Anonym (förstår) skrev 2010-08-19 15:31:18 följande:
Tror jag förstår hur du känner, just att det är så tabubelagt att prata om sängvätning gör ett redan jobbigt problem ännu jobbigare än det egentligen borde vara.
Led själv av sängvätning under min uppväxt för min del upphörde problemen utan att någon egentligen visste vad det fanns för orsak dock ganska långt upp i tonåren.
Givetvis var det ibland ett elände var periodvis ganska tillbakadragen och fylld av skamkänslor, på den tiden 70/80tal
var det här med sängvätning ännu mer pinsamt någon medicin som dämpar symptomen fanns inte då det som erbjöds var madrasskydd och eller blöjor.
Lyckligtvis har mina barn inte ärft detta elände av mej, själv däremot lider jag sedan några år av överaktiv blåsa
även mina problem med nattväta har till mitt stora förtret gradvis kommit tillbaka.
Sökte så småningom för mina bekymmer med otaliga tester och undersökningar som följd. Idag finns ju en helt annan
möjlighet att söka information på nätet har hittat en del som berör detta ämne, har hittat en del forum ang inkontinens och sängvätning just sängvätning drabbar ju mest barn som oftast förr eller senare blir kvitt sina problem därför känns det extra kämpigt att åter drabbas fast man är vuxen.
Har faktiskt ingen aning hur vanligt detta är men helt ensam verkar jag ju inte vara, ytterst få personer känner till mitt problem min egen familj och såklart vården är de enda som jag själv kan tänka mej att ta upp det här med skulle aldrig falla mej in att prata om mina urinläckage på fikarasten.
Så helt klart är detta fortfarande väldigt pinsamt och tabubelagt i allafall för mej.
Vore trevligt om tråden kunde leva vidare och kunna dela andras tankar och funderingar.
Ja jag skämdes och hade tankar om att vara en "jättebebis" för att jag sov med blöja. Min mamma var inte heller särskilt glad för mitt problem, så jag fick höra en del tråkiga saker från henne också, vilket ju inte gjorde det bättre precis när det gällde mitt självförtroende. Jag ville så gärna bli torr och jag var så besviken när det aldrig funkade.
Hur gör du idag? Använder du blöja på natten? Överaktiv blåsa, är det när man blir jättekissnödig på en gång? Så blir det för mig så fort jag närmar mig "hemma". Har stått och famlat med nyckeln och kissat ner mig flera gånger... Inte så kul.