• MTA

Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar

Vi fick beskedet idag att vi inte får teckna den barnförsäkring som vi ansökt om hos Länsförsäkringar (Dalarna). Detta på grund av att vår dotter hade omognadsskakningar under sin första levnadsvecka. För de av er som inte vet vad det är är det helt enkelt bara skakningar som de flesta bebisar har i varierande grad innan de har utvecklat "motoriken".. Tre läkare har gett samma svar, det var bara omognadsskakningar och inget annat. Det försvann efter första veckan när hon mognat och är alltså helt borta. Ändå får vi inte teckna försäkring utan får under tiden nöja oss med en begränsad olycksfallsförsäkring. Tror ni att det bara är att gilla läget eller kan andra försäkringsbolag fatta att hon inte har något fel? I sådana fall byter vi..

• Svar på tråden Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar
  • asif

Du får väl kontakta andra försäkringsbolag för att få ett svar...

Och fattat att hon inte har något fel har även  länsförsäkringar gjort men de har regler och anvisningar att följa.

• MTA
    asif skrev 2010-08-20 12:55:49 följande:
    Du får väl kontakta andra försäkringsbolag för att få ett svar...

Och fattat att hon inte har något fel har även  länsförsäkringar gjort men de har regler och anvisningar att följa.
    Nja, fattat halvt kanske.. De sa att det skulle kunna uppstå kramper någon gång under kommande sex månader.
  • asif
    MTA skrev 2010-08-20 12:58:59 följande:
    Nja, fattat halvt kanske.. De sa att det skulle kunna uppstå kramper någon gång under kommande sex månader.
    Jaha men vad är då problemet?

Länsförsäkringar vill inte försäkra då de misstänker att kramperna kan uppstå igen. Då får du väl vända dig till andra bolag eller välja en annan form av försäkring?
  • MTA

Ja men det är ju inte kramper. Det är problemet :p Det är omognadsskakningar och har alltid varit det. De försvann allteftersom hon mognade under den första veckan. Och ja, jag ska ta kontakt med andra bolag. Tänkte bara aom någon hade varit med om liknande och visste någonting.

• virre85

Jag har ace, de verkar jätte bra. 

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • MTA

Okej, det ska jag kolla upp! :)

• Puchahontas

Jag har länsförsäkringar. Sonen var dålig precis efter att han föddes så de ville inte försäkra - de ville vänta ett halvår och sedan besluta. Efter halvåret så skickade jag läkarintyg, journal och ringde otaliga samtal, till slut fick vi försäkringen. Fram tills dess hade han "bara" olycksfallsförsäkring.

Min poäng är: håll koll på vad som skrivs i journalen när de är små och fortsätt tjata. Funkar inte ett bolag så försök på nästa. Kanske kan du hitta någon som anses som expert som kan skriva ett läkarintyg?

• MTA
    Puchahontas skrev 2010-08-20 13:23:21 följande:
    Jag har länsförsäkringar. Sonen var dålig precis efter att han föddes så de ville inte försäkra - de ville vänta ett halvår och sedan besluta. Efter halvåret så skickade jag läkarintyg, journal och ringde otaliga samtal, till slut fick vi försäkringen. Fram tills dess hade han "bara" olycksfallsförsäkring.

Min poäng är: håll koll på vad som skrivs i journalen när de är små och fortsätt tjata. Funkar inte ett bolag så försök på nästa. Kanske kan du hitta någon som anses som expert som kan skriva ett läkarintyg?
    Ja jag antar att man får ligga på.. På vilket sätt var din son dålig? Det som är så störigt är ju att det inte ens är något "fel" på dottern och att hon aldrig har varit sjuk. Det står ingenting om kramper i journalen utan bara att hon skakade på grund av omognad som sedan försvann efter några dagar.. Ja ett läkarintyg kanske skulle fungera. Det är ju det att olycksfallsförsäkringen är begränsad också. Om den hade gällt mer hade jag tyckt att det var okej men de har begränsat den rätt rejält. 
  • Melan86

Min son behandlades på neonatalen pga av lågt blodsocker under sina två första dygn. Det är ett relativt vanligt problem hos nyfödda som gått igenom en lång och tuff förlossning och han blev enbart sondmatad, alltså inte medicinerad alls.

Efter det har vi varit på kontinuerliga kontroller eftersom han är lite svag motoriskt men han har inte fått någon behandling för detta och utvecklas i övrigt som han ska. Inga av de läkare vi har träffat har påpekta något direkt fel hos honom annat än en "allmän muskelsvaghet" och de vill hela tiden avakta och se om detta är något han kommer att växa ifrån eller inte.

Under den här tiden (han är nu 2,5 år) så har vi inte kunnat försäkra honom annat än för olycksfall. Har ansökt hos b.l.a länsförsäkringar, trygg hansa och folksam men har hela tiden nekats pga av hans två dygn på Neo och det faktum att han går på kontroller (var ett år sen sist).

Att han inte fått någon diagnos eller att han enligt BVC och läkare är en i övrigt pigg och frisk kille spelar ingen roll, vi får ingen försäkring.

Har nu ansökt hos If och hoppas att det ska gå vägen den här gången!

• sweran

trygghansa var väldigt tillmötesgående när dottern föddes. hon hade klickljud i höften. men när vi skickat in läkarintyg från ortopeden att det inte var ngt fel på henne så fick vi teckna en riktig försäkring på en gång...

Svar på tråden Blev nekad barnförsäkring pga omognadsskakningar