• Anonym (pinsamt...)

Kan krystningar p g av hård i magen skada, v 7?!

Lite pinsamt att fråga barnmorska - så kollar med er här. Är så hemskt hård i magens och känner mig uppsvälld och obehag av detta och "kämpar" därför för att ändå kunna göra nr 2 -  d v s får krysta en del. Kan detta skada på ngt sätt, framkalal missfall elelr så? Vad tror ni och ngn annan som haft det så där det gått bra?

• Svar på tråden Kan krystningar p g av hård i magen skada, v 7?!
  • Anonym (pinsamt...)

Ingen?!

• Erkens mamma

Nej det kan inte skada bebisen men om du har för svåra problem och långvarigt kan du ju få hemorojder av det.

Många gånger behöver man en betydligt mer fiberrik kost när man är gravid pga att graviditetshormonerna som gör att livmodern slappnar av och kan växa också påverkar tarmarna till att bli lite slöare =långsam mage.

Ät mycket fibrer och drick ordentligt. Om inte vanlig kost hjälper finns fiber produkter på apoteket att ta till. 

Lycka till! 

• arkeologitjejen

Nej, det skadar inte barnet, men du kan få ordentliga problem med hemorojder etc. Se till att äta ordentligt med fibrer och i värsta fall så kan du ju köpa något receptfritt preparat på apoteket som hjälp. Det är hormonerna som gör dig förstoppad.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Modesty Blaise

Många gravida har väldigt trög mage och det finns hur många kvinnor som helst runt om i stugorna som sitter och kämpar på porslinstronen. Detta är inte farligt, däremot är det förstås jobbigt för den drabbade. För din egen skull bör du nog försöka att få bukt med, eller åtminstone lindra, problemet genom kostförändringar och kanske linfrö på filmjölken. Finns säkert annat att göra också, hör med apoteket för goda råd.

Grattis till graviditeten också! 

• Erkens mamma
    arkeologitjejen skrev 2010-08-19 11:30:41 följande:
    Nej, det skadar inte barnet, men du kan få ordentliga problem med hemorojder etc. Se till att äta ordentligt med fibrer och i värsta fall så kan du ju köpa något receptfritt preparat på apoteket som hjälp. Det är hormonerna som gör dig förstoppad.
    Två personer -samma tanke :)
  • Anonym (pinsamt...)

Tack tjejer Försöker få bukt med det. Åt mängder av fiber men fick då dessutom fruktansvärt ont i magen! Suck.... Ska nu pröva med päronpuré som sagt. Vet ngn om apotekets "bulkmedel" ger magknip - vill inte ha tillbaks det - var fruktansvärt framför alalt kombinerat med äckel illamåendet jag har. Jag vaknade varje natt av ont i magen & illamående - SUCK!

• Anonym (same same)

Känner igen mig! Läkarna säger att man inte kan få missfall av att krysta när man skiter. Det vore ganska knäppt av naturen om kroppen vore skapt så, först att hormonerna när man är gravid gör en förstoppad och sedan att man slutar vara gravid om man försöker skita... Nä. Så det behöver du inte vara orolig för.

Men jag förstår hur du känner det. Jag tycker dessutom (obs äckligt) att det kommer mer flytningar när man tar i, och tidigt i mina graviditeter har det också kommit ut lite brun/blodigt "därifrån". Tydligen från slemhinnorna enligt läkarna, men det blir verkligen svårt att gå på toa avslappnat om det de facto kommer ut saker som inte borde komma ut när man tar i, om en krystning nu inte skulle påverka ett dugg... Så även om sambandet rent medicinskt tydligen inte finns har jag ändå jättesvårt att ta i ohämmat av rädsla att det ska komma mer blodblandat, och då blir ju förstoppningen ännu värre. Väldigt ond cirkel. Och inte blir man mindre orolig av magknip! 

Man kan köpa Inolaxol på apoteket, bulkmedel i form av små "kulor" (vissa påstår att det inte smakar ett dugg, själv håller jag på att spy varje gång av själva känslan av kulor i munnen), har inte fått magknip av dem (men å andra sidan är de också helt verkningslösa på mig). Om man tar dem ska man dricka mycket. 

Ett tips är annars, om inga fibrer, katrinplommon, katrinplommondryck etc. hjälper, att någon gång då och då när det är riktigt illa ta en Microlax e.dyl. Kanske inte bra för tarmen att ta hur ofta som helst, men hur bra är det att inte skita på 2-3 veckor då?

• Anonym

Jag äter plommon. Funkar perfekt!

• Anonym (same same)

Anoym: Lyckliga du

• arkeologitjejen
    Anonym (pinsamt...) skrev 2010-08-19 11:35:58 följande:
    Tack tjejer Försöker få bukt med det. Åt mängder av fiber men fick då dessutom fruktansvärt ont i magen! Suck.... Ska nu pröva med päronpuré som sagt. Vet ngn om apotekets "bulkmedel" ger magknip - vill inte ha tillbaks det - var fruktansvärt framför alalt kombinerat med äckel illamåendet jag har. Jag vaknade varje natt av ont i magen & illamående - SUCK!
    Päronpuré är mer för bebisar. Köp en påse katrinplommon och mumsa på. Sedan kan du köpa ett receptfritt laxermedel (finns i fyrpack) som  heter Microlax på apoteket. Det löser upp proppen så att du får ut det värsta. Ja, man kan må illa och få ont i magen av förstoppning, du får ju inte ur dig skiten så att säga.

Sedan när det gäller att lägga om kosten så finns det numera havregryn som är extra fiberberikade. Koka gröt på dem och ät en gång om dagen. Håller magen i form och är bättre än att äta bulkmedel. Anledningen till att du mådde dåligt av mycket fiber var som sagt troligen att du redan innan är förstoppad, men blir du av med den akuta biten så kan det hjälpa.

Krya på dig TS!
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Anonym (pinsamt...)

Tack tack för allaråd och tips Ska till min zonterapeut - hon brukar kunna få i gång tarmen - i alla fall då jag tidigare fick förstoppning av en medicin jag tog. Hoppas på det. Katrinplommon kräks jag nästan bara av att tänka på - men plommon skulle jag nog kunna tänka mig att äta ngr - ska kolla vad de har på affären.... & blir det riktigt illa får jag väl ta till bulkmedel och dyligt - suck...

. Men det är väl lika ologiskt, eller? & sedan nojjade jag lite för att det var värre att krysta i tidig graviditet - så läkarna som säger att det är ofarligt menar när man typ är från v 20 och framåt - för det är väl oftast först då man blir förstoppad? Med min son var jag bara förstoppad då jag åt järntabletter långt in i grav - släppte så fort jag slutade med de hemska pillrena....

Trots lugnande ord - så inget mer krystande - ska ju liksom ske naturligt och vill INTE ha hemorojder - vilket jag hade i min förra grav - otrevligt värre!!!

• Anonym (same same)

Hehehe jag fick höra redan i v6 att det var ofarligt. Men tror du jag nojjade mindre för det? Har haft problem från första veckan alla gånger (och nu är det nr 4), det är hormonerna och inte längden på graviditeten. Fast jag kanske är extremt ovanlig, vad vet jag ?

Svar på tråden Kan krystningar p g av hård i magen skada, v 7?!