• tufia

Vagn med fempunktsbälte?!

Jag antar att man gör sina tabbar som förstagångsförälder...

Vi har en brio combi som vi har varit väldigt nöjda med, fram till nu; Våran dotter har blivit 6 månader och är inte längre nöjd med att bara ligga i vagnen. Hon vill upp och se världen!
    Och det fungerar inte med denna vagn då selen bara sitter fast ner till, och hon inte är så stadig att hon kan sitta själv ännu, hon tippar helt enkelt framåt!

Vi har även en mindre vagn också, en shoppingvagn, där sitter selen fast uppe vid axlarna. I den sitter hon bra, men den vagnen lämpar sig inte för skogspromenader!

Så kan någon tipsa mig om en rejäl vagn med 5punktsbälte?
    Övriga krav:

hon ska sitta bakåtvänd fyra stora hjul ska klara av åkturer i skogen fullt liggläge maxpris (begagnad) 3500:-
  • Svar på tråden Vagn med fempunktsbälte?!
  • La Lola

Sitter selen bara fast nertill?
    Vad är det för konstig vagn?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Delapitated

Jag måste nog hålla med La Lola när hon ställer frågan. För jag har då en brio kombi som har 5punktsbälte. Vilken variant/årsmodell har du??

• tufia

Eller har vi monterat den fel? Det är bara 2 plastkrokar som man drar ner genom sittdelen och fäster på undersidan! Inget som håller fast selen upptill...

• gullunge1

en city cross kanske? dock sitter selen ganska högt upp på den, men de e bara köpa en dyna (minimizer?) så man får ner selen lite,. det har ja till min dotter som e 5 månader o hon älskar att få sitta upp! dessutom så älskar ja vagnen, skulle aldrig byta bort den!

Tova 100317
  • La Lola
    tufia skrev 2010-08-19 08:50:19 följande:
    Eller har vi monterat den fel? Det är bara 2 plastkrokar som man drar ner genom sittdelen och fäster på undersidan! Inget som håller fast selen upptill...
    Ja jag har aldrig sett en vagn med sele endast nertill......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • modestyclara

köp en lös sele i närmaste barnvagnsaffär och sätt fast i vagnen! du vet en sådan man själv hade när man var liten?

• Älska Livet

Brio hade den typen av sele 1 år, tror det var 2007 eller 2008, men eftersom den var kass bytte de till 5-punkt igen.

På vår Brio Happy hade vi samma problem. Dock märkte jag när jag tog bort tyget att hålen för 5-punktsele var kvar i sittdelen, men inte i tyget. Så vi köpte en Brio 5-punktsele för 149 på babyproffsen, gjorde "knapp"hål i sittdels tyget och fick en vettig vagn igen.
    Kanske går det att göra med er vagn oxå? Kolla om det är hål i sittdelen!

• Penny33

Mitt tips är att kolla blocket efter en emmaljunga CityCross. Den är iofs med både ligg och sittdel men den är superbra då man kan välja åt vilket håll sittdelen ska vara. Framåt eller bakåt. Det är en väldigt stadig och rejäl vagn!
    Uppfyller alla dina önskemål! Dessutom är den inte särskilt tung i chassit vilket är ett plus tycker jag.
    Hittar du en ganska billig så spelar det kanske ingen roll om du får med en liggdel på köpet.  Solig

• tufia

Det är en -08:a, om jag minns rätt!

Finns ingen bild i bruksanvisningen på hur selen ska sitta fast.
    Det står bara "selens sidokrokar fästs i sitsens d-ringar"

• Älska Livet

Annars tipsar jag varmt om Emmaljunga Scooter, den är en framåtvänd sittvagn. En sådan får man en riktigt fin för 1000 på blocket.

Men om du vill ha en bakåtvänd vagn så hade jag satsat på en Emmaljunga CityCross eller helt enkelt en annan årsmodell av Brio Kombi.

Svar på tråden Vagn med fempunktsbälte?!