• Smultron ett

Spela in en föreläsning?

Har du nått tips på en diktafon eller liknande som är smidig och bra att spela in föreläsningar med?

Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Spela in en föreläsning?
  • Siili

Har inget tips på någon diktafon, men ger istället tips om att du bör fråga föreläsaren om du får spela in föreläsningen.

• Smultron ett

Jag har svårt att lära genom att läsa så ska jag klara kurserna måste jag nog spela in.
    Ingen annan kommer höra vad jag spelat in och jag kommer ju inte höra något jag redan hört..
    Men jag vet att det kan vara känsligt.

Jag är den som är den!
  • idiblon yes

Fråga innan i vilket fall som helst.

FL är guld.
  • Smultron ett

såg nu att jag skrev lite galet men ni fattar nog vad jag menar (inlägg 2)

Jag är den som är den!
  • arkeologitjejen

Man har rätt att spela in föreläsningar, det är ju så många dyslektiker eller folk med andra svårigheter att ta anteckningar klara sig genom sina utbildningar, men det är givetvis artigt och trevligt att fråga föreläsaren innan.
    TS kan du inte spela in i mobilen? Om du har ett större minneskort så borde du ju utan problem kunna spela in på det.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Frk Svår

Jag använde min mp3-spelare till att spela in föreläsningar med så man måste inte köpa en speciell diktafon. Inspelningsbara mp3-spelare eller mobiltelefoner fungerar lika bra.

• bernhardina

En tjej som jag läste med fick låna en diktafon av skolan och spela in föreläsningarna med. Hon hade dyslexi.

• Smultron ett
    bernhardina skrev 2010-08-19 11:38:04 följande:
    En tjej som jag läste med fick låna en diktafon av skolan och spela in föreläsningarna med. Hon hade dyslexi.
    Åh vad bra!
    Nu har ju jag inte dyslexi och ingen annan diagnos heller, jag är bara lite trög, haha.
    Jag är den som är den!
  • Smultron ett
    arkeologitjejen skrev 2010-08-19 11:29:16 följande:
    Man har rätt att spela in föreläsningar, det är ju så många dyslektiker eller folk med andra svårigheter att ta anteckningar klara sig genom sina utbildningar, men det är givetvis artigt och trevligt att fråga föreläsaren innan.
    TS kan du inte spela in i mobilen? Om du har ett större minneskort så borde du ju utan problem kunna spela in på det.
    Jag kan spela in med min mobil men den spelar bara in 5 min i taget så då måste jag sätta på inspelningen var 5:e minut.

HAr en samsung Soul b.  Om det är nån som vet nått annat sätt att spela in med Samsung Soul så är jag väldigt tacksam för 5 min är för lite
    Jag är den som är den!
  • Tecken
    Nej, man har ingen automatisk rättighet att spela in föreläsningar. Jag vet att en del högskolor/uni förbjudit det, och att det på en del högskolor/uni är upp till varje föreläsare att avgöra om det är OK eller ej.
  • arkeologitjejen
    Tecken skrev 2010-08-19 11:52:26 följande:
    Nej, man har ingen automatisk rättighet att spela in föreläsningar. Jag vet att en del högskolor/uni förbjudit det, och att det på en del högskolor/uni är upp till varje föreläsare att avgöra om det är OK eller ej.
    Beror på anledningen och högskolan är i annat fall skyldig att ställa upp med hjälp för folk med funktionshinder och diagnoser av olika slag för att ta anteckningar och sedan sitta och läsa upp dem. Så har det iallafall varit på Stockholms Universitet. Jag har både nyttjat det och arbetat med de frågorna där.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Angelicca
    Nej, man har rätt att spela in föreläsningar OM läraren ger sin tillåtelse. Det gäller alla elever.
  • Smultron ett

Yeehoo.. Man kunde ställa in inspelningstiden på mobilen!!
    så nu kan jag spela in 60 min.

provade spela in barnen som var i ett annat rum och det verkar funka ganska bra.
    Lite burkigt ljud men man hör vad som sägs iallafall.

Jag är den som är den!
  • Angelicca
    Smultron ett skrev 2010-08-19 17:06:43 följande:
    Yeehoo.. Man kunde ställa in inspelningstiden på mobilen!!
    så nu kan jag spela in 60 min.

provade spela in barnen som var i ett annat rum och det verkar funka ganska bra.
    Lite burkigt ljud men man hör vad som sägs iallafall.
    glöm inte att kolla med varje föreläsare att det är ok.
  • BillyX
    Klart man inte har rätt att göra ljudupptagningar utan föreläsarens tillåtelse!

Snackar vi hjälpmedel för dyslektiker är det en annan sak!
Svar på tråden Spela in en föreläsning?