• MrsPitepalt

Hjälp, vad ska lillebror heta?!

Jag har alltid haft beslutsångest. Det spelar ingen roll om det är smågodis eller vad jag ska äta till lunch. Jag har svårt att ta beslut. Nu har vi fått en underbar lillebror och vi kan inte bestämma oss för vad han ska heta. Storebror heter Sixten och vårt efternamn börjar på s. Favoriterna just nu är Erland och Hjalmar. Vi gillar "farbrornamn".

Vad tycker ni? Eller har ni några andra förslag? Jag behöver hjälp!

• Svar på tråden Hjälp, vad ska lillebror heta?!
  • Familjenärlivet

Av de två namnen ni har som förslag tycker jag Hjalmar är finast, jättefint!

Fler förslag:

Hilding
    Gottfrid
    Alvar
    Harry
    Ture
    Einar
    Fingal
    Edgar

Lycka till!

• MrsPitepalt

Vi valde Erland till att börja med, men nu börjar det kännas fel. Lite jobbigt att byta dock när man sagt till alla att hen heter så. Han är en månad nu. Men Hjalmar är fint, men det känns som om det börjar bli så vanligt nu.

Svårt!

De andra förslagen var också fina, men inte helt rätt för oss.

• Busbellan

Hjalmar är ju jättefint, jag håller på det!
    ite andra förslag

August
    Holger
    Eskil
    Elis
    Olle
    Valter
    Sigge

Mamma till Nora, August och Ella
  • JooCee

Erland är ju hur fint som helst! Annars gillar jag Tage och Boje oxå.

• MrsPitepalt

En för Hjalmar och en för Erland. Det är svårt det här.

Vi har fått väldigt delade reaktioner på namnet Erland. Pojkarnas farmor började skratta och sa nej, neej. Det känns inte som den reaktionen man vill få. Jag vet inte det påverkar mig, kanske inte just svärmors reaktion, men överlag att många är lite skeptiska. Jag vill inte bry mig, men det gör jag nog.

Sen hänger jag upp mig lite på hur namnet ska uttalas. Hur säger ni, Ärlan eller Äland?

De andra förslagen ni har är fina, men av olika anledningar funkar de inte. Vissa är namn på bekanta och släktingar eller så accocierar jag dem med människor jag inte gillar.

• JooCee
    MrsPitepalt skrev 2010-08-20 08:28:16 följande:
    En för Hjalmar och en för Erland. Det är svårt det här.

Vi har fått väldigt delade reaktioner på namnet Erland. Pojkarnas farmor började skratta och sa nej, neej. Det känns inte som den reaktionen man vill få. Jag vet inte det påverkar mig, kanske inte just svärmors reaktion, men överlag att många är lite skeptiska. Jag vill inte bry mig, men det gör jag nog.

Sen hänger jag upp mig lite på hur namnet ska uttalas. Hur säger ni, Ärlan eller Äland?

De andra förslagen ni har är fina, men av olika anledningar funkar de inte. Vissa är namn på bekanta och släktingar eller så accocierar jag dem med människor jag inte gillar.
    Jag säger Ärland.. Har namnet i släkten och är väl bekant med det, tycker det är jätte fint! Men det kan nog vara därför folk reagerar som det gör, det kanske känns främmande och annorlunda? Låt namnet smälta in lite på dem, till slut kommer det ju att vara den lilla pojken de associerar namnet till.
  • Busbellan

Helge glömde jag ju, det är superfint det också!

• MrsPitepalt
    JooCee skrev 2010-08-20 08:40:32 följande:
    Jag säger Ärland.. Har namnet i släkten och är väl bekant med det, tycker det är jätte fint! Men det kan nog vara därför folk reagerar som det gör, det kanske känns främmande och annorlunda? Låt namnet smälta in lite på dem, till slut kommer det ju att vara den lilla pojken de associerar namnet till.
    Jo, det är fint. Men jag oroar mig för att jag ska känna att jag valt fel hela livet eftersom jag är lite tveksam redan efter en månad. Min syster känner att hon valde fel till sin mellersta dotter och hon kände också tidigt att hon var tveksam. Det är nog mer det än vad andra tycker. Vill inte vänta för länge heller ifall vi bestämmer oss för att byta.

Hugo har vi en kompis som heter och även ett barns kompis.

Helge tänker jag bara på Helge Skoog tyvär och det känns inte bra.
  • Busbellan
    MrsPitepalt skrev 2010-08-20 09:28:56 följande:
    Jo, det är fint. Men jag oroar mig för att jag ska känna att jag valt fel hela livet eftersom jag är lite tveksam redan efter en månad. Min syster känner att hon valde fel till sin mellersta dotter och hon kände också tidigt att hon var tveksam. Det är nog mer det än vad andra tycker. Vill inte vänta för länge heller ifall vi bestämmer oss för att byta.

Hugo har vi en kompis som heter och även ett barns kompis.

Helge tänker jag bara på Helge Skoog tyvär och det känns inte bra.
    nej, då förstår jag att det inte känns bra
  • nelli08

Sixten & Hjalmar!

Annars..
    Sixten & Gustav
    Sixten & Henning
    Sixten & Oskar
    Sixten & Felix
    Sixten & Albin
    Sixten & Alfred
    Sixten & Svante
    Sixten & Harry

• sihn

Jag hade som förslag när vi väntade vår son, Hjalmar och Ebbe.
    Har sagt sen jag väntade min dotter för 12 år sedan att om jag får en pojke så ska han heta Hjalmar, har än idag inte fått genom det (eller för två år sen, när Isaac kom)

Men jag håller fortfarande på dessa två namn: Hjalmar och Ebbe

• Grus grus

Hjalmar! Annars tycker jag att Malkolm är ett väldigt fint gammalt namn. Det hette min farfars far och jag har gärna velat ha det om jag skulle fått en son.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • iconic

Hjalmar helt klart! Tore tycker jag är ett fint "farbrornamn" också

• RebeccaR

Hjalmar ÄR fint :)
    Annars är ju Helmer och Beppe också fina namn

*Ängeln Aaron* Lilla Turid och nytillskottet Triton
  • MrsPitepalt

Många gillar Hjalmar tydligen, och det ser man ju på topplistorna också. Namnet är fint, men nu när vi valde Erland först känns det som om det är en stor "deal" att byta, eftersom man sagt det till alla. Men kanske bättre att hålla på och krångla nu än att känna att man valde fel hela livet.

Svar på tråden Hjälp, vad ska lillebror heta?!