• Meus Veritas

Hamster bebis med "knöl" på rumpan??

Fick för en vecka sen hem våran lilla guldhamster som nu är fem veckor gammal.
    Han mår bra och äter, dricker och gör sina behov som han ska.

Men idag upptäckte jag att han ser ut att vara lite svullen vid svansroten.

Undrar nu om det är nått farligt eller om det helt enkelt är så att det blir så på hanar pga könet?

Har googlat men får inte nått vettigt svar, så jag tänkte att nån av er som har hamster hanar kanske har ett vettigt svar på detta?

På FL får man tycka vad man vill så länge man tycker som alla andra.......
  • Svar på tråden Hamster bebis med "knöl" på rumpan??
  • Jumsan83

gå tillbax med den där du köpte den och fråga dom borde kunna svara på det=0)

lycka till med hamstern

• Blå damcykel

Det är så man ser skillnad på könen i hamstervärlden. Hanen har en stor "putrumpa" Googla bilder på hamstrar så får du se om det ser ut som på din hamster.

• Meus Veritas

Har köpt den av en uppfödare som känner en av mina kompisar, så min kompis skulle prata med uppfödaren imorrn och även titta på de andra ebisarna och på pappan för att se hur de ser ut.

Men tänkte under tiden att folk på fl kanske hade några erfaranheter och tips =)

• Meus Veritas
    Blå damcykel skrev 2010-08-19 19:06:51 följande:
    Det är så man ser skillnad på könen i hamstervärlden. Hanen har en stor "putrumpa" Googla bilder på hamstrar så får du se om det ser ut som på din hamster.
    Jo precis! jag undrar ju om detta är den berömda putrumpan som hanar får, tänkte bara att den kom så snabbt och att han är så liten.

Har dock googlat som bara den, men hittar inga bilder på hamster rumpor =)
  • Blå damcykel

Hade en bra hamsterbok som jag gav bort till ett barn som skulle köpa hamster. Den hette bara "Hamster" och jag kan inte minnas författarens namn. Ska se om jag hitta schyssta bilder på nätet.
    Jag köpte min första hamster när jag var ca 10 år. Hane sa zooaffären, 6 dagar senare fick den 8 ungar.... Sparade en unge, snart fick mamman 11 ungar till. Sen lärde jag mig se skillnad på könen Tungan ute

• Meus Veritas
    Blå damcykel skrev 2010-08-19 19:15:31 följande:
    Hade en bra hamsterbok som jag gav bort till ett barn som skulle köpa hamster. Den hette bara "Hamster" och jag kan inte minnas författarens namn. Ska se om jag hitta schyssta bilder på nätet.
    Jag köpte min första hamster när jag var ca 10 år. Hane sa zooaffären, 6 dagar senare fick den 8 ungar.... Sparade en unge, snart fick mamman 11 ungar till. Sen lärde jag mig se skillnad på könen Tungan ute
     Ha ha ja det är ju inte direkt lätt att se skillnad på könen när de är små =)
    Men det verkar ju bra hitills att det bara är normalt med den svullna rumpan, för vi vil väldigt gärna ha kvar honom hos oss =) Han börjar redan bli tam, trotts att han bestämt sig för att bo i rören =) men men vi kan ju se honom iaf =)
    hojta gärna om du hittar några bra bilder, för jag hittar inget men det kan ju va jag som inte söker på rätt saker.
    Tack för hjälpen =)
  • Blå damcykel

Hittar ingen bra bild, men en hane har en nästan onaturligt stor och spetsig rumpa och längst ut sitter den lilla svansen. En hona har en mer "normal" rund rumpa.

• Meus Veritas
    Blå damcykel skrev 2010-08-19 19:28:45 följande:
    Hittar ingen bra bild, men en hane har en nästan onaturligt stor och spetsig rumpa och längst ut sitter den lilla svansen. En hona har en mer "normal" rund rumpa.
    ok, låter precis som om du beskriver Sixtens rumpa =) Då behöver jag inte oroa mig för att han är sjuk eller nått iaf =)  För rumpan är spetsig och så sitter den lilla lilla svansen längst ut på "svullnaden"

Tusen tack för hjälpen!!!
  • Jezamine
    Meus Veritas skrev 2010-08-19 19:56:28 följande:
    Nu funka den =)

Oj ja så stor rumpa har ju inte sixten men så är han ju bara fem veckor.
    Tusen tack för bilden nu ser jag ju att det är helt normalt =)
    Hittade någon bild på hamsterbaby..men ej tydlig.
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Hamster bebis med "knöl" på rumpan??