• Tattyn

London eller Edinburgh?

Vi har bestämt oss för att resa iväg i januari, men frågan är vart? Vi har en dotter som då kommer att vara 10 månader.
    Vi har varit i London flera gånger tidigare, dock aldrig emd dottern, och jag älskar den staden, vi funderar även på Edinburgh, just eftersom vi varit så måga gånger i London, och jag har alltid velat åka till Skottland.
    Nu till min fråga, är det någon somv arit i båda städerna? Vilken är lättast att ha med en liten till?

• Svar på tråden London eller Edinburgh?
  • ninina

jag har varit i båda och kan tala om att Edinburgh är gudomligt! älskar verkligen den staden! den är mysig och varm. Lugnt och fina omgivningar. Kan verkligen rekomendera att åka dit :)

• Trialanderror

JAg skulle säga Edinburgh...
    En fantastiskt vacker stad och underbara omgivningar.

Plus att det är långt från lika dyrt som i London.
    ni kan hitta hotellrum till mycket mer humana priser än i London och priserna på restaurangerna är mycket billigare också.

Sen är folket mysigare än dom stressade londonborna :)

• Laddad

Har varit i London och flera gånger i Skottland. Skottland är oslagbart, London kommer långt efter. Skottland har ett fantastiskt romantiskt landskap. Det är så vackert, fyllt av mystik och historiska plaster.

Som sagt, Skottland är oslagbart. London är väl en skoj storstad, men dock en storstad. Skottska landskapet erbjuder något London inte har en chans att erbjuda. Om ni inte har varit i Skottland förut tycker jag absolut att ni ska slå till. Edinburg har mycket historia och vackra byggnader kvar. Besöket i Edingburgh kommer garanterat att bli lyckat och oförglömligt!!

Trevlig resa!!

• Tattyn

Låter ju onekligen som att tanken på Edinburgh inte alls är fel Det känns även lättare att ha med en 10 månaders med vagn osv till Edinburgh etersom det, efter vad jag läst mig till, är en kompaktare stad som är lätt att ta sig fram i till fots. I London är det ju rätt stora avstånd ibland och tunnelbanan är inte alltid så lätt att kuta i om det inte finns rulltrappor....

Vet ni om det finns några dagsresor amn kan åka på från Edinburgh för att fås e lite mer av omgivningarna? Vi kommer inte att hyra nån bil så det måste i så fall bli nån form av buss/tåg där det är lätt att ta med sulkyn.

• Tjoflöjt

Edinburgh lätt. Nu har inte vi barn,men bara tanken att ha ungar i Londons tunnelbana gör mig svettig... Sen är Edinburgh en mycket trevligare stad än London, med bra shopping.

Det finns ganska många bolag som kör rundturer från Edinburgh, mellan 1 och flera dagar. Här t.ex.
    http://www.viatorcom.se/sv/7384/Skottland/d732-ttd

Det finns också massor med lokala företag, hotellen har ofta bra info om detta.

• Laddad

Vi åkte en tur till Rosslyn chapel (med i Dan Browns bok Da Vincikoden). Det tog inte lång tid och var väldigt mysigt. Dit kan man åka med vanlig lokalbuss eller taxi.

• PerG
    Tattyn skrev 2010-08-19 16:10:35 följande:
    Låter ju onekligen som att tanken på Edinburgh inte alls är fel Det känns även lättare att ha med en 10 månaders med vagn osv till Edinburgh etersom det, efter vad jag läst mig till, är en kompaktare stad som är lätt att ta sig fram i till fots. I London är det ju rätt stora avstånd ibland och tunnelbanan är inte alltid så lätt att kuta i om det inte finns rulltrappor....

Vet ni om det finns några dagsresor amn kan åka på från Edinburgh för att fås e lite mer av omgivningarna? Vi kommer inte att hyra nån bil så det måste i så fall bli nån form av buss/tåg där det är lätt att ta med sulkyn.
    Går ju ta tåg till/från Glasgow också om ni vill kika på den staden också!
  • fröken skywalker

Jag har varit i båda och kan säga Edinburgh LÄTT. Jag skulle inte tveka! Härlig stad att strosa i.
    Du behöver inte åka tunnelbana med barnvagn utan det är promenadavstånd mellan många trevliga sevärdheter, och man får mer "grepp" om staden då den inte är så stor som London. Bra turistinformation i centrum med busscentral i närheten där många turistbussar går från. 

Det är också väldigt vackert, jag är helt Edinburgh-frälst!

• Baronessan
    Edinburgh - utan tvekan!!! Jag äääälskar Edinburgh!

Edinburgh är en promenadstad, du når "allt" till fots. Mycket att se och besöka, bra shopping, mysiga pubar med god mat osv. osv. osv.

Vi har åkt på dagsturer med buss - t.ex. en till högländerna, Loch Ness osv. och en till Oban (besökte whiskydestilleri). Kan även rekommendera att ta en hop on/hop off-buss i Edinburgh för att se staden.

Om ni inte nödvändigtvis vill/måste bo på hotell kan jag rekommendera http://www.apartmentsapart.com och bo i en liten lägenhet istället. När vi var där med en ettåring var det ganska skönt att hon hade plats att röra sig på (hotellrum är ju ofta ganska små), men er 10-månaders är kanske inte lika beroende av springyta?
  • Tattyn

Nä springyta lär nog inte behövas, fast vem vet hon kanske har lärt sig gå tills dess *S* men jag ska kolla upp lägenhetsalternativet, det är ju aldrig fel med lite mer utrymme
    Det verkar vara enhälligt att Edinburgh är bäst så nu ska jag bara övertala maken om att det är dit vi ska

Svar på tråden London eller Edinburgh?