• Shaun the sheep

Hur funkar det med degkrokar till elvisp?

Med tanke på hur mycket jag bakar så är det synd och skam att jag inte har en köksmaskin,
    men tyvärr har jag inte det.

Men efter att ha läst ett recept på morotsfrallor på kryddburken.se så känns det hopplöst att försöka sig på att arbeta degen för hand, i 15 minuter. Mina armar kommer ju trilla av! Förvånad

Jag har ju såna där degkrokar till min elvisp, men är det OK att använda?
    Det kommer inte paja hela vispen?

http://kryddburken.se/2010/08/15/varldens-godaste-morotsfrallor-minsann/

Här är receptet, ifall någon kunnig vill läsa allt innan han/hon lämnar en kommentar.

Hoppas på svar! :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Hur funkar det med degkrokar till elvisp?
  • Themis

En elvisp med degkrokar klarar visst av en bulldeg som inte är för stor, men den kan gå varm efter några minuter, så då får man kanske pausa. Eller, det brukar jag göra för att skona min älskade elvisp.

• lia76

Om du har degkrokar till din elvisp så borde den klara av det också tycker jag

(=
  • Themis

Läst recept: 15-17 dl är ganska stort, så jag hade nog testat en halv sats åt gången.

• saltflingan

Det brukar stå i bruksanvisningen hur mycket degkrokarna klarar att knåda, brukar inte vara mycket. Hittar du den inte så testa att googla.

Fö så ska väl alla degar knådas så länge? 

• Shaun the sheep

Tack för svaren hörni! :) Verkligen jättesnällt.

Bimsan: Jo, jag tänkte också på det. Hemmaförälder som jag är så har jag ju faktiskt en hel del tid på mig, så jag kan ju göra en halv sats, fast två gånger

• Mylla
    Shaun the sheep skrev 2010-08-18 18:03:08 följande:
    Tack för svaren hörni! :) Verkligen jättesnällt.

Bimsan: Jo, jag tänkte också på det. Hemmaförälder som jag är så har jag ju faktiskt en hel del tid på mig, så jag kan ju göra en halv sats, fast två gånger
    Det är nog lite lättare att göra en och dela den? Eller menade du det?
  • Shaun the sheep
    Mylla skrev 2010-08-18 18:05:19 följande:
    Det är nog lite lättare att göra en och dela den? Eller menade du det?
    Haha, ja! Fast jag förstår att det tolkades som att jag skulle göra en halv deg två gånger :S Hm.
  • Mylla

Ja, det är svårt att skriva så alla andra förstår Hur man tänkte

• Shaun the sheep

Skriver en till fråga, som jag även skrev som kommentar till recpetet:

Min pojkvän gillar inte linfrö och absolut inte aprikos. Tror ni man kan exkludera det utan att hela degen faller ihop totalt? Vore ju himla synd!

• Mylla

Linfrö och aprikos gör brödet lite godare bara. Det går bra att baka utan. Ta något annat frö istället? Solrosfrö?Aprikos är ju sött. Vill man ha det kan man ta russin istället.

• Shaun the sheep
    Mylla skrev 2010-08-18 19:56:38 följande:
    Linfrö och aprikos gör brödet lite godare bara. Det går bra att baka utan. Ta något annat frö istället? Solrosfrö?Aprikos är ju sött. Vill man ha det kan man ta russin istället.
    Funderar på solros faktiskt =) Det ska nog funka även för min kräsne karl!
Svar på tråden Hur funkar det med degkrokar till elvisp?