• Anonym (äckelögat..)

Herpes i ögat....

Nån mer som har vart med om detta?

Var idag hos ögonläkaren och har nu fått behandling för detta. Enda gången jag haft herpes är 2004, då hade jag det i munnen.

Fick en salva som skall användas 5 ggr per dag och ögon droppar som skall användas 3 ggr per dag,

Vid minsta lilla försämring skall jag pka in akut, har redan kraftigt nedsatt syn på lgat, kommer detta gå tillbaka?

Någon mer som har vart med om detta/ hört om detta. Hur gick det för er och hur lång tid tog behandlingen?

Känns äckligt att man har herpes i ögat...

Mvh MIg

• Svar på tråden Herpes i ögat....
  • Anonym (äckelögat..)

ingen????

• regnbarn

Jag har herpervirus i ögat, detta blossade första gången upp då jag var 1år. När jag var yngre återkom det ett par gånger per år, ofta om jag var förkyld eller hade feber. Minskade sedan till en gång om året och nu är det betydligt glesare mellan skoven. När det blossar upp får jag en salva som heter zovirax.

• Anonym (äckelögat..)

OKej, har du fått någn synnedsättning av detta?

Blir lite orolig för det eftersom jag just nu har en kraftig synnedsättning. Men den kasnke snarare beror på att jag inte behandlat herpesen och att det nu blivit så på hornhinnan.

hur märker man att det blossar upp? är det när ögat blir rött o rinnigt eller?

TAck för svaret

• Anonym (äckelögat..)

Hur lång tid tar det tills ögat blivit bra igen, bör man vara försiktig med smink m.m kanske inte bör låna ut eller låna smink så man inte smittar.. eller smittar det? öhh är helt nollad vad göller detta.

mvh Mig

• Anonym

Har du fått skador på hornhinorna kan det ta månader att läka ut ordentligt, och du kan få ärr som påverkar synen. Ärren kan man förbättra med laser. Jag har haft småsår på hornhinnorna pga linser förr och det tar tid tyvärr. Tror absolut att du kommer att bli bättre alltså.

Jag har själv problem med ögonen just nu, men vet inte vad det är. Jag undrar vilka symtom du har och hur din synnedsättning ser ut? Jag menar, om du ser bara suddigt i allmänhet eller om det är konstigt på något sätt? Jag har aldrig haft viruset märkbart, men det är ju ett virus dom allra flesta bär på ändå.

• regnbarn

Jag har nedsatt syn och ärrbildningar på hornhinnan. Symtomen för mig är väldigt tydliga, det börjar med att klia och sticka i ögat sen svullnar det igen. När jag väl fått salvan så hjälper den rätt fort, behandlar i 10dagar. Vore jag du skulle jag omgående söka läkare!

• Anonym (äckelögat..)

Anonym: Absolut skall du kolla upp ögonen NU, min ögonläkare sk'ällde på mig för att jag inte hade kommit vid första besväret..

Såhär ser min sympton historia ut:

I mitten på juni hade min son ögoninflammation strax därefter började mitt ena öga bli väldigt rött och irreterat de rann jätte mkt i det men inget var utan som tårar, de kunde se relativt bra ut en stund för att sedan blossa upp igen. Så höll det på kasnke 2-3 veckor.

I slutet på Juli ringde jag 1177 för då känndes det som jag hade smuts i ögat (hade kännt det så lite tidigare men inte alls så kraftigt.) då mitt andra öga också vaar irreterat just då trodde de att det var pollen allergi eller att jag enkelt fått smuts i ögat. Efter den kvällen blev det gradvis lite bättre tänkte inte så mkt på det men för kanske ca 2-3 veckor sedan kännde jag att jag fixck kisa mkt, jag blev ännu mer ljuskänslig som jag var öven då ögat var rött. Jag kollade dynen snabbt i en syndator bara för att kolla så det inte var så att ögonen kraftigt förämrats men det såg bra ut men han sa nått om brytningsfel. men nu för några dagar sedan märkte jag ordentligt varför jag såg sämre då det blev mer påtagliggt. JAg började se en grumlighet låpngt upp i "bilden" och grumligheten blev kraftigare och spred sig liksom. Bara på ena ägat.Nu ser jag grumligt på i stortsett hela ögat och jag kan inte läsa de näst största bokstäverna på syn testet.

Om jag förstod läkaren rätt så har jag sår på hornhinnan och på regnbågshinnan eller ev att det var jätte mkt infalmmerat just där fattade inte riktigt men.. Läkaren sa även att min "lins" var förtunnad på sina ställen så jag skall se upp om jag ser blixtrar med mera när jag blir äldre.

Inflammationen/herpesen fanns på tre ställen i ögat varav 1 sitter på regnbågshinnan där av att jag ser grumligheten.

Vid minsta lilla försämring skall jag åka in akut och nu är jagf förvirrad. har tatt flrsta salvan för tio minuter sedan och ögat känns genast sämre. Jag fick kortison salva och de pratatde något om att de kunde försämra allt om de misstagot diagnosen..

Borde man ringa 1177?

Kram

• Anonym (5)

Jag är anonym 5. Det är möjligt att du ser sämre nu direkt för att du haft salvan i ögat. Ögonsalvor och tjockare ögondroppar har den effekten. Ring och hör ändå för säkerhets skull om du är orolig.

Inser att jag inte själv har samma problem när du beskrev symtomen. Men som sagt har jag haft sår på hornhinnorna och jag har inte fått bestående skador förut, utan det har läkt ut helt.

• Anonym (äckelögat..)

regnbarn: hur lång tid tar det innan behandligen hjälper? var hos doktorn en andra gång idag och de ser ingen förbättring men hon syftade nog på såret/ärret på hornhinnan, kommer träffa dem mååånga ggr till SUCK, hon visste inte om jag kommer att kunna se senare heller.. blääääää

• Anonym (äckelögat..)

Inte så kul hos doktorn idag, herpesen har orsakat ett ärr på ögat så jag har nu 60%nedsatt syn på det ögat och läkarna tror inte att jag kan bli bättre..

=(

• Anonym (5)
    Anonym (äckelögat..) skrev 2010-09-03 18:12:32 följande:
    Inte så kul hos doktorn idag, herpesen har orsakat ett ärr på ögat så jag har nu 60%nedsatt syn på det ögat och läkarna tror inte att jag kan bli bättre..

=(
    Du har inte frågat om det finns något man kan göra? Annars håller man nu på att göra försök med att odla fram nya egna horhinnor, verkar som om försöken har gått bra och ett antal personer fått nya hornhinnor på så vis.
  • Anonym (äckelögat..)

Har frågat men det gick varken med glasögon eller laser, han verkade inte bry sig om att diskuttera saken heller, Inte fattade jag va han sa heller för han pratade inte så bra svenska. Skall tillbaka om 2 veckor och då skall jag verkligen få riktiga svar.

KAn vara så att salvan jag har ger mig biverkningar, kasnke kan vara därflr som jag har så dålig syn? Jag känner nämligen att synen känns bättre o bättre ju lång tid det går efter salvan? Kan vet vara så tro? jag klamarar mig fast vid hoppet...

kram

• Anonym (5)

Ja, jag har själv inflammerad hornhinna just nu, har varit till ögonläkare. Dom verkar tro det är bakterier jag har. Hur visste dom att du har herpesvirus? Jag känner mig faktiskt sämre av dropparna, ser skitdåligt jag med och ännu sämre nu. Riktigt skrämmande är det, för man vet ju inte hur illa det kan bli, känner mig så deppad!!

Jag tycker absolut du ska försöka prata med någon annan ögonläkare..Tänk också på att om du ser suddigt pga sår/ärr på horninnan så måste det fungera likadant som på övriga kroppen. Det läker och mognar inte på några veckor bara..
    kram

• Anonym (äckelögat..)
    Anonym (5) skrev 2010-09-05 20:24:14 följande:
    Ja, jag har själv inflammerad hornhinna just nu, har varit till ögonläkare. Dom verkar tro det är bakterier jag har. Hur visste dom att du har herpesvirus? Jag känner mig faktiskt sämre av dropparna, ser skitdåligt jag med och ännu sämre nu. Riktigt skrämmande är det, för man vet ju inte hur illa det kan bli, känner mig så deppad!!

Jag tycker absolut du ska försöka prata med någon annan ögonläkare..Tänk också på att om du ser suddigt pga sår/ärr på horninnan så måste det fungera likadant som på övriga kroppen. Det läker och mognar inte på några veckor bara..
    kram
    De gissade sig fram till att det var just herpes på hur ärren såg ut eller hur infektionen såg ut eller nått. Men de var till en börjam väldigt osäkra på diagnosen. Herpes är både infflammation/infektion och bakterier så jag fick både salva samt ögondroppar, zovirax oxh opnol.

Men det är bra för dig att inflammationen är just nu för vad jag förstod så uppstod mina problem av att jag gått med ett obehandlat öga som då gett ärr.

Jag frågade läkaren om det funkade som ett ärr på kroppen och han svarada att ja det är det det kna bli lite snyggare alltså jag kan se lite klarare men mer verkar det inte bli.
    men jag klamrar mig fast vid att det kan bero på salvan. Man kan ju iaf hoppas.

Lycka till, skall du tillbaka till läakren om en vecka eller någopt eller?

Mvh Hannah
  • isolande

Hej!

Min syrra har haft herpes i ögat sen hon va liten. Hon har ögondroppar och salva men ÄVEN aciclovirtabletter som hon bokstavligen proppar i sig då hon får känningar. Detta just för att utbrottet ska bli så litet som möjligt och därmed risk för (fler) ärr blir mindre.

Så mitt tips är absolut att du ska be om starka aciclovir/valaciclovir/valtrex/geavir- tabletter så du har dem oxå!

• Anonym (5)
    Anonym (äckelögat..) skrev 2010-09-06 20:01:11 följande:
    De gissade sig fram till att det var just herpes på hur ärren såg ut eller hur infektionen såg ut eller nått. Men de var till en börjam väldigt osäkra på diagnosen. Herpes är både infflammation/infektion och bakterier så jag fick både salva samt ögondroppar, zovirax oxh opnol.

Men det är bra för dig att inflammationen är just nu för vad jag förstod så uppstod mina problem av att jag gått med ett obehandlat öga som då gett ärr.

Jag frågade läkaren om det funkade som ett ärr på kroppen och han svarada att ja det är det det kna bli lite snyggare alltså jag kan se lite klarare men mer verkar det inte bli.
    men jag klamrar mig fast vid att det kan bero på salvan. Man kan ju iaf hoppas.

Lycka till, skall du tillbaka till läakren om en vecka eller någopt eller?

Mvh Hannah
    Jag har också gått med obehandlad inflammation, eftersom jag inte haft några större symtom har tiden gått och jag har också fått ärrbildningar. Jag har varit till ögonläkare flera gånger nu, och dom säger olika och allt är ganska förvirrat. En av dom kunde knappt prata svenska, precis som den du träffade, så det är svårt då. Den mest vettige jag träffade förklarade att den värsta synnedsättningen ska försvinna, men att hornhinnan är svullen, grå och knölig pga inflammationen nu. Att det kan ta flera månader att ta igen sig..Hur har det gått för dig på sistone?
    Lycka till du med! Kram
  • wall79

Jag är precis färdig med behandlingen. Jag fick nu i slutet av juni herpes i högra ögat och jag får använda aciclovir länge nu (förmodligen livet ut). men dropparna (opnol) använde jag ca 3 månader och trappade ner med dropparna var 4 vecka och så hade jag kortisontabletter tabletter. Jag klara av synen i högra ögat. Jag har fått det för tio år sedan på mitt vänstra öga och då var jag hos en ögonläkare som inte visste helt va det var så jag blev inlagd i SU Mölndal ögon och blev blind på det (ARN). så när jag fick på högra ögat ringde jag dit med än gång (SU Mölndal ögon) och hade samma Läkare som för tio år sedan. Så dom gav mig stor dos med aclivir 
    Jag kände av symtomen. Om man ser lite dimmigt då kan det vara herpes syntom. Jag hade herpes i ögonbotten i högra ögat nu och jag var klassad ARN (ARN =  Akut Retunal Nekros)
    Så jag har fyll 100 % syn på mitt högra öga och kan köra bil fortfarande.   

Så det bror på hur aggressiv herpesen är   

• adam1999

har haft herpes i ögat i en månad, fick det i samband med dåligt vatten i everöd magsjuka o jag har fortfarande inte fått tillbaks normal syn,, men bättre än som värst,,då jag inte har smärta längre, ska till läkare imorgon,, men det kan ta tid,vilken otur, ja det är äckligt o känns värdelöst,,har kanske samband med att jag är kronisk sjuk i reumatism o vattnet var förgiftat i everöd, o jag hade rejält sänkt immunförsvar, jag har stämt kommunen, o visst är man lite orolig för att man ska få sämre syn än innan, eller att det kan komma tillbaks, men man får leva på hoppet i de flesta fall blir man bra,,tror jag,,

björn

• Anonym (Bältros)

Är ni säkra på att det är herpes? ca 3 procent av alla som får herpesdiagnos har egentligen bältros. Det är ett herpesvirus som orsakar bältros och förväxlas ofta (det finns forskning som visar detta). 
    Behandlingen är ungefär lika, samma medicin, men du får inte tillbaka det (förhoppningsvis).

Jag har aldrig haft oskyddat sex utom med min man som jag då hade varit gift med i 5 år och som inte har herpes. Jag hade bältros i underlivet 2009 efter en otroligt stressig tid i mitt liv. Bältros blossar ofta upp när man har dåligt immunförsvar, det är därför HIV-patienter ofta får det. Jag fick diagnos bältros som tur var då de gjorde ett särskilt herpestest som kom tillbaka negativt. Jag har inte fått tillbaka det.

Svar på tråden Herpes i ögat....