• Anna Panna

Ferinject - någon med erfarenhet?

Hejsan! Jag undrar om någon vet hur snabbt man blir lite piggare av en stor dos Ferinject iv? Kommer att få en injektion på fredag morgon och är så grymt trött på denna förlamande trötthet jag känner....... Har blodbristanemi på grund av ulcerös colit.
    Tacksam för svar och input.........

• Svar på tråden Ferinject - någon med erfarenhet?
  • Mamsie

Hej TS! 
    Hur gick det?
    Jag fick Ferinject via dropp i torsdags pga blodförlust vid förlossningen den 21 dec.  

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Starkast

Ferinjekt blir jag piggare på rätt snabbt, sen blir jag dålig några dagar och mår jättekonstigt innan det går över och jag förblir pigg.
    Att jag blir dålig tror jag själv beror på att järnet rusar upp till långt över den övre gränsen och att jag sen blir bättre när det går ner igen.
    Det är bra eftersom det lagras ikroppen och håller i sig ett tag.

• Mamsie

Hej Jenny! 
    Jo, tråden var gammal - men eftersom det är aktuellt för mig så tog jag mig friheten att puffa upp den igen
    Vad jag förstått så kan den dosen jag fick (1000mg via dropp) bara puffa upp mitt Hb 20 enheter, alltså från 83 till 103. Och vid den nivån borde man inte må dåligt?
    Bara funderar o spånar lite...  

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Starkast
    Mamsie skrev 2011-01-01 23:20:55 följande:
    Hej Jenny! 
    Jo, tråden var gammal - men eftersom det är aktuellt för mig så tog jag mig friheten att puffa upp den igen
    Vad jag förstått så kan den dosen jag fick (1000mg via dropp) bara puffa upp mitt Hb 20 enheter, alltså från 83 till 103. Och vid den nivån borde man inte må dåligt?
    Bara funderar o spånar lite...  
    Ferinject är järn och fyller på järndepoerna. Hb tar lite längre tid på sig att stiga.
    Jag tog prov 5dagar efter droppet. Hb var kvar på 98 medans järnet uppe på 600. Men jag tror det går ner succisivt med att Hb stiger, därför blir måendet bättre igen.
Svar på tråden Ferinject - någon med erfarenhet?