• Vintergäck

Hungrig jämt - tips på nyttiga mellanmål

Jag är så oerhört hungrig nu när jag är gravid. Behöver tips på nyttiga och mättande mellanmål och tips på hur man hanterar denna otroliga hunger utan att gå upp för mycket i vikt!! Helst tips på mellanmål som inte är bröd. Jag är vegetarian så kött går bort..

• Svar på tråden Hungrig jämt - tips på nyttiga mellanmål
  • merenwen

Morötter är alltid bra att knapra på för att stilla hungern!
    Annars yoghurt, keso med frukt, nötter...

• oceanney

I princip samma svar som alla andra som svarat på denna tråd. ;) 

Smoothies bestående av yoghurt (lätt- eller osockrad), frysta bär och apelsinjuice. Upplever som väldigt mättande. Minimorötter är en annan favorit. 

• Vintergäck

Tack för tipsen :=)

Jag har lust att vräka i mig en pizza mellan målen, helt vrålhungrig, så det är bra med andra tips!

• CloudBerry 1

Bananer, apelsiner, fetaost, hasselnötter, vattenmelon, kycklingröra i baguette.

• CloudBerry 1

Drick mycket vatten också.

• Novelli

Allt, utom vatten innehåller kalorier och om man äter för mycket så går man upp oavsett om något är nyttigt eller inte. Är du säker på att det verkligen är hunger? Det kan kännas som sug i magen utan att vara hunger.

Drick mycket vatten och ät grönsaker och frukt, men med måtta.Äpple

En riskaka  t.ex innehåller minst 60 kalorier och man ska inte äta mer än mellan 1500-2500 kalorier om dagen beroende på om man rör mycket på sig eller inte.

En smoothie kan innehålla ca 100 kalorier så man ska inte dricka det mer än 1 gång om dagen helst.

• Queen81

Mellanmål 1:

Keso med valfri frukt och lite kanel, nyttigt och mumma.

Mellanmål 2:

Smoothie

naturell yoghurt
    Banan
    bär
    lite florsocker

Blanda i mixern drick och njut :)

• MKitti

Känner igen den där hungerkänslan... Passar verkligen måltiderna, för annars skriker kroppen efter mat! Dock så känns det mellan måltiderna som att jag är lika hungrig som att jag varit utan mat en hel dag eller nåt... Vrålhungrig!

Försöker äta mycket frukt o så, dels för att stilla hungern och dels för att det är bra... men det kan väl inte vara så bra att äta för mycket av det heller... eller?

• saltgurkan
    Novelli skrev 2010-08-22 20:32:36 följande:
    Allt, utom vatten innehåller kalorier och om man äter för mycket så går man upp oavsett om något är nyttigt eller inte. Är du säker på att det verkligen är hunger? Det kan kännas som sug i magen utan att vara hunger.

Drick mycket vatten och ät grönsaker och frukt, men med måtta.Äpple

En riskaka  t.ex innehåller minst 60 kalorier och man ska inte äta mer än mellan 1500-2500 kalorier om dagen beroende på om man rör mycket på sig eller inte.

En smoothie kan innehålla ca 100 kalorier så man ska inte dricka det mer än 1 gång om dagen helst.
    Jag har läst att en kvinna skall äta 2000 kalorier om dagen och är man gravid behöver man mer. Beroende på vilken vecka man är i behöver man olika mycket, mer om det kan man läsa om på vårdguiden eller livsmedelsverket.  en barnmorska har även förklarat att olika gravida behöver äta olika mycket, och att man kan behöva olika mycket mat i perioder beroende på hur man mår och hur barnet mår och utvecklas just då. är man väldigt hungrig så finns det antagligen en anledning, ät, men försök äta nyttigt.
Svar på tråden Hungrig jämt - tips på nyttiga mellanmål