therese 80 skrev 2010-08-19 21:06:38 följande:
Hej! jag har ammat min 5 månaders son fram till nu. Men nu vill jag halvera amningen och ersätta de måltiderna med ersättning. Jag har lite frågor om detta :) vilken sort rekomenderar ni? måste man rådfråga med bvc innan ? vad är det för skillnad på de på ICA o de på apoteket? hur rekomenderar ni att man introducerar ersättningen? han tar flaska när jag har pumpat, så flaskan är inget bekymmer. Är det något mer jag bör tänka på än det som står på growingpeople o NAN o dessa sidor:) tips kanske?
Therese
-- Du kan börja med NAN 2 som finns att köpa på ICA, Coop, Willys,... Vi började med Babysemp men bytte till NAN eftersom Babysemp-spyor luktade riktigt äckligt. NAN-kräks däremot luktar just NAN.
-- Du behöver inte rådgöra med BVC (varför ska du göra det?).
-- På apoteket har dom mjölkfri ersättning som inte finns på ICA. Så om man misstänker att bebisen är allergisk mot mjölkprodukter så är det bara att gå till apoteket.
-- Det är bara att ge ersättningen de måltider som du väljer att ge ersättning. Det finns inga regler på hur man bäst introducerar ersättningen. Gör som med bröstmjölken som du har pumpat ut.
Något att tänka på är att det kan vara bra att hälla lite olja eller messmör i ersättningen om du märker att bebisens mage blir trög.
Kommer jag på något mer så skriver jag ett nytt inlägg senare.
Lycka till!