• trombon

Vad gäller för VAB när man jobbar 80%?

Ska gå ner på 80% nu när lillkillen börjar dagis. Vad gäller egentligen när barnen blir sjuka och det ska vabbas, om jag skulle vabba så kan jag väl bara få Tfp för 80% resten måste jag väl ta vanlig fp för? Eftersom jag skulle ha jobbat bara 80% av den dagen.

Men hur blir det då om min man ska vabba( han jobbar 100%), då kan han väl också bara vabba 80% eftersom jag är fl de andra 20%? Eller hur funkar det, för om han är hemma och vabbar jobbar ju jag heldag men reglerar väl troligen det med flex, blir inte riktigt klok på det här och snurrigt skriver jag också....

• Svar på tråden Vad gäller för VAB när man jobbar 80%?
  • pigglet

Håller med dig. Bara tfp 80%, eftersom du är föräldraledig de andra 20%. Gäller både dig och pappan.

• nnnn

Du fyller ju i hur många timmar du skulle ha arbetat och får ersättning för alla dom timmarna.
    Det gälle rbåde dig och pappan.

• Trisse78

Om du jobbar och din son blir sjuk och din man då tar vabben, då har han tfp på sina 100%.

Om du när du jobbar fyller ut dina 80% med föräldradagar, dvs skyddar din SGI, så borde du också ha tfp på 100% inkomst.

Om du däremot inte plockat ut fp-dagar, dvs inte skyddat din SGI, så får du tfp på 80% inkomst.

• pigglet

Nja, jag håller inte med. Jag uppfattar det som att ts kortat sina dagar, och alltså jobbar 6 timmar och har fp 2 timmar. Då kan hon inte ta tfp för 8 timmar, hon skulle ju bara jobbat 6 och sedan varit f-ledig. Under tiden hon är f-ledig förväntas hon ju ta hand om barnen, varesig de är friska eller sjuka. Alltså borde hon bara kunna ta tfp för de 6 timmarna hon skulle jobbat.

Samma om hennes man tar tfp. Ts är ju fortfarande f-ledig 2 timmar, och ska då ta hand om barnen (friska eller sjuka). Då kan ju inte maken ta tfp för samma timmar? Antingen får han ta komp, semester, eller åka och jobba 2 timmar då skulle jag tro. Eller om ts kan bryta sin f-ledighet och jobba extra?

• trombon

Tack för svar! Ja min fundering gäller nog egentligen vad FK tycker om man skulle gå upp på 100% just de dagarna som man måste vabba alt som min man vabbar. Enl min arbetsgivare skulle det kunna vara ok för de. Dessutom kortar jag inte varje arbetsdag med just 20% utan växlar mellan att jobba hela dagar och kortare dagar men får lön för 80%. Den tid som blir över/under de 80% samlar jag som flex som kan tas ut i hela dagar eller del av dag.

• Linastrumpan

har nyss pratat med FK ang detta. Du får bara tfp för de 80% du annars skulle ha jobbat och samma för mannen om han är hemma. Han förväntas ju kunna jobba 20% av en dag eftersom du är föräldraledig med barnet 20%.

Jag har lite knepigt då jag tänkte förkorta vissa dagar med 1h dvs 1/8 dag. Det går ju bra att ta ut 1/8 dag i fp, men man kan inte vabba mer än 3/4(förutom heldag) så jag får då ett glapp på 1/8 varje dag barnet är sjuk. Som jag då måste fylla upp med fp istället för att behålla sgi.
    Försäkringskassan är en djungel

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Vad gäller för VAB när man jobbar 80%?