• Kottarnasmamma

kan man missa tvillinggraviditet vid tidiga vul och ul?

Ja precis som rubriken låter.
    Har gjort ett ul i v. 8 som hon hade väldigt svårt att se på men fick ungefärlig längd på graviditeten.
    Sen ett vul i v. 10 men hon kunde inte se alls med vul för min livmoder va för högt upp och stor för tiden. Hon bytte då till vanligt ul men kunde inte se ordentligt med det heller, hon va så osäker p åva  hon såg att hon uttryckte sig klumpigt, "jag tror mig se hjärtaktivitet" och så fick hon v. 8 på den dåliga mätning hon gjorde.
    Gjorde sen ytterligare ett vul en vecka senare, gick inte se då heller med det och man bytte till ul och hon får ingen bra bild heller men lyckas mäta till 11+3 och det stämmer med det första ul som gjordes och också med chansen när jag kan blivit gravid.
    Dock kan de inte förklara varför min livmoder är så stor och ligger så högt redan. Jag känner den tydligt om jag ligger ner och då är jag överviktig. sista dr letade efter en möjlig cysta så jag inte hade de som växte men hittade inget sådan.
    Nu undrar jag om man kan missa att det är tvillingar trots så många försök att kolla och mäta?
    När jag frågat vis undersökningar har jag bara fått till svar att jag får så dålig bild och de lilla jag kan se är bara en men som sagt bilden är inte bra alls.

• Svar på tråden kan man missa tvillinggraviditet vid tidiga vul och ul?
  • Kottarnasmamma

en lite puff

ingen som råkat ut för att man missat att det är tvillingar man väntar. Klart skönt om ingen råkat ut för de för då kan jag ju va lugnare men något säger mig att jag inte vågar tro att det bara är en.

• Lycklig Tvillingmamma

Hallå!

Mina tvillingar missade de på vul och ul i v.16!!
    Det är riktigt sent att missa så gissa om jag blev chockad två veckor senare på rutil ultraljudet..
    Så det kan allt hända, är dock inte vanligt.

Lycka till med bebisen eller bebisarna.

• Erika Ö

Det kan man säkert göra, jag va på ett tidigt vul och då såg vi ett foster under större delen av undersökningen. När vi precis va klara och skulle avsluta så vred han på ultraljudsstaven och skymtade då en avlång svart rand, då skulle han kolla om det va vätska som låg i livmodern men när han vred och vände en bra stund så fick vi syn på att det va en hinnsäck med ett foster i.. så det kan vara väldigt knepigt att se. Antagligen låg den andra bakom så den inte syntes så bra. Det va bara en ren lyckträff att vi fick syn på den andra där på slutet.

• Kottarnasmamma

Hade de nu fått bra bilder så hade jag inte funderat över det men eftersom de inte kunnat få tillfredställande bilder och själva sagt att de haft svårt att se så börjar man ju undra när livmodern är så pass stor för tiden.  i Natt tycks magen exploderat. Hade tänkt att jag säkert kan dölja det ett tag till men frågan är hur länge. Inga tajtare toppar offentligt här inte och då är jag överviktig så det borde ju inte synas men magen har verkligen svullnat upp. till på köpet har jag börjat må illa igen. Det som hade blivit bättre några veckor nu men i dag va det åter dags att hänga över toan. Va och inhandlade en ny tunika och ett par leggins som jag kommer kunna ha ett tag och kan dölja lite någon vecka till i alla fall. Borde nog köpa fler tunikor nu som kan trolla bort lite då de plagg som hänger i skåpet inte döljer.

• Kottarnasmamma

Nästa är RUL så det blir till att vänta ett tag. Har inte skrivits in än, gör det på onsdag.  Vi får väl se va de säger då med. Än så länge har jag bara varit på gyn på sjukhuset så nu ska jag till MVC

• Pluppisen

Jag gjorde vul i v 7 och 9 och man såg en liten med hjärtaktivitet. Blev väldigt förvånad på nästa vul i v 11 då det helt plötsligt visade sig två små krabater, efter det har det inte varit några tveksamheter och nu är jag i v27+3.

Prata med mvc när du skrivs in, känns som du borde få en koll av någon med bättre utrustning så man kan få vettiga bilder... Lycka till

• Kottarnasmamma

Då är man inskriven men ingen extra koll utan det blir att vänta till den 28 sept på RUL. Jag frågade om min livmoder och hon sa att det händer ju att en ligger bakom så man missar den och har man sen fått dåliga bilder så vet man ju inte.

Har grym växtvärk i magen och den kunde BM möjligen härleda till att min livmoder är stor och står rätt rakt upp om den redan är över naveln. Det som en stor hög livmoder redan kan leda till är att man får snitta mig ännu tidigare för att livmodernen trycker för mycket uppåt tillslut.

• eileme84

Kul att någon annan skrev om tvillingar, jag är bara i v 11+6 idag men tycker att min livmoder är lika högt upp som jag va med sonen i v 15 förra gången alltså en bra bit ovanför naveln. Min sambos mormor är tvilling vilket gör att vi får en stor chans till tvillingar o jag har även tvillingar i min släkt..

jag drömmer varje natt att jag väntar tvillingar och jag tycker att jag e stor för att bara vara i v 12 snart 13.
    Men när jag gjorde vul i v 8 så såg dom bara en, dock kollade dom inte noga utan sa bara att där ser du bebisen o hjärtat sedan mätte dom så va det klart.

-ÄLskar min Son Theo-
  • DuJag

Jag hänger på här!
    Jag har två döttrar sen tidigare som är 2 och 4 år. Är nu gravid i v.10+.
    I vecka 7-8 var jag så stor att det redan syntes. Mina kollegor undrade i vecka 8-9 när det var dags för nummer tre!!!

I vecka 8+2 gjorde vi ett VUL. Hon såg då bara en liten, men hon tittade inte många sekunder.
    Finns det en möjlighet att det är två här också?
    Jag trodde från början, när jag blev så stor att det säkert är tvillingar. Min mans mamma är tvilling.

Har inget mer VUL inplanerat utan får snällt vänta till rutin UL i vecka 18!

E okt-06 W okt-08 Mini aug-11
  • tjejligan
    DuJag skrev 2011-01-13 11:59:37 följande:
    Jag hänger på här!
    Jag har två döttrar sen tidigare som är 2 och 4 år. Är nu gravid i v.10+.
    I vecka 7-8 var jag så stor att det redan syntes. Mina kollegor undrade i vecka 8-9 när det var dags för nummer tre!!!

I vecka 8+2 gjorde vi ett VUL. Hon såg då bara en liten, men hon tittade inte många sekunder.
    Finns det en möjlighet att det är två här också?
    Jag trodde från början, när jag blev så stor att det säkert är tvillingar. Min mans mamma är tvilling.

Har inget mer VUL inplanerat utan får snällt vänta till rutin UL i vecka 18!
    Din man kan inte påverka att du kan få tvillingar. Tvåäggs( om det är det hans mamma är) är ärftigt så hans döttrar kan få det men han kan inte göra så du släpper 2 ägg. Flört
  • Catgodess

Hänger på!
    Gynekologen såg inte en av tvillingarna när vi gjorde tidigt VUL i vecka 6 för att bekräfta att gravtestet inte visat fel efter ivf, då syntes bara gulesäcken, 2 veckor senare syntes den andra tvillingen hur tydligt som helst.

• VanligSvensson
    eileme84 skrev 2011-01-10 18:19:17 följande:
    Kul att någon annan skrev om tvillingar, jag är bara i v 11+6 idag men tycker att min livmoder är lika högt upp som jag va med sonen i v 15 förra gången alltså en bra bit ovanför naveln. Min sambos mormor är tvilling vilket gör att vi får en stor chans till tvillingar o jag har även tvillingar i min släkt.. jag drömmer varje natt att jag väntar tvillingar och jag tycker att jag e stor för att bara vara i v 12 snart 13. Men när jag gjorde vul i v 8 så såg dom bara en, dock kollade dom inte noga utan sa bara att där ser du bebisen o hjärtat sedan mätte dom så va det klart.
    -ÄLskar min Son Theo-

Att din sambos mormor var tvilling ökar inte din sannolikhet att få tvillingar.
  • Birgitta02

Hur är det med min dotter då? Mina systrar är tvåäggs- tvillingar. Min dotter var tvåäggs- tvilling (fick missfall med hennes bror/syster). Så hur stor är risken/chansen att min tös får tvillingar?

• modsey
    Birgitta02 skrev 2014-03-12 11:33:01 följande:
    Hur är det med min dotter då? Mina systrar är tvåäggs- tvillingar. Min dotter var tvåäggs- tvilling (fick missfall med hennes bror/syster). Så hur stor är risken/chansen att min tös får tvillingar?
    man kan inte säga i procent hur stor chans hon har, men hon har en ökad chans
Svar på tråden kan man missa tvillinggraviditet vid tidiga vul och ul?