• BlommanFörDagen

Strunta i att betala försäkringen, vad händer?

Hej!
    Jag har tecknat en försäkring som inte uppfyller de krav jag har.
    Tyvärr såg jag inte detta i villkoren förrän jag godkänt och försäkringen börjat gälla.
    Just det skydd jag behöver finns inte i denna försäkring, vilket gör att jag inte vill ha den kvar.
    Dock är det inget skäl att säga upp försäkringen.
    Den gäller ett år framöver.

En person här på jobb sa att det jag kan göra är att begära att få betala helårsvis, och således skickas en faktura ut till mig. Om jag då inte betalar denna så upphör försäkringen.
    Det kommer en påminnelse men det går varken till inkasso eller kronofogd.

Jag har redan gått tillbaka till min gamla försäkring igår, som täcker upp det skydd jag behöver.

• Svar på tråden Strunta i att betala försäkringen, vad händer?
  • Philippa

Men om den gäller ett år så skickas väl fakturan till inkasso?

• alvide

Du har ju skrivit under ett avtal och då bryter du denna. Jag skulle inte våga bara strunta i det och riskera anmärkning. Att inte betala räkning är inte samma sak som att säga upp.

• BlommanFörDagen

Hej igen!

Jag pratade med en person här på jobb som tidigare arbetat med försäkringar och han sa att det blir ingen anmärkning eller inkasso.
    Om man slutar betala en försäkring så upphör den tydligen bara att gälla.

• Philippa
    BlommanFörDagen skrev 2010-08-18 13:36:40 följande:
    Hej igen!

Jag pratade med en person här på jobb som tidigare arbetat med försäkringar och han sa att det blir ingen anmärkning eller inkasso.
    Om man slutar betala en försäkring så upphör den tydligen bara att gälla.
    Ok, och det gäller på alla bolag och inte bara hans bolag?
  • Flissi

Det enda som går till "inkasso" är bilförsäkring som kan hamna hos trafikföreningen & man får betala en hög straffavgift de dagar bilen var oförsäkrad. (om det andra bolaget man bytte till inte tecknat "bakåt")  En bil får enligt lag aldrig gå oförsäkrad.

Sakförsäkringar/olycksfall samt livförsäkringar annuleras från början dag, eller till sista premien räckte, om man struntar i att betala efter en påminnelse. (ibland två)

Ingen inkasso, men det finns ju kvar hos bolaget att försäkringen annulerats pga obetald & har man gjort så många gånger kan man få betala in hela premien i förskott för att få teckna nya senare.

Iallafall är det så på de större bolag.

• BlommanFörDagen
    Flissi skrev 2010-08-18 13:47:49 följande:
    Det enda som går till "inkasso" är bilförsäkring som kan hamna hos trafikföreningen & man får betala en hög straffavgift de dagar bilen var oförsäkrad. (om det andra bolaget man bytte till inte tecknat "bakåt")  En bil får enligt lag aldrig gå oförsäkrad.

Sakförsäkringar/olycksfall samt livförsäkringar annuleras från början dag, eller till sista premien räckte, om man struntar i att betala efter en påminnelse. (ibland två)

Ingen inkasso, men det finns ju kvar hos bolaget att försäkringen annulerats pga obetald & har man gjort så många gånger kan man få betala in hela premien i förskott för att få teckna nya senare.

Iallafall är det så på de större bolag.
    Ja, så har jag också uppfattat det, och min försäkring är en hemförsäkring och ingen bilförsäkring.

Jag förstår också att det kommer att stå kvar i bolagets papper att min försäkring annulerats p.g.a att jag inte betalt den. Jag kommer dock aldrig mer att teckna någon ny försäkring hos dom.

Kommer att ha kvar en trafikförsäkring på bilen, men det är det enda. Och denna trafikförsäkring kommer att höjas med 19 kr per månad nu när jag struntar i att betala hemförsäkringen.
    Men det kan det vara värt för att få en hemförsäkring hos ett annat bolag som tillgodoser det skydd jag behöver.
  • Flissi

En hemförsäkrings premie kan ej gå till inkasso :) så där är det lugnt, även om det är "fel" sätt att säga upp en försäkring:)
    (yrkesskadad...)

Svar på tråden Strunta i att betala försäkringen, vad händer?