Känner igen mig! Läkarna säger att man inte kan få missfall av att krysta när man skiter. Det vore ganska knäppt av naturen om kroppen vore skapt så, först att hormonerna när man är gravid gör en förstoppad och sedan att man slutar vara gravid om man försöker skita... Nä. Så det behöver du inte vara orolig för.
Men jag förstår hur du känner det. Jag tycker dessutom (obs äckligt) att det kommer mer flytningar när man tar i, och tidigt i mina graviditeter har det också kommit ut lite brun/blodigt "därifrån". Tydligen från slemhinnorna enligt läkarna, men det blir verkligen svårt att gå på toa avslappnat om det de facto kommer ut saker som inte borde komma ut när man tar i, om en krystning nu inte skulle påverka ett dugg... Så även om sambandet rent medicinskt tydligen inte finns har jag ändå jättesvårt att ta i ohämmat av rädsla att det ska komma mer blodblandat, och då blir ju förstoppningen ännu värre. Väldigt ond cirkel. Och inte blir man mindre orolig av magknip!
Man kan köpa Inolaxol på apoteket, bulkmedel i form av små "kulor" (vissa påstår att det inte smakar ett dugg, själv håller jag på att spy varje gång av själva känslan av kulor i munnen), har inte fått magknip av dem (men å andra sidan är de också helt verkningslösa på mig). Om man tar dem ska man dricka mycket.
Ett tips är annars, om inga fibrer, katrinplommon, katrinplommondryck etc. hjälper, att någon gång då och då när det är riktigt illa ta en Microlax e.dyl. Kanske inte bra för tarmen att ta hur ofta som helst, men hur bra är det att inte skita på 2-3 veckor då?