• Jessilicious

Råd ang potträning!

Det är så att vi vill börja potträna våran son, pottan hatar han men kan sitta på toaletten. Hur gjorde ni? Några tips? Jag tycker det är jätte svårt! Hur blir det med dagis o så? Hjälper dem till om man säger att man ska börja avvänja blöja?

• Svar på tråden Råd ang potträning!
  • Polly

Köp en dubbelsittsig toalettring.  En liten ring för en liten rumpa, sedan fäller man bara upp det och då finns det en stor under, super bra. sätt bara en liten pall framför så han kan klättra upp. På vårt dagis hjälpte dom till hur bra som helst, bara man sa  till. Lycka till!

• Kazeer

Vår äldste har kissat på toaletten under ett års tid, när vi har satt honom där. Han har däremot tvärvägrat (med emfas och snudd på hysteri) att lägga blöjan och ta på sig kalsonger.

I våras började personalen på förskolan att sätta honom på pottan (de har ingen "ring" till toaletten).

För tre veckor sedan lyckades jag övertala sonen att ta på sig kalsonger och sedan dess går han utan blöja dagtid. Man får passa på honom och sätta honom på toaletten med jämna mellanrum eftersom han oftast glömmer att säga till att han behöver gå.

I går var han tillbaka på förskolan efter sommaruppehållet och personalen tyckte absolut att han skulle komma utan blöja och han har haft två torra dagar där.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • blomman 2
    Jessilicious skrev 2010-08-19 19:35:39 följande:
    Det är så att vi vill börja potträna våran son, pottan hatar han men kan sitta på toaletten. Hur gjorde ni? Några tips? Jag tycker det är jätte svårt! Hur blir det med dagis o så? Hjälper dem till om man säger att man ska börja avvänja blöja?
    jag har haft pottan framme sedan min skrutt var 1 år,visat henne vad den är till för,vänja in henne i det som komma skall...Absolut ingen stress kring detta!
    Pottan har periodvishamnat i källaren då hon mest har varit totalt ointresserad av den,alltså inte redo!
    Sen en dag då hon var 2 år och några månader ville hon hämta pottan och följande morgon gjorde hon både A och B i pottan,ett par dagar senare valde hon att göra sina behov på toaletten,och nu varvar hon lite mellan dessa två!
    Men helt klart har hon valt toaletten och har varit så gott som torr sedan dag ett!
    Jag hade inga större ambitionerpå att hon skulle klara av toalettbesöken lika bra på förskolan,men det har gått galant!
    Jag tycker personligen att barnet ska bli helt torr hemma först,kunna säga till när den vill uträtta sina behov ,innan man försöker på förskolan.
     Självklart hjälper personalen barnet vid avvänjning,men min erfarenhet talar för att det är tryggast för barnet att vara helt mogen för det hemma först.
    Självklart kan personalen erbjuda pottan/toaletten,och är barnet tryggt och redo så är det bara att köra på där med.
    Men det är inte ovanligt att barnet inte vill på förskolan i början.
    Mitt tips är att ta det i den takt som det kommer,inget stress eller prestige.
    Lycka till!
Svar på tråden Råd ang potträning!