• AngelEye

Köpte billig väggfärg, det fick vi ångra.. Aldrig mer ÖoB!

Blev övertalad av min fästman att vara ekonomisk när vi skulle måla väggarna vita här hemma igår. Vi köpte billig väggfärg på ÖoB.. herregud säger jag bara. Gnuggar jag nu med en fuktig trasa på väggen så lossnar färgen trots att det är snustorrt.

Vi tänkte att: "vitt som vitt" . Men neheej! Nästa gång blir det några extra hundralappar på riktig färg :P

Dessutom stod det på burkarna att 1 liter skulle räcka till 6-10 kvadratmeter, 2 strykningar till och med.
    jo TJENA!
    Vi använde 10 liter till 20 kvadrat och 3 strykningar på ena väggen också. Nu är färgen slut och på vissa ställen kan man fortfarande se att det lyser igenom lite .

Målade på vanlig , ljusgul tapet. Det har vi gjort tidigare också utan problem, så det var garanterat dålig färg.
    Inte fick vi pengarna tillbaka heller.

Om någon är som vi och vill vara ekonomiska råder jag er att inte vara det :P Handla inte väggfärg på ÖoB!!

• Svar på tråden Köpte billig väggfärg, det fick vi ångra.. Aldrig mer ÖoB!
  • Pickeli

Kräv att få ersättning för det! Det är ju fel på varan om det är så!!

Google it!
  • AngelEye

Jag krävde, men icke!
    Fick prata med chefen som var stenhård på att om jag skulle få pengarna tillbaka så skulle han ha oöppnade färgburkar tillbaka också.

• littlepixiegrl

Ring konsumentkontakten på företaget som tillverkar färgen istället. Annars kan ni ju ringa allmänna reklamationsnämnden också!

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Pickeli
    AngelEye skrev 2010-08-18 14:31:39 följande:
    Jag krävde, men icke!
    Fick prata med chefen som var stenhård på att om jag skulle få pengarna tillbaka så skulle han ha oöppnade färgburkar tillbaka också.
    Men helt ärligt, är han dum i huvudet? Det handlar inte om en återköp det handlar om en reklamation. Och nej jag tycker inte du ska prata med tillverkaren av färgen. Prata med öb igen och sen vänder du dig till ARN.
    Google it!
  • Karinmlp

Urs gjorde samma sak, men köpte på hornbach deras egna märke.
    Fick strycka på den kanske 3-4 ggr i sovrummet.
    Om vi hade gått upp 150kr Sadolin som vi gjorde i hall och vardagsrum så hade vi sluppit det och bara behövt strycka 2ggr . Detta på en brun tapet samma i bägge rummen.
    de var inte heller villiga att reklamera.

• littlepixiegrl
    Pickeli skrev 2010-08-18 14:38:41 följande:
    Men helt ärligt, är han dum i huvudet? Det handlar inte om en återköp det handlar om en reklamation. Och nej jag tycker inte du ska prata med tillverkaren av färgen. Prata med öb igen och sen vänder du dig till ARN.
    Ibland funkar det att gå via tillverkaren och dessutom skrev jag att hon kunde kontakta arn också.
  • Pickeli
    littlepixiegrl skrev 2010-08-18 15:16:59 följande:
    Ibland funkar det att gå via tillverkaren och dessutom skrev jag att hon kunde kontakta arn också.
    Ja kanske det kan funka, men man ska alltid prata med säljaren i första hand. Eftersom du köpt och betalat produkten där. Det är alltså dit du ska lämna din reklamation.

Ja det såg jag väl att du skrev?
    Google it!
  • littlepixiegrl
    Pickeli skrev 2010-08-18 15:21:11 följande:
    Ja kanske det kan funka, men man ska alltid prata med säljaren i första hand. Eftersom du köpt och betalat produkten där. Det är alltså dit du ska lämna din reklamation.

Ja det såg jag väl att du skrev?
    Jo, fast hon har ju pratat med säljaren?
    Jaja, strunt samma!

Lycka till ts!
  • Pickeli
    littlepixiegrl skrev 2010-08-18 15:25:26 följande:
    Jo, fast hon har ju pratat med säljaren?
    Jaja, strunt samma!

Lycka till ts!
    Ja fast jag skrev att hon skulle prata med honom IGEN, kanske hade hon lite mer kött på benen nu efter våra tips om arn och då kan hon "hota" honom med det  Skrattande
    Google it!
  • littlepixiegrl
    Pickeli skrev 2010-08-18 15:34:13 följande:
    Ja fast jag skrev att hon skulle prata med honom IGEN, kanske hade hon lite mer kött på benen nu efter våra tips om arn och då kan hon "hota" honom med det  Skrattande
    Ja, det förstås! 
    Min mamma ville reklamera en köksvåg som gått sönder, men butiken vägrade av någon anledning. Mamma ringde Soehnle som tillverkat vågen och de ringde butiken. Mamma fick en ny våg ganska snabbt 
  • Pappa G
    AngelEye skrev 2010-08-18 14:28:30 följande:
    .....

Dessutom stod det på burkarna att 1 liter skulle räcka till 6-10 kvadratmeter, 2 strykningar till och med.
    jo TJENA!
    Vi använde 10 liter till 20 kvadrat och 3 strykningar på ena väggen också. Nu är färgen slut och på vissa ställen kan man fortfarande se att det lyser igenom lite ...
    Att den av färgleverantören angivna ytan som färgen ska räcka till, är nog de flesta medvetna om är överdriven. Det är likadant mellan så gott som alla leverantörer.

Att det skulle stå angivet att den skulle räcka till två strykningar låter märkligt..

Du skriver "10 liter till 20 kvadrat" och "3 strykningar på ena väggen"..
    Den angivna ytan på burken är ju väggyta - INTE rummets golvyta..
  • 2systrar
    Pappa G skrev 2010-08-18 19:11:18 följande:
    Att det skulle stå angivet att den skulle räcka till två strykningar låter märkligt..

Du skriver "10 liter till 20 kvadrat" och "3 strykningar på ena väggen"..
    Den angivna ytan på burken är ju väggyta - INTE rummets golvyta..

Skulle precis skriva detsamma.

• nenapena

I vissa fall får man vad man betalar för.
    Köp färg på en riktig färgaffär så blir du nöjd.

• AngelEye

räknade inte rummets golvyta. utan väggytan såklart. mätte hur lång väggen var, hur hög den var osv för att få ut kvadratmeter.

• Pappa G

10 liter färg till 20 kvadratmeter vägg låter som ett väldigt sugande underlag i så fall..

20 kvadratmeter väggyta ger ett väldigt litet rum - bara drygt 2 kvadrat golvyta vid standardhöjd på taket.

Låter lite konstigt som sagt..

Att färgen trillar av kan tyda på att tapeten var olämplig att måla på.
    Det finns tapettyper som är svåra att få färg att fästa på.

• AngelEye

Alltså, färgen löser upp sig. Den trillar inte av!
    Den löser upp sig om man gnuggar med fuktig trasa på väggen.

Inte bara från väggen. Vi spillde lite på golvet som torkade, vi råkade få en fläck i taket som torkade, färgen i rollerbyttorna torkade. Men så fort det kom i kontakt med vatten så löste det upp sig som vattenfärg.

Har målat med dyrare färg tidigare. När den färgen torkade i rollerbyttorna och man gjorde rent dom med varmt vatten så lossnade färgen i typ plastaktiga stora flagor. Man drog bort den från byttan så att säga.

• M Y L F

Billig färg är skit. Man sparar tid och pengar om man köper dyrare färg.

• Söta Nasse

jag brukar tycka bäst om swingcolor från bauhaus, men nu sist testade jag deras billiga vita fräg 10L för 99kr och den vara faktiskt riktigt bra. Skvätter en del när man målar, men den täcker bra och är fin. Helt klart värd summan

• A7411

Färg är verkligen svårt att köpa tycker jag. Man vet aldrig hur den uppför sig och det skiljer så mycket mellan olika märken. Köpte Rustas väggfärg en gång och den var lite som den du har haft problem med. Kanske de där billiga färgerna är såna. Numera åker jag alltid till samma färgaffär varje gång och även om den färgen är lite dyrare, vet jag att den kommer att vara bra. Ibland är det ju en smaksak också hur man vill att en färg ska vara. Själv gillar jag när den är lite tjockare (för jag kladdar så mycket  Foten i munnen).

Svar på tråden Köpte billig väggfärg, det fick vi ångra.. Aldrig mer ÖoB!