• Empi

3 åring kissar i sängen!

Hej!
    Sen över 1 månad sedan har min dotter varit blöjfri, dagarna går kanon då hon både kissar och bajsar på toaletten.
    Nätterna har gått bra ändå tills för 3 dagars sedan?
    Hon har börjat att kissa i sängen 1-2gånger per natt, vi har varit noga med att hon inte får dricka mycket innan läggdags och att gå på toaletten..

vi har även en potta på sidan av hennes säng, och de vet hon om!
    Men hon brukar oftast vakna och säga till att hon vill kissa, men inte de senaste 3 dagarna.
    Dom 3 senaste dagarna har man märkt att hon kissat ner sängen men inte sagt till...

Så tips och råd mottages tacksamt! :)
  • Svar på tråden 3 åring kissar i sängen!
  • Teskedsmamman

Tar ni upp och kissar henne när ni lägger er?

Gör inte vi det så kan vår 3-åring kissa ner sig, men han märker det inte och vaknar blöt på morgonen....

När de är på väg in i nästa utvecklingsfas kan en tillbakagång ske och man kan ana sådana här saker, man får försöka ta sig igenom perioderna så blir det bättre igen.
    VI har alltid bäddat med plastad frotté under lakanet ifall...

3 killar & pojke BF+6 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • lia76

VI har också bäddat med plastad frotté och vi låter dottern gå upp och kissa när vi läger oss annars kan hon råka kissa på sej i sömnen.
    Kanske vara kissnödig i sömnen och så drömmer hon att hon är kissnödig och att hon går på toaletten och kissar då på sej.

Tillbaka slag kan komma och är fullt normalt.
    Så försök få henne att kissa när ni går och lägger er 

(=
  • Empi

Tusen tack för svar!
    Ja vi har plastad frotté, men inte prövat ännu att ta upp henne när vi lägger oss.
    men kommer defenitivt att prova de ikväll när vi lägger oss.
    för annars funkar allting kanon bra, dock är de jobbigt att hela tiden får tvätta lakan efter lakan!

TACK igen :)

• Guerita
    Teskedsmamman skrev 2010-08-18 15:47:23 följande:
    När de är på väg in i nästa utvecklingsfas kan en tillbakagång ske och man kan ana sådana här saker, man får försöka ta sig igenom perioderna så blir det bättre igen.
    VI har alltid bäddat med plastad frotté under lakanet ifall...
    Om det är pga utvecklingsfas, hur länge kan det hålla i sig ungefär? Undrar eftersom vår 2.5 åring var torr i 1 månad men nu är torr typ 2 nätter och sen kissar 3 nätter. Det har hållt på så i ett par veckor nu med ojämna intervall så börjar fundera på om det där med att han var torr i 1 månad bara var tur och vi tog av blöjan för tidigt Obestämd.

Ska prova det där med att ta upp honom innan vi lägger oss.
  • Tinnys

Det är inte säkert att hon är redo att bli torr på nätterna ännu. Det kan ta flera år efter de är torra på dagen. Jag skulle aldrig ta upp dem och kissa innan jag går och lägger mig då det stör sömnen och kan bli en ond vana att alltid vakna och kissa vid den tiden.

• Teskedsmamman
    Guerita skrev 2010-08-18 19:32:01 följande:
    Om det är pga utvecklingsfas, hur länge kan det hålla i sig ungefär? Undrar eftersom vår 2.5 åring var torr i 1 månad men nu är torr typ 2 nätter och sen kissar 3 nätter. Det har hållt på så i ett par veckor nu med ojämna intervall så börjar fundera på om det där med att han var torr i 1 månad bara var tur och vi tog av blöjan för tidigt Obestämd.

Ska prova det där med att ta upp honom innan vi lägger oss.
    Det är olika för olika barn, man kan aldrig säga hur länge en uppladdning för fas håller i sig. Om ni hade tagit blöjan för tidigt hade det inte fungerat att ta den på dagen heller.
  • Guerita
    Teskedsmamman skrev 2010-08-18 19:39:54 följande:
    Det är olika för olika barn, man kan aldrig säga hur länge en uppladdning för fas håller i sig. Om ni hade tagit blöjan för tidigt hade det inte fungerat att ta den på dagen heller.
    Har läst så himla mycket olika om det där att man blir alldeles knas. Att det kan skilja ÅR mellan dag och nattorrhet. Han blev torr på dagen i mars och vi tog bort nattblöjan i juni då den oftast var torr på morgonen och han ville vara stor kille och inte ha blöja. Ibland vaknade han själv och ville gå på pottan eller åtminstone så kände han att han blev blöt, men sista veckan så sover han sig rakt igenom alltihopa och verkar inte ens märka att han kissar på sig.

Men att ta på blöjan igen är inget alternativ, även om det känns lockande när man står där och byter lakan mitt i natten.Drömmer
  • Teskedsmamman
    Guerita skrev 2010-08-18 19:46:06 följande:
    Har läst så himla mycket olika om det där att man blir alldeles knas. Att det kan skilja ÅR mellan dag och nattorrhet. Han blev torr på dagen i mars och vi tog bort nattblöjan i juni då den oftast var torr på morgonen och han ville vara stor kille och inte ha blöja. Ibland vaknade han själv och ville gå på pottan eller åtminstone så kände han att han blev blöt, men sista veckan så sover han sig rakt igenom alltihopa och verkar inte ens märka att han kissar på sig.

Men att ta på blöjan igen är inget alternativ, även om det känns lockande när man står där och byter lakan mitt i natten.Drömmer
    Hm, kanske bara tur att mina har blivit torra mer eller mindre samtidigt då... mellankillen är fortfarande osäker på natten och har varit utan blöja sedan 1 år 9 mån, han fyller 5 i okt, men en av hans storebröder var inte helt säker förrän han var 7år (makens sonfrån tidigare).
    Lillkillen fyllde 3 år för 2 veckor sedan och kissas varje kväll också....
  • Guerita
    Teskedsmamman skrev 2010-08-18 20:21:13 följande:
    Hm, kanske bara tur att mina har blivit torra mer eller mindre samtidigt då... mellankillen är fortfarande osäker på natten och har varit utan blöja sedan 1 år 9 mån, han fyller 5 i okt, men en av hans storebröder var inte helt säker förrän han var 7år (makens sonfrån tidigare).
    Lillkillen fyllde 3 år för 2 veckor sedan och kissas varje kväll också....
    Kan ju vara att du tar upp dem så de får kissa som hjälper. Vet inte om jag själv skulle kunna hålla mig i 10 timmar! Glad

Antar att det bara är att fortsätta med sängskydd och tvättande och hålla tummarna.
  • tessan27

Min dotter blev torr på dagen när hon var 3 år precis och hon är inte torr på natten ännu och hon blir 5 år i november. Hon klarar någon natt då och då så hon får ha blöja på sig på natten då hon blir helt förtvivlad när det kommer kiss i sängen.

• Nicke

Här varierar det. Hon är 3 nu. Det kan gå dagar utan kiss i sängen. Ibland kissar hon på sig flera nätter i sträck.
    Ibland händer det även vissa dagar under dagtid och då kan det även råka bli bajs.

Det är dock bara att fortsätta. Det är jobbigt och tvättmaskinen går mycket men hon kommer att sluta.
    Det var likadant när äldsta dottern var runt 3. Det gick i vågor.

Vi har aldrig gått tillbaka till blöja under en period. Det tror jag bara förstör.

Forsätt att kämpa och lycka till!

Svar på tråden 3 åring kissar i sängen!