• Nanniii

Bacon och skinka under graviditet ?

Nu är jag i v 23. Jag är riktigt riktigt sugen på både bacon och kokt skinka, men har inte vågat äta det än!

Man hör olika överallt att somliga äter det och andra inte. Jag har varit inne på slv.s hemsida , men väljer ändå att fråga er här också . Ni som är gravida eller har varit det.

Åt ni bacon och skinka under eran graviditet, finns där risk för listeriabakterien?

• Svar på tråden Bacon och skinka under graviditet ?
  • Rhoda Horswunce

Det finns ingen risk med att äta kokt skinka eller bacon (förutsatt att man steker baconet innan man äter det). Allt du ska undvika står på slv:s hemsida, utöver det som står där kan du äta vad du vill

• Rhoda Horswunce

Tillägg: det är bra om man undviker att ge ett barn under 12 månader bacon, pga. den höga salthalten. Det är kanske det du hört?

• Leijne

Ingen fara. Det är det rökta du ska undvika. (frysa i 3 dygn innan det äts). Kokt skinka och tillagad bacon kan du äta hur mycket du vill av :)

• Caysa

jag äter skinka nästan varje dag...??? Och bacon äter jag oxå!
    Vet inte vad det är du hört om bacon, men det måste vara fel. För precis som Rucking Fetard säger så är det ofarlig men ska väl inte ätas rå Flört Det enda man ska tänka på med skinka är att man helst inte ska äta det samma dag som den går ut. Sen så är det ju så att alla dessa bakterierisker minskar typ i vecka 12 eller omkring där, när man fått en slemmig och fin livmodertapp. Men det betyder ju verkligen inte att risken är bortblåst, men det kan ju ändå vara skönt att veta så man slipper bli rädd om man råkat göra ngn mat-miss.

Så här står det på FL på vecka 12:
    Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet. Moderkakan och fosterhinnorna skyddar även barnet mot infektioner. Som skydd för bakterier bildas det också slem i körtlarna i livmodertappen. Du bör ändå avstå från att äta sådant som kan innehålla bakterier och parasiter som är skadliga för barnet under graviditeten.

• Caysa
    Leijne skrev 2010-08-20 11:44:43 följande:
    Ingen fara. Det är det rökta du ska undvika. (frysa i 3 dygn innan det äts). Kokt skinka och tillagad bacon kan du äta hur mycket du vill av :)
    Fast den rökta skinkan är kokt och marinerad i rökarom. Endast varmrökt skinka ska undvikas i så fall och den är ju inte jättevanlig i våra charkdiskar.
  • Leijne
    Caysa skrev 2010-08-20 11:50:06 följande:
    Fast den rökta skinkan är kokt och marinerad i rökarom. Endast varmrökt skinka ska undvikas i så fall och den är ju inte jättevanlig i våra charkdiskar.
    Know. Min barnmorska sa till mig att jag kunde äta all rökt skinka, men för säkerhets skull frysa den. Just det! Salami skulle man frysa också sa hon. 
  • Clotilda

Som jag har fattat det - all varmrökt och kokt skinka går bra men man ska undvika det när det börjar närma sig utgånget datum. När det gäller salami, parmaskinka (som ju är lufttorkat och alltså inte tillagat), kallrökt kött och sånt gäller att frysa tre dagar innan man äter. Det ska alltså vara tillagat.

Bacon är lättrökt och alltså inte helt tillagat, men det är ju knappast någon som äter bacon direkt ur paketet eller? Stek och ät och var glad.

• Leijne
    Clotilda skrev 2010-08-21 13:55:14 följande:

Som jag har fattat det - all varmrökt och kokt skinka går bra men man ska undvika det när det börjar närma sig utgånget datum. När det gäller salami, parmaskinka (som ju är lufttorkat och alltså inte tillagat), kallrökt kött och sånt gäller att frysa tre dagar innan man äter. Det ska alltså vara tillagat.

Bacon är lättrökt och alltså inte helt tillagat, men det är ju knappast någon som äter bacon direkt ur paketet eller? Stek och ät och var glad.

Bra sammanfattat :)
Svar på tråden Bacon och skinka under graviditet ?