var vanligare.
  • clembke
    Sixxty skrev 2010-08-18 09:14:04 följande:Trodde inte heller att det var ovanligt med feber. Det var därför jag inte reagerade förra gången. Men läkaren såg uppriktigt förvånad ut när jag sade att han fått feber förra gången. Ska tilläggas att vi har en mycket erfaren BVC-läkare som själv är småbarnsförälder.
    Här var dom inte alls förvånade över att han fick feber den gången han fick det utan sa bara att det va vanligt att dom fick det. Inte så att majoriteten får feber utan att det inte är nåt konstigt om dom få det.
    Min äldsta har bara haft feber en gång av 5 vaccinationer så det har varit lugnt. Min yngsta ha bara fått en vaccination än så länge o då fick han inte feber.
  • isisisis
    Sixxty skrev 2010-08-18 09:14:04 följande:
    Jobbigt med två saker samtidigt. Skrutten var också grinig igår kväll och lugnade sig efter Alvedon. Tyvärr var vi dumma och satte honom i bumbostolen vilket visade sig vara ganska taskigt när man har två ömma (tjocka lår)
    clembke skrev 2010-08-18 08:46:56 följande:

Trodde inte heller att det var ovanligt med feber. Det var därför jag inte reagerade förra gången. Men läkaren såg uppriktigt förvånad ut när jag sade att han fått feber förra gången. Ska tilläggas att vi har en mycket erfaren BVC-läkare som själv är småbarnsförälder.
    Ja,fy vad jobbigt det har varit.Ida verkar det dock ha gått över.
    De har bägge haft kolik i flera månader,kanske är de lite känsligare och blir mer kinkiiga när de får ont?
    Vet inte.Över för den här gången iaf tycks det Puh!
  • Sixxty
    isisisis skrev 2010-08-19 09:42:53 följande:
    Ja,fy vad jobbigt det har varit.Ida verkar det dock ha gått över.
    De har bägge haft kolik i flera månader,kanske är de lite känsligare och blir mer kinkiiga när de får ont?
    Vet inte.Över för den här gången iaf tycks det Puh!
    Skönt att det är bättre. Kan säga att jag tycker det är häftigt att fixa två små (men man har ju inget val förstås ). Här har vi haft en tuff natt så tillvida att han inte har velat sova, vi är lyckligt lottade och brukar ha en bebis som sover hela nätterna. Det slutade med en entimmes bilfärd vi 03,30 i natt. Feber hela dan igår men nu verkar han vara som vanligt igen.
  • isisisis
    Sixxty skrev 2010-08-19 10:01:05 följande:
    Skönt att det är bättre. Kan säga att jag tycker det är häftigt att fixa två små (men man har ju inget val förstås ). Här har vi haft en tuff natt så tillvida att han inte har velat sova, vi är lyckligt lottade och brukar ha en bebis som sover hela nätterna. Det slutade med en entimmes bilfärd vi 03,30 i natt. Feber hela dan igår men nu verkar han vara som vanligt igen.
    Nä!? Mitt i natten? Hu låter som en pärs.Fy!
    Hoppas det har gått över för den lille idag hos er också då
Svar på tråden 5-månaders vaccin