• fridajonsson

Hjälp med FP!

Jag har skickat in moderksapsintyget, uppgifterna från arbetsgivaren med kontonummer och inkomst.

När jag loggar in på fk.se så står min arbetsplats med men inte min arbetstid och heller inte min inkomst. Senast jag pratade med en kvinna därifrån då jag behövde hjälp med HPansökan sa hon att dessa två uppgifter hade kommit till dom så de behövde jag inte ta med.

Men varför står dom inte på mina sidor? Kontouppgifterna finns inte heller med och det har jag skickat in till dom.

Sen undrar jag hur man gör när man vill börja ta ut FP? Har BF 7/11 och tänkte börja ta ut från den dagen barnet föds.
    Hur gör jag då? När jag kollar på hemsidan så kan man begära FP, men ska då välja tidsperiod, hur långt fram ska man ta? Gör man månad för månad eller ska man ta några månader i taget?

Hoppas nån vet, har försökt ringa men 102minuter kändes lite väl länge att vänta..

• Svar på tråden Hjälp med FP!
  • Bombus

jag gör mitt bästa för att försöka svara; Hur länge sen är det du skickade in dina uppgifter? Det tog lååång tid innan jag kunde se mina i början men så småningom så fanns uppgifterna där, har du skickat in allt som behövs så ska de snart visas =)

När ditt barn föds så ska du börja ta ut pengar, så föder du den 7 så fyller du i 7  oh fram till 20 (21)  hjärnsläpp om vilket datum  men kankse nån annan kan svara på, har för mej att datorn annars säger till om det är felaktigt =) jag fyllde i flera månder i taget så jag slapp tänkte på det och pengarna kommer löpande, ska du ta ut ett x antal dagar i månaden så är det smidigast så, men vill du ta ut olika så får du välja månad för månad och då fyller man i en ny period,

Fråga gärna igen om du inte förstår hihi för det är en djungel svårt att förklara =)

• fridajonsson
    Bombus skrev 2010-08-19 19:54:57 följande:

jag gör mitt bästa för att försöka svara; Hur länge sen är det du skickade in dina uppgifter? Det tog lååång tid innan jag kunde se mina i början men så småningom så fanns uppgifterna där, har du skickat in allt som behövs så ska de snart visas =)

När ditt barn föds så ska du börja ta ut pengar, så föder du den 7 så fyller du i 7  oh fram till 20 (21)  hjärnsläpp om vilket datum  men kankse nån annan kan svara på, har för mej att datorn annars säger till om det är felaktigt =) jag fyllde i flera månder i taget så jag slapp tänkte på det och pengarna kommer löpande, ska du ta ut ett x antal dagar i månaden så är det smidigast så, men vill du ta ut olika så får du välja månad för månad och då fyller man i en ny period,

Fråga gärna igen om du inte förstår hihi för det är en djungel svårt att förklara =)

Ungeför tre-fyra veckor sen, direkt då jag fått infobrevet om FPn efter att dom fått mitt moderskapsintyg.

Ska man fylla i det samma dag som man föder, eller när man kommer hem är väl läpligast :)
    Om jag tex föder den 7e men kommer hem den 10e, kan jag då få ut från den 7e, i efterskott?
    Kommer då betalningen komma nästa månad? Eller när är "brytet" för varje månad då de sensat måste vara anmält?

Kanske lämpligast att göra det månad för månad, och kolla hur stor räkningshögen är så man ser hur måna dagar man ska ta. Visst kan man göra så?

Nu när jag kollar så står det att min sjukpeningesnivå är 180.-/dag, är det för att dom inte skrivit in min lön?

Tack för ditt svar!
  • Bombus

Du kan vänta med att fylla i tills du kommer hem och fylla i =) brytningsdagen ligger på den 20 eller 21 och sen ska man tänka på att dom har 30 dagars handläggning från att du skickar in ansökan så därför sa dom till mej attt det va lämpligast att fylla i några månader i taget, men gietvis kan du fylla i månad till månad men håll koll på dagarna så du får dina pengar i td =) ¨

180 kr stämmer, det står det där innan dina inkomstuppgifter skrivs in, sedan kommer det stå kvar där eftersom du senare kan plocka ut lägstanivådagar, men först måste du plocka ut ett x antal sjukpenningnivå dagar innan du kan plocka på de 180 kr =)

och om det är 3-4 veckor sen du skickad in papprena kan det dröja ett tag till =)

• fridajonsson
    Bombus skrev 2010-08-19 20:23:46 följande:
    Du kan vänta med att fylla i tills du kommer hem och fylla i =) brytningsdagen ligger på den 20 eller 21 och sen ska man tänka på att dom har 30 dagars handläggning från att du skickar in ansökan så därför sa dom till mej attt det va lämpligast att fylla i några månader i taget, men gietvis kan du fylla i månad till månad men håll koll på dagarna så du får dina pengar i td =) ¨

180 kr stämmer, det står det där innan dina inkomstuppgifter skrivs in, sedan kommer det stå kvar där eftersom du senare kan plocka ut lägstanivådagar, men först måste du plocka ut ett x antal sjukpenningnivå dagar innan du kan plocka på de 180 kr =)

och om det är 3-4 veckor sen du skickad in papprena kan det dröja ett tag till =)
    Okej, ä det 30 dagar varje gång eller bara första gången? Visst menar du om man gör det på internet? Så vi menar samma :)

Kan man ta lägstanivådagarna i samma vecka som de andra dagarna? För visst försvinner dom efter ett tag va?

Sen när sambon ska ta ut sina 10 dagar vid födseln, hur ska han göra då? Och om han vill överlåta sina dagar till mej, ska han skicka in nått papper om det redan nu eller ska man ta det senare när jag behöver dagarna?
  • Bombus

Dom har alltid 30 dagars handläggning =) iinte bara första månaden, utan jämt . Och jag menar med på internet =)

Lägstanivå dagarna kan du ta ut i samma vecka som sjukpenninggrundade dagar men bara när du tagit ut ett x antal sjukpenninggrundade dagar, Tror inte de lägstanivå dagrna försvinner, min syster tog ut sånna dagar i sommras och hennes flicka är 3 år, se det tror jag itne dom gör.

Din sambo måste ringa till fk eller anmäla på internet de tio dagarna =) och Han kan överlåta dagar till de senare, det behöver han inte göra nu, när du fyller i föräldrar dagar på nätet så kommer det stå hur många du har kvar, och han kan beställa hem papper som ska fyllas i när det blir aktuellt att överlåta dagar. min sambo flyttade över dagar till mej nu när min tös blev 1 år, så inget bråttom =)

• fridajonsson
    Bombus skrev 2010-08-19 20:38:30 följande:

Dom har alltid 30 dagars handläggning =) iinte bara första månaden, utan jämt . Och jag menar med på internet =)

Lägstanivå dagarna kan du ta ut i samma vecka som sjukpenninggrundade dagar men bara när du tagit ut ett x antal sjukpenninggrundade dagar, Tror inte de lägstanivå dagrna försvinner, min syster tog ut sånna dagar i sommras och hennes flicka är 3 år, se det tror jag itne dom gör.

Din sambo måste ringa till fk eller anmäla på internet de tio dagarna =) och Han kan överlåta dagar till de senare, det behöver han inte göra nu, när du fyller i föräldrar dagar på nätet så kommer det stå hur många du har kvar, och han kan beställa hem papper som ska fyllas i när det blir aktuellt att överlåta dagar. min sambo flyttade över dagar till mej nu när min tös blev 1 år, så inget bråttom =)

Okej så man ska alltså planera nån månad i förväg eller ta ett gäng i taget om man vill ha betalt varje månad om jag förstår det rätt.

Det gör han i efterskott va? För man vet ju inte nu när bebisen tänker komma :)
    Men när han ska göra det, hur vet dom på fk att vi är sambos och det gäller samma barn, måste man vänta tills barnet är fött och fått ett personnummer? Innan han kan begära de 10 första dagarna?
  • Bombus

ja om man vill va säker på att pengarna kommer som dom ska så är det bäst att ta några månder i taget =) man vet aldrig med fk haha har flera vänenr sopm fått vänta å vänta =)

hmm de va en bra fråga hihi minns inte riktigt hur de funkar.. tyvärr =( men i eftersklott gör man det absolut =)

• fridajonsson
    Bombus skrev 2010-08-19 21:02:48 följande:
    ja om man vill va säker på att pengarna kommer som dom ska så är det bäst att ta några månder i taget =) man vet aldrig med fk haha har flera vänenr sopm fått vänta å vänta =)

hmm de va en bra fråga hihi minns inte riktigt hur de funkar.. tyvärr =( men i eftersklott gör man det absolut =)
    Okej då hoppas jag att det ksa fungera.

Du ska ha jättetack för all hjälp, nu blev man lite klokare!
  • Bombus

De va så lite så =) Hoppas allt ska gå bra =) och förresten Grattis till en liten!

Svar på tråden Hjälp med FP!