• Vitsippa80

Provera/Primolut och Pergotime - hur funkar det egentligen?

Fick igår veta att jag har PCO och fick då Primolut utskrivet för att få igång mensen. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar... Gyn sa att jag ska äta det i 10 dagar, sen ska det komma en blödning några dagar efter. Och sen då? Räknar man med att mensen kommer igång då så att man har ägglossning typ 2 veckor därefter eller?

Den blödning man får av Primolut, är det en "riktig" blödning, den föregås väl inte av ägglossning eller? Om man nu får igång mensen av detta, vad har man sen Pergotime till? Jag trodde det var till för att stimulera ägglossning men om man nu fått igång mensen med hjälp av Primolut, då har man väl ägglossning eller? Kan man få mens utan ägglossning?
    Tusen frågor snurrar i huvudet kring detta Rynkar på näsan

Provera/Primolut och Pergotime - hur funkar det egentligen? Svårt att få barn
    Fick igår veta att jag har PCO och fick då Primolut utskrivet för att få igång mensen. Men jag fattar inte riktigt hur det funkar... Gyn sa att jag ska äta det i 10 dagar, sen ska det komma en blödning några dagar efter. Och sen då? Räknar man med att mensen kommer igång då så att man har ägglossning typ 2 veckor därefter eller?

Den blödning man får av Primolut, är det en "riktig" blödning, den föregås väl inte av ägglossning eller? Om man nu får igång mensen av detta, vad har man sen Pergotime till? Jag trodde det var till för att stimulera ägglossning men om man nu fått igång mensen med hjälp av Primolut, då har man väl ägglossning eller? Kan man få mens utan ägglossning?
    Tusen frågor snurrar i huvudet kring detta... Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Provera/Primolut och Pergotime - hur funkar det egentligen?
  • sancia

Hej!

Är ingen expert men ska försöka svara på dina frågor ändå.

Primolut är ett läkemedel som liknar kroppens eget gulkroppshormon. Normalt utsöndrar kroppen detta hormon efter ägglossningen och det är denna fas av cyklen man försöker efterlikna när man ger primolut. Du får alltså inte ägglossning av primolut. Du kan läsa mer här

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=36339

Du äter sedan pergotime för att få ägglossning.

Vissa får igång ägglossning av att äta primolut ett antal omgångar, medan det i andra fall behövs pergotime.

Jag har inte PCO, men har inte ägglossning utan hjälp. Jag har en cykel på ca 90 dagar. Min gynekolog har förklarat det som att slemmhinnan då är så tjock att den lossnar och ger en mensliknande blödning.

Hoppas svaren hjälper dig!

• Ladycocos

Jag äter Provera för att starta en ny cykel när jag själv inte haft mens på ett tag.. Sen på Proveramensens 5e dag börjar jag med pergotime för att få ÄL!! Sen så äter jag Pergo vid varje mens för att hålla igång min cykel. Dvs de månader då vi försöker bli gravida... Det vanligaste är att du måste få ÄL för att få mens, mensen styr inte ÄL i omvänd ordning... Sen så får jag uppföljning med ett VUL på ca dag 12-13 för att se hur många blåsor det växer...

• Vitsippa80

Tack för era svar!
    Gyn nämnde inget om Pergo för mig eller att jag ska äta Primolut mer än en gång? Obestämd
    Hon sa att jag äter det här nu så får jag igång blödningen och sen ska mensen komma hyfsat regelbundet av sig själv. Om jag inte får någon blödning eller om jag får blödning men inte blivit gravida ett halvår efter detta så ska vi höra av oss. Men om man då kan ha blödning utan ägglossning lär det ju inte bli lätt.

Hur vet man om man har ägglossning? Jag hade hyfsat regelbunden mens de första åren, cykel 28-40 dagar, men har ätit p-piller sen dess (13 år). Så jag har ingen aning om hur min mens "ska" vara eller om jag alls har ägglossning för sen jag slutade med p-pillren för 4 mån sen har jag inte fått nån mens alls. Usch vad jobbigt detta är, känner mig helt okunnig om kvinnans biologi och min egen kropp :S

• Ladycocos

Det vanligaste tecknet på att man har ÄL är att man får mens! Men visst, ibland finns det de som får mens utan ÄL.. Men det tillhör inte det vanligaste..
    Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att du inte fick pergo om hon nu konstaterade att du har PCO...

• Agoo

Håller nog inte riktigt med om att man får mens som tecken på att man har haft ÄL..... Jag har för täta menstrationer och pga det har jag ingen egen ÄL.

• Ladycocos
    Agoo skrev 2010-08-20 13:13:04 följande:
    Håller nog inte riktigt med om att man får mens som tecken på att man har haft ÄL..... Jag har för täta menstrationer och pga det har jag ingen egen ÄL.
    Som jag sa så förekommer det, men är enligt mina läkare ovanligt!!
  • LS 1976

Jag har också PCO. För några år sedan åt jag en kur Primulot för att få igång min mens. Åt efter det 5 kurer med Pergotime, lyckades inte få någon ägglossning. När jag slutade med Pergotime försvann mensen igen. I början på året fick jag börja äta Provera. Åt det varje månad för att få mens. Slutade med Provera i samband med IVF försök i juli månad. Efter det misslyckade IVF försöket har jag fått 2 regelbundna menstruationer utan Provera.

Primolut/Provera är till för att få igång mensen, men behöver inte innebära att man får ägglossning. När jag åt Pergotime tog jag blodprov på dag 21 för att kontrollera om jag haft någon ägglossning.

• Vitsippa80
    LS 1976 skrev 2010-08-20 14:33:07 följande:
    Primolut/Provera är till för att få igång mensen, men behöver inte innebära att man får ägglossning.
    Kanske en dum fråga men varför äter man då Primolut ö.h.t? Varför inte gå på Pergo direkt? Det är ju ägglossningen jag vill åt, skulle gärna slippa själva blodet Flört
  • Ladycocos
    Decembernatt skrev 2010-08-20 19:29:40 följande:
    Kanske en dum fråga men varför äter man då Primolut ö.h.t? Varför inte gå på Pergo direkt? Det är ju ägglossningen jag vill åt, skulle gärna slippa själva blodet Flört
    Man vill liksom starta en cykel från början.. För att slemhinnan ska vara rätt, hormonerna ska vara i rätt fas etc... När cykel är startat med Povera så underhåller jag den med Pergo... Blodet kommer du inte undan från...
  • Vitsippa80
    Ladycocos skrev 2010-08-20 20:44:37 följande:
    Man vill liksom starta en cykel från början.. För att slemhinnan ska vara rätt, hormonerna ska vara i rätt fas etc... När cykel är startat med Povera så underhåller jag den med Pergo... Blodet kommer du inte undan från...
    Aha! Då är jag med... Fast då är det ju lite konstigt att jag inte fick Pergo, eller? Hon nämnde inte Pergo utan sa att mensen bör funka hyfsat som den ska sen. Men men, vi får väl se, funkar det inte får jag väl ringa dem. Det kanske är olika. Har haft mens tidigare, bara lite oregelbunden. Är det så att Pergo kanske ges direkt till dem som aldrig haft mens eller haft mens väldigt sällan?
  • Ladycocos

Jag har mens, men väldigt oregelbundet pga PCO.. Lustigt nog så behöver jag bara en pyttedos för att få ÄL, jag äter 1/2 tablett varannan dag under dag 5-9 i cykeln
    Det vanligaste hos de med PCO verkar vara att man behöver Pergo för att få ÄL...

• Vitsippa80
    Ladycocos skrev 2010-08-20 21:37:33 följande:
    Jag har mens, men väldigt oregelbundet pga PCO.. Lustigt nog så behöver jag bara en pyttedos för att få ÄL, jag äter 1/2 tablett varannan dag under dag 5-9 i cykeln
    Det vanligaste hos de med PCO verkar vara att man behöver Pergo för att få ÄL...
    Men hur vet man att man INTE har ÄL? Kan man kolla med ÄL-stickor eller kollar gyn? ÄL-stickor verkar ju rätt opålitliga... Jag har ju i hela mitt liv trott att eftersom jag fått mens, om än oregelbunden, så har jag iaf haft ÄL de gånger jag haft mens... Shit vad jag känner mig lurad nu :(
  • Ladycocos

Det absolut vanligaste, men undantag finns, är att om man har mens så har man haft ÄL innan. Men med oregelbunden mens så är det svårt att hitta sin ÄL!
    Även fast jag styr min ÄL med Pergo så rekommenderar min läkare att jag testar med stickor eftersom ÄL fortfarande kan variera lite.... Och om den kan variera lite med Pergo så är det klart att den kan variera mkt utan....

• Vitsippa80

Ok, så du kanske HAR ägglossning, bara att du inte "hittar" den så då använder man Pergo för att "hitta" den!? Men KAN det bli så att ens egen mens och ägglossning kommer igång av Permolut/Provera så att man bara behöver äta det 1 gång och sen flyter det på naturligt?

Tack för att du svarar på mina tusen frågor! Borde kanske ställt dem direkt till gyn men som sagt var jag så suddig i huvudet av nervositet och beskedet jag fick att jag glömde ställa alla frågor...

• Ladycocos

Formulerade mig nog dåligt.. Jag har sällan egen ÄL, så jag "styr upp den" med Pergo

Jag har nog faktiskt aldrig hört talas om någon med PCO som kommer igång på en dos Provera, och som sen har regelbunden ÄL/mens... Grundproblemet med PCO är ju att det ger ÄLstörning!

.

Svar på tråden Provera/Primolut och Pergotime - hur funkar det egentligen?