• Anonym (sanna)

vinstskatt vid försäljning av brf & husköp ?

Har några frågor jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
    Jag och sambon ska köpa hus,vi har lagt bud och huset är vårt (ska skriva kontrakt nästa vecka).
    Jag har sedan innan en bostadsrätt som nu ska säljas för att få ihop till kontantinsatsen på huset.
    Hur blir det med vinstskatten på lgh? Och hur räknar man ut vad det är?
    Har förstått att man kan få uppskov på vinstskatten om man som vi köper hus? Måste man då sätta in alla pengar från lgh i huset?

Hoppas någon kan hjälpa mig att få lite klarhet!

• Svar på tråden vinstskatt vid försäljning av brf & husköp ?
  • Anonym

Vad bra att du redan nu tänker på detta.

Det är mäklarens uppgift att hjälpa dig med detta =). Använd honom så du får klarhet med dina aktuella siffror.

• Anonym (sanna)
    Anonym skrev 2010-08-18 11:25:16 följande:

Det är mäklarens uppgift att hjälpa dig med detta =). Använd honom så du får klarhet med dina aktuella siffror.
    Ja vi ska träffa mäklaren på måndag, men tänkte om någon här kunde förklara lite om det, så man har lite koll på vad som gäller och kanske får några frågor som man kan skriva upp och fråga om
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-18 11:25:16 följande:

Om man inte har mäklare då? 
  • MajaVira

För att räkna ut vinsten på lägenheten tar du upp följande;

+ inköpspris
    - renoveringar (senaste fem åren)
    - mäklararvode

= vinst

Du får uppskov med skatten hela vinsten om din halva av huset kostar minst lika mycket som försäljningspriset för lägenheten.

Vet inte om denna länk fungerar, men lägger in den ändå:

www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/forsaljningavbostadochuppskovmedvinst/uppskovmedvinst/pavilketsattfarjaguppskovmedvinstenpaminprivatbostadsratt.5.10010ec103545f243e8000957.html

• Pompmom
    Anonym skrev 2011-01-16 19:13:53 följande:
    Om man inte har mäklare då? 
    Då ska man läsa ordentligt på skatteverkets webbplats! Huvudkällan så att säga!

Nu har inte broschyrerna för taxeringen 2011 kommit än (och du kommer inte att redovisa din lght fsg förrän 2012) men vad jag vet idag är det inga beskattningsförändrinagar.

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/321.4.39f16f103821c58f680007425.html 

Följ broschyren (läs den) och prova på att fylla i blanketten.

http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2106.4.39f16f103821c58f680006260.html

Så ser du vart du hamnar o hur mycket skatt det blir att betala. (med andra ord, det som där står ska föras över till ruta 65 * 30%).

Lycka till!

Mvh
    Skatteinformatör  
  • Mamsie

Hej! 
    Perfekt tråd för mig/oss
    Har precis sålt vår BRF-lgh och skriver köpeavtal på huset i övermorgon. Min vana trogen så räknar jag på hur ekonomin blir.

Tack för bra tråd och fina länkar; jag har letat på skatteverkets hemsida men det är svårt att hitta rätt information - fram tills nu vill säga
    Nu försöker jag få in allt kring husköp o husekonomi i ett excelblad... klurigt värre, men jag hittade filer att lada ner på http://www.boupplysningen.se/ 

Hur har det gått TS?  

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie
    Pompmom skrev 2011-01-17 10:26:49 följande:
    Jag håller lite koll i tråden om ni skulle ha fler frågor!
    Gulligt av dig  

Om jag förstått det rätt så tar vi 

+ inköpspris
    - förbättringar (senaste fem åren) till ett värde över 5000kr?
    - mäklararvode 
       = VINST 

Och den vinsten tar man gånger 0,22 vilket ger hur mycket skatt man ska betala. 
    Korrekt? 

Förbättringar: vi köpte en stor garderob till lägenheten som ingår i försäljningen - den kan vi väl dra av? 

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Blå damcykel

Allt som gör att lägenheten ökar i värde. Tex min diskmaskin, ommålning, nytt golv.
    Var beredd att visa kvitton.

• Pompmom

Som gottland säger så får ni ta med allt som ökar lghtens värde som är gjort de sista 5 åren.

• Anonym

kom ihåg bara..att väljer du att skjuta upp skatten..så blir det en avgift varje år för det.
    ibland är det bättre att betala den direkt!

• Anonym

det spelar ingen roll att det är hus du köper..bara det är dyrare än det du haft innan.

• Anonym
    Pompmom skrev 2011-01-17 18:38:26 följande:
    Som gottland säger så får ni ta med allt som ökar lghtens värde som är gjort de sista 5 åren.
    Stämmer detta verkligen????
  • Pompmom
    Anonym skrev 2011-01-17 19:45:29 följande:
    Stämmer detta verkligen????
    Utgifter för förbättrande reparation eller underhåll taxeringen 2011
    Du får göra avdrag för förbättrande reparationeller underhåll som du har gjort under försäljningsåret och de senaste fem åren före försäljningsåret, dvs. åren 2005 till 2010.Obs! För att få avdrag ska lägenheten vara i bättre skick när du säljer den än när du köpte den. Om lägenheten var nybyggd när du köpte den kan du inte få avdrag för förbättrande repa ra tioner och underhåll. T.ex. är en omtapetsering inte en förbättrande reparation, utan den återställer endast det som förbrukats under innehavs tiden. 
  • Mamsie
    Pompmom skrev 2011-01-17 20:44:53 följande:
    Utgifter för förbättrande reparation eller underhåll taxeringen 2011
    Du får göra avdrag för förbättrande reparationeller underhåll som du har gjort under försäljningsåret och de senaste fem åren före försäljningsåret, dvs. åren 2005 till 2010.Obs! För att få avdrag ska lägenheten vara i bättre skick när du säljer den än när du köpte den. Om lägenheten var nybyggd när du köpte den kan du inte få avdrag för förbättrande repa ra tioner och underhåll. T.ex. är en omtapetsering inte en förbättrande reparation, utan den återställer endast det som förbrukats under innehavs tiden. 
    Så om man tex byter ut en gammal kyl mot en ny, och fixar gamla utslitna golv så är det inte en förbättring utan ett normalt underhåll? 
  • Pompmom
    Mamsie skrev 2011-01-17 21:54:11 följande:
    Så om man tex byter ut en gammal kyl mot en ny, och fixar gamla utslitna golv så är det inte en förbättring utan ett normalt underhåll? 
    JA, det är normalt underhåll!

Låt oss ta ett extremt exempel för att åskådliggöra!

1910 i en lägenhet så gjorde man om badrummet och (enligt dåtidens standard naturligtvis) satte in ett sittbadkar! http://www.annonsera.se/images/00050/0/sittbadkar-118-cm-fr%C3%A5n-finabadkar-alla-badkar-i-gjutj%C3%A4rn.gif

2005 renoverade du detta badrum som var mycket välbehållet, men totalt omodernt med dagen mått mätt.
    Enligt dagens standard sätter du nu in ett hörnbadkar. låt säga att badkaret kostade 15 000 kr. http://www.ifo.se/public/mb_files/7/4922/417_IFO_500.jpg

Då har du inte gjort en förbättring utan ett normalt underhåll!!!!

Om du däremot sätter in ett massivt badkar i marmor som kostar 115 000 kr, så har du gjort förbättring på 100 000 kr. http://www.hoom.se/exklusivt_badrum/index.html?pid=370

Oj tänker ni nu då, vart går gränserna??? Vad är vad? Kan jag få besked på detta på förhand? NEJ det kan man inte! Utan när du redovisar din försäljning på blankett K6 så gör du ett "yrkande" och den som granskar din deklaration granskar dina yrkanden o antingen ställer frågor eller godkänner yrkanden.

Hoppas det har klarnat lite!
  • Skogshuggaren

Kom ihåg att det är ränta på uppskovet! 0,5 % ränta på hela uppskovsbeloppet, så har du fått uppskov med 1 miljon så får du betala 5000 kr/år i ränta till staten.

Uppskovsbeloppet är också maximerat, tror att det är max 1,6 milj man får ha i uppskov.

• Mamsie
    Pompom
    Hur tydligt som helst! Guuv vad du är bra å ha!
    Och nu blev jag sugen på ett snyggt badkar tack vare din sista länk  
    Skogshuggaren skrev 2011-01-18 11:11:56 följande:
    Kom ihåg att det är ränta på uppskovet! 0,5 % ränta på hela uppskovsbeloppet, så har du fått uppskov med 1 miljon så får du betala 5000 kr/år i ränta till staten.

Uppskovsbeloppet är också maximerat, tror att det är max 1,6 milj man får ha i uppskov.
    Läser: 
    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html?posid=1&sv.search.query.allwords=Uppskov%20-%20bostad 

• SeTa

Vad innebär "kapitalförskott"? Det ska fyllas i på blanketten ang såld brf.

Hur gör man om det inte finns något köpekontrakt från när man köpte sin brf? Och ska en kopia på försäljningen bifogas?

• Pompmom
    SeTa skrev 2011-01-18 18:12:35 följande:
    Vad innebär "kapitalförskott"? Det ska fyllas i på blanketten ang såld brf.

Hur gör man om det inte finns något köpekontrakt från när man köpte sin brf? Och ska en kopia på försäljningen bifogas?
    Du måste mena Kapitaltillskott vid B p.6!?

Kapitaltillskott är vad ägarna i  BR-förening tillskjutit som eget kapital utan att ställa några krav på löpande ränta. Kapitaltillskottet är därför en del av anskaffningsutgiften för BR. Då vinst vid försäljningen av bostadsrätt räknas ut får kapitaltillskott till föreningen dras av. 

Detta kommer att stå på den kontrolluppgift som ni får av BRF i januari året efter att ni sålt BR. På den kommer det också att stå ev. anskaffningsutgift.

Svar på tråden vinstskatt vid försäljning av brf & husköp ?