• IdaOhlsson

Omeprazol? Gravid vecka 27!

Jag är gravid i v.27. Min bm säger att jag ska börja med Omeprazol, första tabletten tog jag imorse.. och att jag ska sluta helt med mina järntabletter (Niferex) för att dom kan vara orsaken till min magkatarr, och mitt järnvärde ligger på 130.

Vågar jag ta Omeprazolen? Har ni tagit det, ni som fått det ordinerat?
    Har ju varit så mycket snack om just detta läkemedlet, det finns inte tillräckligt med forskningar osv..

• Svar på tråden Omeprazol? Gravid vecka 27!
  • Trasseltroll

Jag äter Losec omeprazol (mot halsbränna) jag har inte blivit ordinerad av bm men dom är OK för gravida att äta.  Dom funkar hur bra som helst...det enda som hjälper. Kan du inte höra med din BM om dessa då? när jag pratade med en apotekare så gav hon mig dessa istället för Omeprazol som jag först var ute efter (men jag visste inte att dom inte var "ok" för gravida då)...den apotekaren sa iaf att Losec omeprazol var lika bra, att det var samma ämnen i dom eller nått sånt. Vet ju inte om dom funkar lika bra mot magkatarr visserligen. Men annars tror jag att jag hade ätit omeprazolen om BM ordinerat dom...

• Fnollan

jag fick också rådet av min bm att ta dessa tabletter, hon refererade till någon hemsida som läkarna använder sig av och där stod det tydligen att de inte skulle vara nåt farligt för barnet. har använt dem mkt innan graviditeten och de funkar verkligen när inga andra preparat hjälper mot magkatarr. har haft hemska besvärde senaste månaderna och nu är den som bortblåst av en enda tablett. Så förhoppningsvis beöver du inte ta så många...
    Dessutom skulle jag ta järntabletterna varannan dag istället...

• Mamma till V och E

Jag har ätit omeprazol nästan hela graviditeten pga fruktansvärda anfall av akut magkatarr. Tar dessa på ordination men även min svärmor som är läkare rekommenderar dem då de inte är farliga vid graviditet.

Man ska dock tänka på att inte tvärsluta med tabletterna utan fasa ut när man ska sluta ta dem, annars finns risk för magproblem.

Omeprazol finns från många olika fabrikörer (Losec omeprazol är nog dyrast), men det värksamma ämnet är alltid detsamma så köp de billigaste.

• Piggley Wink

Losec har ju funnits längst och är därför de mest beprövade. Jag åt dem förra graviditeten och äter dem periodvis under denna med. Självklart ska man vara försiktig med mediciner, men man kan ju inte heller må hur dåligt som helst. Jag får magkatarr av järntabletter, kanske de räcker att du slutar med dem?

H juni 07, syskon november 10
  • LyckligaGatan

Jag äter Omeprazol på livstid och du kan äta vilken sort du vill, det påverkar inte bebisen. Anledningen till att man främst rekommenderar Losec är att det är det första preparatet med det verksamma ämnet och att de har forskat på gravida med det. Men som sagt, det verksamma ämnet är samma i alla och ingen fara för bebisen. Sen är det ju oftast billigare att äta annat än Losec, just för att de andra inte har alla forskningspengar de behöver få in.

Svar på tråden Omeprazol? Gravid vecka 27!