• Baby2B

Bästa familjebilen

Nu när det börjat växa i magen är det mycket att planera inför en framtid som småbarnsförälder. Ni som har barn - vilken bil passar bäst för den lilla familjen? 

• Svar på tråden Bästa familjebilen
  • crazy mom

v70 är på alla vis bäst tycker jag=)

vi har idag en v40, men är helt galet dum då det är en hög kant i bagaget där du ska lägga in vagnen...

• Pickeli

Vi har en saab 9,5 kombi. Perfekt för oss!

Google it!
  • trav3lla

..och vi har inför vår jul(?)bebis köpt en V70 och säljer vår älskade Corolla.
    V70 är SUVERÄN vad gäller utrymme!

• Baby2B

V70 är bäst när det gäller utrymme, men det kanske räcker men en v50 när man bara har ett barn?

• loffes

9-5 till den lite större familjen
    9-3 till den mindre familjen
    9-4 får ni vänta till i vår (2011).

• alskdldskjf

Vi har en SUV som varit helt grym som familjebil. Gott om plats. Det enda negativa är att man får lyfta vagnen högt, men det negativa suddas ut helt när man aldrig behöver böja sig ner för att sätta barnet i sin bilstol utan kan stå rakryggad.

• Baby2B

Någon som har erfarenhet av andra märken?
    Wolkswagen, Skoda, Renault, Toyota, Ford, Peugeot, Audi m fl? 

• PetterL

Vi har en Audi A6 som vi är mycket nöjda med. För oss som båda är långa och som har två barn som behöver bilstolar är det viktigt med stort kupéutrymme och det har verkligen A6. Bagageutrymmet finns det säkert andra som matchar, t.ex. V70 och Passat.

• Jompap

Lilla familjen växer ju så det knakar, sen ska man plötsligt bygga om och till... Det blir ett bök om man inte har utrymme. Själv har jag en Saab 95 kombi, den passar i de flesta sammanhangen. Köpte Gustavianskt matbord, bara ställa in, (lite trycka på oxå) men det går. Köp kombi, och så länge vi är i Sverige så är det billigt med svenska reserivar, inte för jag inte gillar andra märken. Men det är billigt att serva och alla kan ju Saab. Nån sa att SAAB står för Sälj Aset Annars Byt!!! hahahaha

Jag skulle kalla den Stor Annorlunda Aerodynamisk Bruksbil !!!! Köpte bilen på www.familjebilen.se i Årsta

De bra med Saab.

Men kolla på Japanare annars dom drar ju knappt nån soppa ju.

Blev du någe klokare nu då?

• Skogshuggaren
    Baby2B skrev 2010-08-19 14:11:07 följande:
    För den lilla familjen skulle jag rekommendera en kombi utan lasttröskel i bagaget. Då är det lätt att lasta in vagnen. En fördel är det också om vagnen går in på längden, då är det lite lättare att få in den i bagaget.

Klarar man sig med en mindre bil finns det många mindre kombimodeller i Golfklassen (t ex Opel Astra, Golf Variant, Toyota Corolla). De är billigare både att köpa och att äga än en stor bil (samt mer mijövänliga). En nackdel är dock att den typen av barnstol som man har efter "babystolen" kräver en del utrymme i längsled. Det kan bli trångt för den som sitter framför eller bakom barnet, och även trångt för barnets ben när det blir lite större.
  • Borlängemannen

Ni som har V70 (och liknande):
    Ni tycker inte att de är dyra i drift, drar mycket bensin, osv?

• 201201232

Det beror ju helt på vad du har för krav på bilen. Många människor påstår att V70 är stora bilar, men jag tycker att de är trånga. Saab 9-5 är större, men fortfarande trång om du vill ha barnen i baksätet. Vi lutar åt att köpa Opel Vectra som tar barnstol i baksätet och barnvagn på vilken ledd som helst i bakluckan utan problem. I V70 (har testat med årsmodell 06) får man dra fram stolarna för att få plats med en barnstol (min man av medellängd kan inte sitta bekvämt och köra framför en barnstol) och barnvagnen måste krånglas in för att gå in på längden (EL citycross). I Opeln är det bara att slänga in vagnen. 

• Timmervik

Har en BMW 525xd E61 som fungerar väldigt bra som familjebil utrymmesmässigt och bekvämlighetsmässigt, sedan drar den realtivt lite och 4hjulsdriften är ju kanon när vi nu har snö som nu :) så jag måste rekommendera den.

• Poppins

Vi har en VW touran. Har provat på en hel del kombibilar och touranen är den bil jag är mest nöjd med. Den är stor och rymlig. Man behöver inte böja sig ner för att sätta in barnen. Bagaget är inte högt och det är inga problem att lyfta in vagnen och i vårt fall även en rullstol. Både jag och min man är långa och det är gott om benutrymme i den. Den är också en dröm att köra

• sarsparis
    Baby2B skrev 2010-08-18 12:36:13 följande:
    V70 är bäst när det gäller utrymme, men det kanske räcker men en v50 när man bara har ett barn?

v50 tycker inte jag räcker, bagaget är litet man får in vagnen och lite småsaker men sen är det fullt. Ska man ändå köpa bil hade jag hellre köpt en v 70 direkt. Det som är så bra med v 70 är ju att bageget är kantigit och inte rundat som tex audi och många andra bilar. det gör att det går in väldigt mycket i bilen, dessutom kan man ställa en vagn på bredden så då får man mycket plats på sidan om.

Borlängemannen skrev 2010-11-25 19:06:50 följande:
    Ni som har V70 (och liknande):
    Ni tycker inte att de är dyra i drift, drar mycket bensin, osv?

Nu har ju vi en bensin bil, den drar väl ca 0.8 blandad körning, ville egentligen ha en diesel men det fanns inte inne just då och vi hade panik efter en ny bil, dieselbilen drar mindre,  i försäkring tror jag vi betalar ca 400:-/ mån, då är det en försäkring för volvoanställd som min man är, vet inte vad den kostar annars. Bilen har aldig varit på verkstad de 2 år vi haft den förutom vanlig service, vi har inte alls haft några problem med den med andra ord, det är en 06:a.

Att få plats med bilbarnstolar är absolut inga problem (så länge man  inte köpar akta graco vill säga som nog tar stor plats i alla bilar), vi har som mest haft 3 bilbarnstolar i bilen när vi haft extra barn, då hade vi en fram två bak utan problem.

• Thegran
    Baby2B skrev 2010-08-19 14:11:07 följande:
    Vi har en Ford Focus och är grymt nöjda! Har ett barn hitills, har testat med två barnstolar i bilen och det fungerar fint.
    Billig i skatt, då vi har en flexifuel och drar inte så värst mycket heller.
  • Profeten

Saab 9-5 aero kombi, funkar perfekt för mig :)
    Förutom att den går lite bra så jag vart utan körkort några månader... 

Svar på tråden Bästa familjebilen