• minime006

vilka bjuder ni?

jag tycker det är svårt det här med att bjuda "rätt"....såklart de familjemedlemmar som står en nära men vi har oxå valt att bjuda de vänner som vi umgås mkt med som finns runt ikring oss nu. Hur har ni gjort? hur många kommer ni att vara på erat dop?

• Svar på tråden vilka bjuder ni?
  • Delapitated

Vi bjöd närmaste familjen, min sida: mor,far,bröder(+deras respektive), mormor,morfar,kusin,farmor och min barndomsvän. hans sida var ungefär likadan, föräldrar, syskon mor-farföräldrar. man behöver inte bjuda vänner men jag kände att just min barndomsvän var viktig för mig. Huvudsaken är väl att ni gör som ni vill och att de är där för att fira ditt barns dop. Vi var ganska precis 26 personer.

• Paddi16

Vi har valt att fokusera på de närmsta i familjen men det är även några närmare kompisar som kommer. Har bland annat valt att ha två kompisar som gudmödrar så de är ju självskrivna :)
    Tror vi hamnar kring 25personer.

• Nygift2008

Vi har precis beslutat att döpa vår dotter och brottas väldigt mycket med gästlistan... Närmaste familjerna känns självklara, men sedan vet vi inte hur stort vi ska göra det. Om vi bjuder hela släkten blir det väldigt mycket folk, ungefär samma gästlista som för vårt bröllop för två år sedan...

När det gäller vänner känns det också svårt. Två av våra vänner har bjudit oss på deras barns dop, så de borde ju bli bjudna. Men i så fall borde man ju bjuda alla vänner som står oss närmare än de, och då blir det också rätt mycket folk (plus att de inte har bjudit oss när deras barn döptes, och så kanske de känner sig "tvingade" att komma)...

De som bor i stan skulle ju kunna komma till kyrkan men inte till "festen" efteråt, men de flesta av våra nära vänner och släktingar bor långt bort.

Hmm, det är mycket att fundera över.

• M  och  M

Vi bjöd närmaste familjen, föräldrar och syskon med familjer och sedan de närmaste vännerna, vi blev ca. 20 st. Alldeles lagomt och intimt.

• Tigrino

Vi bjuder mormor+morfar (blir mina två småsyskon på köpet) farmor, farfar, gammelfarmor och gudfar. Sen blir vi inga fler, då vi har såå stora familjer. Att bjuda våra syskon med barn skulle resultera i över 20 personer bara dom. Vi har kusiner som vi står nära också, men vi har massvis av den "varan" också och ville inte trampa någon på tårna och bara bjuda några av dem. 
    Så det blir ett litet, mysigt dop för vår del (Om nu prästen bara kan höra av sig...!!!) 

• seejtaan
    minime006 skrev 2010-08-19 21:25:52 följande:

jag tycker det är svårt det här med att bjuda "rätt"....såklart de familjemedlemmar som står en nära men vi har oxå valt att bjuda de vänner som vi umgås mkt med som finns runt ikring oss nu. Hur har ni gjort? hur många kommer ni att vara på erat dop?

förhoppningsvis kommer dessa (från min sida):
    mamma, pappa
    3 syskon med sina respektive + barn
    3 mostrar och 1 morbror med sina respektive + barn
    farmor, farfar och gammelfarmor.

hennes sida:
    pappa + nya familjen
    bror och respektive
    desvärre mamma...
  • Dixie

till barnens dop har vi bara bjudit de närmsta - våra föräldrar, syskon och deras respektive - tycker det räcker för dop  

• oroshjärta

Vi ska bjuda hela min och min mans släkt plus ett antal vänner, blir nog 50-60 stycken! Vi vill att alla som betyder något för oss ska få vara med och välkomna vår son.

Svar på tråden vilka bjuder ni?