• Isan3

Varför ordinerades katten Zylkéne 75 mg??

Jag undrar; idag var jag med min norska skogis till veterinären för att en gång för alla få bukt med hennes återkommande öronsvamp. Veterinären tog prov med tops för att skicka iväg till labb. Sedan nämnde jag att katten även lätt blir åksjuk och undrade om åksjuketabletter skulle funka för henne, vilket veterinären sa var en god idé att testa. Nåväl, när jag gick därifrån fick jag med mig 10 st kapslar Zylkéne som veterinären sa att jag skulle dosera i hennes öron (om jag hörde rätt), 1 kapsel om dagen. Happ, tänkte jag och åkte hem, läste på förpackningen men upptäckte där att det här medlet verkar vara 1) i pulverform man ska ge via maten och 2) för djur som upplever oro eller förväntas uppleva otrygga situationer. Nu undrar jag; vad har jag missat här? Min katt är ju ko-lugn, endast åksjuk, som jag ju skulle köpa åksjuketabletter till och testa, medlet verkar ju inte vara för hennes öronsvamp såsom veterinären sa. Någon som kan tyda dessa instruktioner åt mig?

Måste nog ringa veterinären igen... Blir inte klok på detta...

• Svar på tråden Varför ordinerades katten Zylkéne 75 mg??
  • Ninso

Zylkene kan ges även mot åksjuka men då handlar det mest om djuret blir oroligt och därmed illamående, det verkar svagt lugnande. Själv tycker jag inte att det fungerar, har testat det på min hund och även testat starkare tabletter men de gjorde bara hunden slö och groggy. Dock är det vanligast att ge Zylkene i sprayform och inte tabletter om det handlar om just åksjuka. Mot åksjuka finns annars en del husmorsknep men det som fungerar bäst är att helt enkelt träna på att åka bil - i mitt tycke alltså. Zylkene ska ges oralt, ej via öronen. Veterinären kanske var lite virrig och blandade ihop medicinerna eftersom ni pratade om två olika "problem"? Zylkene kan man ej ge mot öronsvamp eller ngn slags svamp alls.

• Fimpen72

Katter kan kräkas pga stress.. Min satt lugnt i buren men var supersvettig och kräktes till slut.

En kapsel kan man öppna och strö över maten om man inte klarar att ge tabletter/kapslar

Be annars om recept på Nozinan eller Cerenia. har hört talas om att de ska vara bra

• Isan3

Veterinären sa att jag skulle ge henne dessa 10 kapslar, 1 kapsel om dagen i 10 dagar i rad. Väldigt skumt... Borde man inte dosera en kapsel ett par timmar innan man ska åka någonstans? Men men, hon var väldans ung denna veterinär och verkade inte säker i sin yrkesroll ännu. Måste nog gå till botten med detta. Tack för era svar och tips! Skrattande

• dezibel

Ring och hör med vet. för det här verkar väldigt underligt!

• Ninso
    Isan3 skrev 2010-08-18 15:28:10 följande:
    Veterinären sa att jag skulle ge henne dessa 10 kapslar, 1 kapsel om dagen i 10 dagar i rad. Väldigt skumt... Borde man inte dosera en kapsel ett par timmar innan man ska åka någonstans? Men men, hon var väldans ung denna veterinär och verkade inte säker i sin yrkesroll ännu. Måste nog gå till botten med detta. Tack för era svar och tips! Skrattande
    Zylkene (iaf den i kapselform) ska man ge i minst 14 dagar för effekt, man brukar ordinera det till nyår t ex. Sprayvarianten ska man spraya en stund innan och sedan ska den ge effekt men har ej testat den. Det tar ett tag för det att fungera, men det är ju inte så att man ger i 10 dagar och sen kommer aldrig katten bli åksjuk mer. Veterinären måste ha snurrat till det ordentligt! Hör av dig igen och fråga.
Svar på tråden Varför ordinerades katten Zylkéne 75 mg??