• Anonym (sergel)

Hjälp med mail till Sergel inkasso

Har Länge nu betalat av på en Telia-skuld till Sergel. Skulden uppkom 1997 och jag började betala på den 2009. Har varit utomlands några år mellan där, men varför det dröjde så länge innan de hörde av sig vet jag inte.

Loggade idag in på Sergel för att kolla hur stor skulden var från början. Jag fick ingen klarhet i det, men följande information går att utläsa:

Jag har fram till nu betalat, 1875 kr på kapitalskulden, 1950 kr i kostnader samt 10 027 kr i ränta!!!

Det återstår nu 6865 kronor att betala och om jag förstår brevet rätt så är det själva skulden. Jag har alltså i över ett år i princip bara betalat ränta!

Jag hade ju tänkt höra av mig till dem och se om de kunde skriva av ränta då jag skött betalningar i över ett år och betalt över 13 000 kr, men nu har de ju tagit räntan först så det kommer ju inte fungera.

Har nån något tips eller är det bara att bita ihop och fortsätta betala 1000 kr/månad?

För mig är det helt sjuk att en skuld kan bli så stor, varför har de inte skickat den till kronofogden? (inte för att jag vill det, men ändå)

• Svar på tråden Hjälp med mail till Sergel inkasso
  • Anonym (galet men sant)

jag vet det är galet vilken jävla ränta det är, du får vacker betalat om du inte vill att d ska gå till kronis altenativ betala in hela skulden bums.

jag hade en skuld hos Lindorff på 10.000 kr hade betalt enbart 12.000 kr i ränta på 3 år o skulden ej minskat så jag snålade som fan i några månader o betalade av hela skiten. skönt. annars hade jag betalat yttligare massa i ränta. o ju mindre du betalar i måanden ju emr ränta.

Lycka till. o du ps. maila inte RING!

• Anonym

Min man hade skulder hos dem och flera andra inkasso bolag.
    Han ringde och prutade ner skulderna.
    Han sa att han han si och så mycket i skuld och undrade om han kunde få ner det lite.
    Då kunde de säga en summa.
    Då sa han men om jag betalar det på en-två ggr räcker detta belopp då?
    Oftast gjorde det det eller en kompromiss.
    Han fick ner en skuld på Svea INkasso från 12000 kr till 4500 kr genom att betala allt på ett bräde.

• Anonym (sergel)

Usch då, får väl försöka ringa dem. Har fått för mig att det är bättre att maila, men det kanske det inte är?

• Anonym (#2)

Nä, bättre att ringa.
    Som sagt min lyckades förhandla ner alla skulder hos bla Svea Inkasso, Lindorff Finans, Handels Inkasso och Segel Inkasso. Olikas mycket procentuellt sätt. Men de är inte omöjliga. Visar du dig villig att betala och göra rätt för dig är de inte omöjliga att ha att göra med.
    VAr en tuff förhandlare, om de inte går ner på att banta skulden, som min man lyckades med. Fråga som de brukar göra på Lyxfällan om de kan låsa räntan och slippa aviavgiften....

Svar på tråden Hjälp med mail till Sergel inkasso