• Stampan

Mellanmål till en 8-9 månaders som inte är gröt!

Hej!

Jag har alltid problem med att försöka hitta mellanmål till min bebis, tycker det alltid blir gröt, välling eller någon fruktkopp eller yoghurtkopp som man köper. Hur mycket gröt och välling kan man ge dem egentligen? Det äter hon till morgonmål och kvällsmål så jag vill inte ge mer och vill helst inte köpa färdiggjorda grejer. Har ni också förslag på vanlig hemlagad mat som era 9-månaders gillar så skulle jag bli glad. Tack!

• Svar på tråden Mellanmål till en 8-9 månaders som inte är gröt!
  • saltflingan

Varför inte vanlig frukt och/eller bebismacka?

• Asia1

smörgås, grönsaker, smoothie, pizzabullar, pannkaka,

• Asia1

vad är en bebismacka egentligen?

• lia76

Frukt, fil, yoghurt, smörgås, ägg, pannkaka, kräm...

(=
  • Stampan

Tack för svaren men hon äter inte vanlig frukt längre av nån anledning, förut kunde hon äta en banan på nolltid men inte längre.
    ägg?? typ kokta ägg eller vaddå? Tycker allt e så svårt eftersom de inte ska äta ditten och datten. Varför får man egentligen ge vanlig yoghurt, e inte det mjölk i? Trodde det var nån sorts specialyoghurt i de barnmatsburkar man köper.

• Mumin80
    Stampan skrev 2010-08-18 15:39:39 följande:
    Tack för svaren men hon äter inte vanlig frukt längre av nån anledning, förut kunde hon äta en banan på nolltid men inte längre.
    ägg?? typ kokta ägg eller vaddå? Tycker allt e så svårt eftersom de inte ska äta ditten och datten. Varför får man egentligen ge vanlig yoghurt, e inte det mjölk i? Trodde det var nån sorts specialyoghurt i de barnmatsburkar man köper.
    Det är helt ok att ge vanlig yoghurt till även små barn. Däremot rekommenderar dom att man inte ger mjölk som måltidsdryck alltför ofta, eftersom mjölkprodukter kan hämma upptaget av järn och c-vitamin om dom tas samtidigt. Men som mellanmål är det helt ok att ge yoghurt. 
  • Stampan

Kom på en helt annan grej, e det ok att ge avokado till bebisar? Känns som om det vore en bra grönsak men aldrig hört om nån som gett det till sitt barn. Måste verkligen läsa på om det här, tycker inte bvc:s lilla häfte hjälpte direkt.

• Flina78

Vi gav mest fruktpuré till sonen, eftersom han har varit MYCKET svårt med att få att äta alls. Smoothie på yoghurt och frysta bär han han tyckt om. Jag tycker inte att gröt och välling är ett mellanmål, det är för mättande men det är så olika hur barnen är så var och en gör som den vill såklart.

Bebismacka är en dubbel smörgås utan kanter av typ formfranska. Bra smör i mitt och kläm ihop, dela i mindre bitar om det behövs (om jag fattat saken rätt).

Avokado är helt OK att ge, det mesta går bra som inte innehåller salt.

Vår son åt inte heller banan på flera månader, nu har han helt plötsligt börjat gilla det igen. Han gillar även att äta på de små knäckebröden man kan köpa i affären, de heter knäckisar och finns på påse.

• sonen08

När min son var i den åldern köpte ja sånna youghurt som fanns på barnmatshyllan han älskade dom gav han sånna och solskenyoghurt eller banan yoghurt.. allt från barnmatshyllan de var de enda han gillade idag är han 2½ och äääälskar danonino de är dom enda han äter av yoghurt de andra är för flytiga och de vägrar han..

Svar på tråden Mellanmål till en 8-9 månaders som inte är gröt!